Vågar man köpa en törstig bil idag?

Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2021 · 10 280 Inlägg

viccoA skrev:
600.000 - 355.000 på 3 år? Är det en stabilt köp med låg värdeminskning? Begagnat köparen får det kanske bättre, men nybilsvärdeminskningen är en av de högsta i bilbranchen.

Tesla model 3 SR+ i exemplet ovan kostade ca 500.000 efter bidrag, kostar 3 år senare begagnad kring 450.000kr.

Alla trådar måste kanske inte handla om elbilar? wink Vi har liksom lärt oss att ni älskar era elbilar och gärna missionerar om dom, men alla vill faktiskt inte ha en... wink

Läs ursprungsfrågan, han frågar om fossilbilar, inte om elbilar. Hela frågeställningen handlar om att köpa en fossilbil (som sticker ut) på känsla för nöjeskörning, inte köpa en vardags-elbil med förnuftet. smile

Teslan är en grym bil på många sätt, men lika lite som alla vill ha en Mustang eller Stinger, lika lite vill alla ha en Tesla. Även om den säkert är ett utmärkt val i många fall.

Senast redigerat av Brådhis (15 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vilte
15 oktober 2021 · 12 Inlägg

viccoA skrev:
600.000 - 355.000 på 3 år? Är det en stabilt köp med låg värdeminskning? Begagnat köparen får det kanske bättre, men nybilsvärdeminskningen är en av de högsta i bilbranchen.

Tesla model 3 SR+ i exemplet ovan kostade ca 500.000 efter bidrag, kostar 3 år senare begagnad kring 450.000kr.

Jag vill ha en rolig bil med motor. Model 3 finner jag inget roligt med alls. Med den värdeminskningen är helt klart godkänd 👍

viccoA
15 oktober 2021 · 3 110 Inlägg

Vilte skrev:

viccoA skrev:
600.000 - 355.000 på 3 år? Är det en stabilt köp med låg värdeminskning? Begagnat köparen får det kanske bättre, men nybilsvärdeminskningen är en av de högsta i bilbranchen.

Tesla model 3 SR+ i exemplet ovan kostade ca 500.000 efter bidrag, kostar 3 år senare begagnad kring 450.000kr.

Jag vill ha en rolig bil med motor. Model 3 finner jag inget roligt med alls. Med den värdeminskningen är helt klart godkänd 👍

Svaret på din fråga är: Nej det är troligen inte möjligt att sälja en Stinger för en vettig peng efter ett par års ägande. Är målet fossilbil med fokus på stabilt andrahandsvärde eller stigande värde bör man titta åt mer klassiska eller passionerande bilar och inte svensson vagnar. Å andra sidan är få bilaffärer bra affärer utan något man köper för att man behöver eller vill ha. Dvs vill du ha en Stinger så köp en, man lever bara en gång.

Senast redigerat av viccoA (15 oktober 2021)

amazinjoey
15 oktober 2021 · 1 139 Inlägg

Vilte skrev:

amazinjoey skrev:

Vilte skrev:

Vad grundar du det påståendet på? Alltså att dom är svårsålda? Det är ju sjukt mycket bil för pengarna. Tycker dom med årsmodell 2018 med låg skatt och lite mil på mätaren med rätt pris (ca 355-370)försvinner snabbt från Blocket. Dock lite segt med service på 1000 mil och minst en gång per år. Det är väl det ända negativa jag kan hitta. Samt att det faktiskt är en Kia 😉

Säljantalet, hur länge annonserna ligger ute, Kia har slutat producerat dessa. Och bästa polaren jobbar på Kia å de är deras mest svårsålda model…

https://www.motor1.com/news/520800/kia- … -end-2022/

Ja sälja nya för 600000 med skatt på 15 lax måste ju vara mer eller mindre omöjligt. Jag pratar beg 2018 med låg skatt. Eller kort tid kvar med hög skatt. Det är två helt olika saker.

Dina pengar ditt val, du kan försvara de hur du vill smile  Men faktan är där tyvärr...

Vilte
15 oktober 2021 · 12 Inlägg

viccoA skrev:

Vilte skrev:

viccoA skrev:
600.000 - 355.000 på 3 år? Är det en stabilt köp med låg värdeminskning? Begagnat köparen får det kanske bättre, men nybilsvärdeminskningen är en av de högsta i bilbranchen.

Tesla model 3 SR+ i exemplet ovan kostade ca 500.000 efter bidrag, kostar 3 år senare begagnad kring 450.000kr.

Jag vill ha en rolig bil med motor. Model 3 finner jag inget roligt med alls. Med den värdeminskningen är helt klart godkänd 👍

Svaret på din fråga är: Nej det är troligen inte möjligt att sälja en Stinger för en vettig peng efter ett par års ägande. Är målet fossilbil med fokus på stabilt andrahandsvärde eller stigande värde bör man titta åt mer klassiska eller passionerande bilar och inte svensson vagnar. Å andra sidan är få bilaffärer bra affärer utan något man köper för att man behöver eller vill ha. Dvs vill du ha en Stinger så köp en, man lever bara en gång.

Stinger är ju en kompromiss till kompromissen. (Ingen vill väl en ha en Stinger egentligen?😀)Egentligen vill jag ju ha en RS6:a. Men har ingen lust att förlora 50% eller mer på typ 1-1,5 års ägande. Därför jag börja titta på annat. Nämligen RS4:an och nu även Stinger. Men jag tror jag struntar i bilköp helt nu och åker enbart min heltråkiga tjänstebil (v60).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2021 · 17 483 Inlägg

Jag har kört en hel del KIA Stinger GT och tycker det är en rask och mycket trevlig GT-vagn. Vissa valde till sportavgassystem från Ferrita vilket gör gott då den är lite väl tyst original. Fungerar fint som bruksbil. Har dock inte behövt bekymra mig om andrahandsvärdet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vilte
16 oktober 2021 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag har kört en hel del KIA Stinger GT och tycker det är en rask och mycket trevlig GT-vagn. Vissa valde till sportavgassystem från Ferrita vilket gör gott då den är lite väl tyst original. Fungerar fint som bruksbil. Har dock inte behövt bekymra mig om andrahandsvärdet.

Har provkört en Stinger med original avgas. Och som du säger en trevlig hyfsat kvick bil. Men för att få fram lite mer ljud från sexan är nog ett annat avgas ett måste. Har har lagt några skambud på två bilar som stått länge i hallarna igår utan framgång 👎

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2021 · 17 483 Inlägg

Vilte skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag har kört en hel del KIA Stinger GT och tycker det är en rask och mycket trevlig GT-vagn. Vissa valde till sportavgassystem från Ferrita vilket gör gott då den är lite väl tyst original. Fungerar fint som bruksbil. Har dock inte behövt bekymra mig om andrahandsvärdet.

Har provkört en Stinger med original avgas. Och som du säger en trevlig hyfsat kvick bil. Men för att få fram lite mer ljud från sexan är nog ett annat avgas ett måste. Har har lagt några skambud på två bilar som stått länge i hallarna igår utan framgång 👎

Handlarna har säkert plockat in bilarna i för högt inbytesvärde. Då blir det kass för säljaren som inte har så stor marginal att röra sig på för de får inte sälja bilen med förlust utan chefens godkännande. Ett skräddarsytt bolt-on Ferrita hänger man på lätt. Bara slutburkarna och 6 bult som ska lossas. Tar 1-1,5 timmar även för den ovana. Kan köpas direkt av Ferrita eller via KIA-handlaren som även kan montera det så klart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang