Buick Electra 225, den mindre soffgruppen

Min nya soffgrupp! Nu i ett äldre format! :) Buick Electra 225 6-window pillarless 1963
  • 36 Följare
  • 10 563 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 januari
Xebers76
6 september 2021 · 2 050 Inlägg

Märkte att motorn började hosta mer och mer. Kanske dags för en service? Vi börjar med tändstiften!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc06a2544b9bec6d1e85ff9b7bad797f.jpg

Målade tändstift är väl inte det bästa lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41c85a429daf95a185333ce38b8be90b.jpg

De var extremt sotiga. Då förgasaren är original så misstänker jag inte den. Tror mer på att den körts länge utan termostat har resulterat i allt sot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c378ef8c2a085ecbb05ed49a4a9cbc5a.jpg

Det blir såna här svarta hål i marken efter bara 2 minuters tomgång lol lol lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c22537fb949f6ddf6074cb046e59e74.jpg

Såg att en av tändkablarna låg emot gaslänkaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5fa2e4942791ac2ef197eadadf218f8f.jpg

På andra sidan har någon varit hungrig. Bara att inse att vi får köpa nya tändstift och tändkablar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83e3ae811a669ecd423430f606fd9a03.jpg

Motorn sitter långt fram på denna modellen. Det är för att golvet ska bli så platt som möjligt. Då just denna bilen inte har AC så betyder allt detta att det är mycket plats bakom motorn. Jag kan utan problem hänga av fördelarlocket och lägga det mellan fördelare och brandvägg. Riktigt smidigt tongue Lite annat än i exempelvis pappas Cheva 57 där man med nöd och näppe får in ett bladmått mellan fördelare och brandvägg lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c6ad2ae2caa5b56dd4638c23a4eb54d.jpg

Vikterna rörde sig fint och båda fjädrarna ser bra ut. Vikterna kastar ut av centrifugalkraften vilket gör att gnistan skjuts tidigare allteftersom motorns varvtal ökar. Bränsle/luft-blandningen behöver en viss tid på sig innan den börja brinna och smäller av, denna brinntiden är densamma även när varvtalet ökar. Med anledning av det måste man skjuta gnistan tidigare när varvtalet ökar. Vi vill att bränsle/luft-blandningen börjar expandera och trycka ner kolven vid ca 7 grader efter övre dödläge. Sitter vikterna fast i bottenläget blir motorn extremt trött efter ca 1500 varv och även väldigt törstig. Jag beställde nya brytarspetsar, allt detta byter vi i ett kommande inlägg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c16926ad9a208e24220421c5568692c.jpg

Här har vi en Rochester 4jet, en mycket enkel förgasare med väldigt få rörliga delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-77fc1136eda94c317932628532a2edb5.jpg

Har sett att denna packningen läcker, så det kommer bli en renovering av förgasaren framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f49cdf4b9275d5c792ad00bd45d1b02e.jpg

Här testar jag vakuumklockan på fördelaren. Har denna handpumpen från Biltema. Bara pumpa vakuum och se att det håller sig, och det gjorde det! smile Om denna läcker blir motorn åter igen törstig, men dock inte direkt märkbart trött. Klockan ger ca 20 grader tidigare tändning vid max vakuum och ingen extra tidigare tändning vid inget vakuum. Noll vakuum har man i klockan vid start, full gas och även tomgång om man har den kopplad på portat vakuum).
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-580d22eb3b8e7957b9f03d526f4689f9.jpg

Denna kallas för PCV, vilket står för positive crankcase ventilation. Den ser till att precis det den heter sker. Om det är övertryck i vevhuset så tillåts det att sugas in i motorn och förbrännas. Den ska enligt min Buick bok bytas ut vid varje oljebyte. Denna gången fick det bli rengörning med brakecleaner, den var helt frisk då ventilen rörde sig fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6325404319b5b5a997a74cad1a70fa24.jpg

Gav mig på att försöka ställa bränsleblandningsskruvarna med hjälp av vakuumklocka. Kopplade in den där servot tar sitt vakuum. Men porten (röd ring) är nog för nära insugsventilen då visaren på klockan bara skakade tongue Fick ställa det på hörseln istället. (skulle senare upptäcka att jag har problem med några lyftare)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9704cab0efb7eb5791bde09fa7e468dd.jpg

Anslutningen som denna slangen går till kan vi inte använda för att mäta insugsvakuum då den är portad, vilket innebär att den inte ger något vakuum när gasspjället är stängt, men kommer ge vakuum så fort man öppnar spjället något. (förutsatt att man inte skruvat in tomgångsskruven för mycket)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-635a2cbf45be933e5d5e786b2df5cc75.jpg

Såg att tändspolen läcker sad Dessa är oljefyllda så ja, de kan läcka lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d77cc126381940ae1942a3201adffb3.jpg

Märkte att det skramlar i fronten. Det visade sig vara ringen runt lyktorna på förarsidan som satt riktigt löst. Var rädd att den skulle ramla av, så jag plockade av den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cfd4cdfa070f334190be11caac12df22.jpg

De flesta fästena var trasiga sad Får återkomma hit. Ni ser också att ena lyktan sitter snett. Skumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-221e55fb05340162c8d4e2fee9c72bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-176b64aa753e6195623ac409dd732f5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0be2f67ffac172f4ad46944a1376f183.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33afd9d3d364317ed4fe2caeee94a263.jpg




--------------------------------------------




Här är jag ute och provkör när vi krånglade med soffan fram. Parkerar på Lidl, står där en stund. Startar och backar och ska köra frammåt.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25fbe9cdc6b8aa922ded48b515e1a18f.jpg

Ja det är väl tur man har en stor V8 med 603 newtonmeter i vrid, kom hem iaf lol Denna bromsen låg på rejält!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3848dfa049c185f7c07563fff882128.jpg

Vänta va. Det fattas en mutter här? Oo Kul att vi körde hem 20 mil såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de6fecf9ec19c00c60dfe6280ddaba3b.jpg

Allting såg okej ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-060f41c31550c9bc3880cd9549131b26.jpg

Intressant sak som jag tror inte många känner till är denna armen som justerar ut bromsbackarna allt eftersom de slits. Ja ni har säkert sett den. Men visste ni att den bara justerar om man bromsar samtidigt som man rullar bakåt? Det står det i min Buick-bok iaf tongue Vet att det nämnts på ett av de senare avsnitten av Vicegripgarage när han fixar bromsarna på "Betty White".
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8be62d2825e2080c2e675bd3caa2f12.jpg

Då allting såg okej ut blev hjulcylindern misstänkt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3cfc5836578bd048bc8bd78522d3d724.jpg

Det var hjulcylindern som nyper. Jag försökte göra rent den men blev inget bättre. sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38d958bfa5aba5cd99101113ac655d80.jpg

Köpte en billig hjulcylinder från Kina, såklart jag gjorde! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff5718618c9c425e5bba721e226be85f.jpg

Bytet skedde i mitten av Mars och i skrivande stund (början av September för er som läser detta långt senare) kan jag säga att det fungerat utan problem tongue
Måste ju bara flika in hur underbart det är att mecka med en bil som gått i Kalifornien, inga skruvar bråkar trots att de suttit där i 58 år!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cd82afce220d3392e5699b879b0d69ff.jpg

Haft problem med att pedalen för parkeringsbromsen känns stum och det bromsar bara på ena sidan. Tog av navkapseln på höger sida och en vikt ramla ut! lol (Ja denna bilen skakar mycket över 60) Här satt alla 5 muttrarna på plats iaf lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-48ff90ffd9c8d16d0bee9da789197c01.jpg

Följande är tyvärr dåligt fotograferat. Men jag plockade loss hela den sidans vajer med fästen och hölje.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-539a80c1f773f1343915f0232e63e3e4.jpg

Vajern hade rostat precis där den går in i plasthöljet. Mycket värme gjorde plasten mjuk och då släppte vajern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee82afe8fd3af68d6e25b15913d28b74.jpg

Svårt för er att veta men här kan man se att jag kunnat dra ut vajern hela vägen utan problem. Smörjde vajern rejält och det har fungerat klockrent!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-442de45855aecf4a05a847d9243eb836.jpg



Allt för denna gång smile

Senast redigerat av Xebers76 (6 september 2021)

vEight Baronen
6 september 2021 · 1 285 Inlägg

Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Xebers76
6 september 2021 · 2 050 Inlägg

vEight skrev:
Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

När jag köpte bilen fungerade det inte bra alls. Men efter smörjning och rätt justering så fungerar det perfekt! Två pump på gasen sen bara vrida om och han startar direkt och går bra kall. Har kollat choken med motorn helt uppvärmd och den står öppen.

Är väl en sån där grej som gärna är helt åt skogen på bilar som inte sköts ordentligt tongue

Vi kommer till detta i ett framtida inlägg smile

Senast redigerat av Xebers76 (6 september 2021)

vEight Baronen
7 september 2021 · 1 285 Inlägg

Xebers76 skrev:

vEight skrev:
Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

När jag köpte bilen fungerade det inte bra alls. Men efter smörjning och rätt justering så fungerar det perfekt! Två pump på gasen sen bara vrida om och han startar direkt och går bra kall. Har kollat choken med motorn helt uppvärmd och den står öppen.

Är väl en sån där grej som gärna är helt åt skogen på bilar som inte sköts ordentligt tongue

Vi kommer till detta i ett framtida inlägg smile

Va bra 🙂 På min hade nån pillat med choken så den var felmonterad 😄

Elbilar kan dra åt helvete.
Kimzan
19 september 2021 · 9 Inlägg

Kul projekt kul med lite små pill.  Vad är det oss dö skallar till att  köpa Amerikansk skit tongue

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 september 2021 · 13 214 Inlägg

Kimzan skrev:
Kul projekt kul med lite små pill.  Vad är det oss dö skallar till att  köpa Amerikansk skit tongue

Vi är många som drabbas av den "sjukdomen"!! Haha!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Xebers76
8 oktober 2021 · 2 050 Inlägg

Choken rörde inte sig sådär enkelt som den ska. Det var trögt och den blev kvar på fel ställe osv. Lösningen var att smörja här med WD40.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b0039a1dcc751c56d7e6436db4b94757.jpg

Man kan justera hur mycket bränsleblandningen ska "fetas" till när motorn är kall (hur mycket chokespjället stänger helt enkelt). Den graderingen ser man här. Ställde den i grundläget tillsvidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9888ea430997937b86223b56401de770.jpg

När man startar en kall motor behöver gasspjället vara öppet lite extra för att motorn ska orka gå. Detta fungerade inte alls, med andra ord hade jag löjligt låg tomgång med kall motor och lite väl hög tomgång när den var varm. Det visade sig att grejerna var felmonterade. På bilden sitter allt rätt monterat igen. Delen med grön pil sitter ihop med axeln som chokespjället sitter på. Denna följer med andra ord motorns temperatur, vrids medsols när motorn svalnar och moturs när motorn värms upp. Delen med röd pil drar i ett stag som ställer den ökade tomgången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2a0761a6e1f6963dfdd0750d986a8e81.jpg

En närmre titt! Graderingen (vit pil) är i vägen för skruven (röd pil) vilket gör att gasspjället inte kan stängas. Med hjälp av skruven kan man finjustera hur mycket extra tomgång man vill ha. Graderingen kan inte röra sig om man inte rör på gasen, det är därför delarna på förra bilden inte bara är EN del utan TVÅ. Detta innebär att man måste trycka till gasen innan man startar motorn kall (om den varit varm) så allt hoppar rätt. Det innebär också att när man startar en motor kall och den får stå och värma upp så kommer choken att justera bränsleblandningen efterhand som motorn värms upp, men tomgången sänks inte förens du trycker till gasen. Det är helt enkelt för mycket friktion mellan graderingen och skruven vilket innebär att bimetallen som justerar hela chokesystemet inte hade orkat flytta på delarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-00a6aef3979013fbe24d4b77bae75caa.jpg

Med den funktionen fixad var det dags för lite service igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dde3d64eb0f81cc3b8af658ef79d578c.jpg

Finns massa åsikter om vad som är bäst, men det spelar ingen roll för detta hälldes i och kördes med hela sommaren tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-90033c858b8eee8ee87338a522fa9813.jpg

Styrsnäckan hade en hel del spel i sig, vilket är justerbart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70b6be628f62370b546de925c2e863db.jpg

Mutter lossad helt just denna gången, man behöver inte ta bort den. Hade jätteproblem att hitta en insex som passade i justerskruven. Det slutade med att jag slipade till en som numera bara passar här tongue Justerar man för långt in nyper styrningen, speciellt om det är slitet. Problemet är att det är slitet i mitten av rattvarven där man är mest. Det blev bättre iaf. Har justerat 3 gånger till under sommaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2ee0f78ba99ca812609daa7ee9db705.jpg

Plocka ut brytarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5275873d5c261f51c587044dbcf88a8f.jpg

Och man skulle ju kunna säga att det var dags att byta tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-35901e41934168065f7e492046c20d8e.jpg

Här ser ni då fördelaren. Som jag sagt innan har det varit problem med lite misständningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-db81028b721be9efa287aef31ee3524f.jpg

Denna kabeln satt inte så bra. Den nyps fast av en metallbygel. Klämde till den med en polygrip och nu satt den bra! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a4e1beb2ba57bac364c0f403ad1a209.jpg

Här har vi då nya fina delar från Amerika, vilket antagligen betyder Kina.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0aef1a49816eada9863ef3e2d80481c5.jpg

Monterade allt i fördelaren igen och försökte justera men hur jag än gjorde blev det inte rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3e3e4346f690b75e5bca01bfc2fc95a6.jpg

Insåg att fördelaren får åka ut istället, nu kan man verkligen se vad man gör!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-624279953bf2debb48cc31bb006fa069.jpg

Fick inte till justeringen nu heller så det var dags att kolla riktigt nära på detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-adfc05022b430c38e3fcbe99ba414d86.jpg

Här sitter brytarna monterade på fördelaren. Grön ring är justerskruven, den är skruvad i botten. Trots detta öppnar inte spetsarna (klacken ligger på en nock så allt stämmer där). Ja något är fel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8b3deb33c2a3fa6b4bfc861aa5f760d3.jpg

Här har jag tagit bort justerskruven och fjädern vilket möjliggör ännu mer justermån och nu ser man att spetsarna öppnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8f6ab8f6d0a4742edc8355c6c89bd80.jpg

Det hela slutade med att jag filade bort material på klacken. Och då funkade det tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1df5f2eb03a3570231be6fc87190c6f.jpg

Dags att plocka fram dessa roliga grejer tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7d56681418b58a8365ba3f9078947cb5.jpg

Den skarpsynte ser att jag kopplat stroboskopet på passagerarsidan av motorn. Just Nailhead-motorerna är lite baklänges så cylinder 1 är faktiskt här tongue Det är ju iaf inte så illa som Ford lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0c94ea98546d9e1a2e532334699d02a3.jpg

Vakuumslangen till fördelaren kopplas bort och pluggas, eller ja, viks tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb0136bd3afeed3c7f096ec96aafe403.jpg

Om vi tittar på instruktionerna så ser vi att just denna bil ska ha 12 grader initial tändning. Det betyder att varken vikterna eller vakuumklockan har ändrat på tändvinkeln. Detta kallas även för grundtändning. Bilar med "syncromesh" (synkroniserad manuell växellåda) ska ha 5 grader istället då man kan belasta motorn på riktigt låga varv med manuell låda. En automat släpper helt enkelt upp varvtalet, det är därför det skiljer. Vi ser också något som heter "dwell angle". Dit kommer vi härnäst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2f9df5fa9bf636c4663709b3af0686d.jpg

När jag monterade brytarspetsarna så justerade jag med bladmått till 0.4mm, en bra siffra som alltid fungerar. Så med det gjort så borde motorn starta om fördelaren åkt på plats precis som den satt innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd92eb0b11417e4900e191c7f93d2861.jpg

Med motorn startad så justerar vi laddvilkeln (dwell angle). Detta är under hur många grader brytarspetsarna är stängda, med andra ord under hur många graders rotation på kamaxeln som tändspolen laddas upp. Detta är ett mycket mer exakt sätt att justera brytarspetsar än att ställa med enbart bladmått. Justeringen görs med en insexnyckel igenom luckan i fördelaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1628e2163994cc8d1ba0c7ba04ea3983.jpg

Ett sådant instrument är enkelt att koppla in. Den negativa kabeln till jord och den positiva till negativ på tändspolen. Med motorn igång ser vi laddvinkel på instrumentet och det behövde justeras något. När man kört 100 mil kan man mycket väl behöva justera en gång till. Jag har fått justera 3 gånger under sommaren. Man märker det eftersom när klacken på brytarna slits ner och laddvinklen ökar så skjuts gnistan senare, detta gör att motorn får ett högre avgasljud och tappar hästkrafter. Denna justering påverkar tändvinkeln så det är viktigt att göra detta först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e881e13029b3dbefbaf68e5bea3754a4.jpg

Nu justerar vi tändvinkeln!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7baa6df4e85e74658bcf75b116acacc9.jpg

På denna bilen är det lätt att se som tur är. Graderingen är 0  5  och 12 grader. Strecket på svängningsdämparen ska hamna på 12. Det är viktigt att hålla tomgången låg så inte vikterna kastar ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6dfb3c38d7155c777eeb163c15aab874.jpg




Bilen gick inte bättre tyvärr, den misständer ibland och går perfekt ibland, helt utan något sammanhang med väder eller temperatur. Vi får pausa med detta tillsvidare. Nu letar vi elfel istället! Jippi! smile sad




Kablarna till bromsljuskontakten ser inte glada ut. Fick tag på en ny kontakt med kabel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f178c6cd8c1f6facb83f4ce1cbca3b97.jpg

Detta skulle visa sig bli ett riktigt äventyr....
Det är kabelbrott någonstans, det är därför det går extra kablar överallt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-937102bbd9b725175796792ae8acdfd6.jpg

Blev så att jag tog bort alla extrakablar och började mäta mig fram. Plusmatningen har gått av någonstans inne i en kabelstam, det innebär att jag drar en ny. Men det är avbrott på ett ställe till och det visade sig vara en lurig en tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-86646a634e33f6d3a960c183fc6e5454.jpg

I motorrummet finns två sådana här kontaktstycken som går till varsin kompis såklart. Problemet är att de sitter i en gummibit som har svällt med åren och börjat trycka isär kontakterna. Stiften når knappt varandra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c388bad8934850a3f2f532e8e4048319.jpg

Lösningen blir att slipa bort material så man får in kontakten längre. Dessa kontaktstycken har inget lås som nyare bilar har.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3610cf5fb672b8e43521c88cbdfda739.jpg

Med det avbrottet löst så var det bara plusmatningen kvar att fixa. Den special-lösningen som satt där innan gjorde samma sak som jag kommer göra nu. Skillnaden är att jag inte tvinnar och tejpar, jag monterar dessutom en säkring!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c313e82d4146fe618f01204112a963f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2838a3ecba86d2d321864ef989ec548d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9f7289875bbe09a708b295ef65f4a081.jpg

När jag var under brädan letade jag efter vassa plåtkanter som kabelstamen ligger emot. Jag hittade tre ställen. Kapade upp slang och la emellan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c8a4b25c6b8edf26fac4bbc54af1894.jpg


Några dagar gick och jag fick paket! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1f556a94ec08055580d2cf35c631a41.jpg

Äntligen en vingmutter istället för en vanlig mutter tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df35a40a2ca30299d81106ab1ed3a796.jpg

Kollade gapet på alla tändstift och de stämmer med min bok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5bc78113441748bf1ddd3d57d801dd8f.jpg

Nytt och gammalt ser lite olika ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-62da8da8474ac21c8d56dc93e15751b8.jpg

När det gäller tändkablarna så flyttade jag över några av gummihattarna då det gamla passade bättre, men själva kablar och stift till dessa är det nya smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-037663b3d55ba1010e9c42bfda7b5521.jpg

Fick även ett till paket! Detta är faktiskt köpt hos en firma som jobbar med enbart Cadillac. Dessa delarna är samma på en 63 Cadillac och 63 Buick. Brytarspetsarna är tydligen original som legat i låda i alla år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89370cc428098beda5fa6446f9941faf.jpg

Den gamla tändspolen åker ut! (sparar den dock)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a289790c1ae748ee468031a0df345c0.jpg

Smörjer kamnockarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-91f0cecddbd954df209473135d25c6f9.jpg

Grundjustering av de nya (fast gamla) brytarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2aad23e0455f24040019b9b9a44fba6d.jpg

Ny tändspole för bilar med resistor (vilket denna är, viktigt att få det rätt)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e4c0600c5eeabf937cb8561ffe93965.jpg




Tror ni motorn gick bra nu? Nope, ingen skillnad alls....



Tankade 98 istället för 95 (detta var innan den nya bensinen som kom i Augusti) bara för att testa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4fc470e522835ce54dba48a1357b54d.jpg

Åkte en runda och det verkade fungera!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44e5fddce485aeaadfb626167da14434.jpg

Tills det inte gjorde det! sad sad sad Evigt krångel!
Vi hade vid detta tillfället monterat brytarlös tändning på pappas Cheva 57 och det fanns därför delar över. Jag tog hans gamla tändspole och brytarspetsar (dessa delar fungerade på pappas bil så om de inte fungerar på min så har vi benat ut mera vad som inte är felet iaf)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ed11bd223fc93cf024aecfada60bcd96.jpg

Det gjorde inte skillnad alls. Hade isär allt igen och såg detta! Den där sladden som satt dåligt som jag klämde till hade inte någon kontakt, det var kabelhölje hela vägen! Överlycklig att jag hittat detta så fixar jag det och ger mig ut på en provrunda igen!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b71163a1404e13421f90578749be59d.jpg

Ja ni kan ju gissa..... Det fungerade inte. Så jag gjorde en ny kabel, inte snygg men det är garanterat kontakt! Detta löste inte heller problemet skumt nog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1647cb9ecf3f7a2d74bd9a3a2ec8544d.jpg


Jag var lite lagom frustrerad vid detta laget. Bilen gick bara sämre hela tiden. Nu var det så illa att om den fick för sig att gå illa så hostade motorn så mycket att det knappt gick att komma upp i 50km/h. Jag har bytt ut allt i tändsystemet, men det blir bara långsamt sämre. Jag testade att mäta på kabeln som matar tändspolen med motorn igång och såg där 12volt vilket borde vara ganska rätt med tanke på att det är ett resistorsystem men med en modern generator.


Så vad var felet? Ja det löste ju sig tillslut som tur var, men det får ni veta i ett kommande inlägg! Gissa på nu bara! big_smile

Xebers76
20 oktober 2021 · 2 050 Inlägg

Här är jag ute och åker och motorn går så fint så! Stark och inga misständningar alls! Hur löste jag det? Ja det är lite av ett äventyr, dags att djupdyka!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-62e1c31a8018fc9665c9688abe32e044.jpg

En ytterligare del som blev över från pappas bil när den byggdes om till brytarlöst var en resistor. Min Buick har resistorn inbyggd i en kabel någonstans i kabelstammen. Det jag gjort här är att jag har dragit en kabel från plus på batteriet till resistorn som sedan går vidare till en knapp inne i kupén och som till sist går till tändspolen. Originalkabeln till tändspolen har jag kopplat bort och tejpat. Bilens egna elsystem matar inte längre tändspolen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-514222fca6702f19f924dee01097a069.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-17afd329e8c37c7fad78066dd87dcf10.jpg

Glad över att jag äntligen kan köra med bilen så fick denna lösning sitta där ett tag. lol Men tillslut måste jag ju sätta ihop allt ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb6fbee04068cb625fb025b5affa509f.jpg

Lagom tills nu hade ett nytt fördelarlock och en ny rotor kommit med posten. Jag hade misstänkt dessa delar tidigare och beställt dem, men problemet var ju inte där. Dock byter vi dessa delarna ändå såklart! Notera att jag också köpt en till vingmutter, den förra hade fel gänga tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ab3c42b6d8cc90511acc81b49b8c28aa.jpg

Gamla rotorn och fördelarlocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ca7e4e10ff5605b7c9751694c4d8384f.jpg

Nya fina delar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1fcbfb3f142c40c08b0163180521a9eb.jpg

I min värld kändes det ganska självklart att det är kabeln från tändningslåset till tändspolen (kabeln med inbyggd resistor) som det är något fel på. Min lösning är därför att dra en ny och att då använda den externa resistorn som blev över från pappas bil. Som ni ser här på bilden är det klippt och klistrat bakom tändningslåset, det är bytt till ett universal någon gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e972c4315188558e916ad73947ef55f.jpg

Vi kommer behöva dra två nya kablar från tändningslåset och dessa ska igenom brandväggen. Jag har här en bit bensinslang. Jag klippte av en bit på ca 5 cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-13bedf9f7a8308ef1a80f89c0117b7aa.jpg

Bredvid bromsservot finns ett hål som vi sätter slangen i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f558dd1457f431372b708859a5bb93dc.jpg

Från insidan ser det nu ut såhär. På detta sätt riskerar man inte längre att brandväggen skär hål på kabeln. Denna kretsen är inte avsäkrad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fabfb5691a21fd3a4e1fa519ebf6560e.jpg

Här har jag monterat resistorn på brandväggen. På vänster sida har vi två sladdar, en till tändspolen och en till startläget på tändningslåset. Den sistnämnda har som uppgift att ta bort resistorn ur kretsen under tiden man kör på startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1a205a3e8661c2c8ce07236166211d9.jpg

Den sista kabeln nu på höger sida som går till tändningslåset, denna gång till läge "1" (finns många olika namn på detta) som betyder den läget nyckeln är i när motorn är igång. Med allt detta fixat borde väl motorn gå bra?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dc1de02a7ad40f5533450fd8cff5b2ad.jpg



Jag hoppade in i bilen fylld av förväntan! Men den startar inte!! sad Jag låter tändningen vara på och tar fram multimetern. Det är bara 1 volt till tändspolen! Vad är det som händer?

Tycker att det börja lukta bränt och ser att resistorn glöder!! Ja den lyser verkligen! Stänger av tändningen igen snabbt och får sätta mig ner och tänka en stund.

Efter att ha funderat en stund så inser jag att den enda anledningen till att resistorn skulle kunna glöda är om den på något sätt når jord. Det finns bara en komponent i hela kretsen det skulle kunna vara och det är startmotorn, eller snarare solenoiden. Men startmotorn funkar ju klockrent?

Jag väljer att testa koppla ur kabeln till startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e01c70bd2246f2d6f274106e18a177bd.jpg

Nu vrider jag på tändningen igen och denna gången glöder inte resistorn och jag har 12 volt till tändspolen. Vad i all världen är det som är fel?!?!

Efter att ha studerat kopplingsschemat ett tag inser jag att denna bilen inte kan ha ett universellt tändningslås, strömmen går bakvägen igenom startmotorn och kortsluter resistorn. Original tändningslås har mycket fler utgångar som håller kretsarna ifrån varandra och förhindrar att detta kan ske. Bilen fungerade förvisso när jag köpte den och körde hem 20 mil även om den misstände lite om man tryckte till gasen ordentligt. Kan solenoiden ha börjat jorda mer allt eftersom? Jag har för lite kunskap om hur dem fungerar för att våga svara på det.

Jag kände mig inte alls sugen på att jaga fatt på rätt tändningslås så jag gjorde en specialare tillsvidare! (som en parantes kan jag nämna att jag kopplat mig på det högra relät då försök nummer ett med det vänstra relät påvisade att just det relät var trasigt, detta är ett oanvänt relä)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-26d27f8c1e0e1812abd677b3e348f4d6.jpg




Efter detta fungerade bilen äntligen! big_smile big_smile big_smile

Jag monterade senare ett relä från TE istället då jag inte riktigt litar på Biltema.




För att försöka förklara vad som händer med alla kablar så blir det nu några fina elscheman som jag ritat i Paint big_smile



Här ser vi hur det ska se ut original på en Buick Electra 1963. Den runda ringen är tändningslåset. Strömmen kommer in från batteriet via "B". Jag som användare väljer sedan var jag vill skicka strömmen. "2" är direktmatningen till tändspolen för att slippa resistorn när startmotorn jobbar. "1" är läget "på" alltså där nyckel befinner sig när motorn är igång. Här matas tändspolen med hjälp av en sladd med inbyggd resistor, detta läge matar även massa annat som exempelvis bakrutevärme och torkarmotor. "S" är en krets enbart för startmotorns solenoid. "A" står för accessories och gör oftast samma sak som "1" men utan att mata tändspolen. Meningen med denna funktionen är att kunna ha igång bilens elsystem men inte själva motorn. Tändspolen blir förstörd om man matar den med ström men aldrig startar motorn så spolen får ladda ur. Den är oftast ett steg bakåt från "nolläget". "G" står för ground och är en jordpunkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ba4b73e10c1808ee76b61c66cebfdbbd.jpg

Någon har bytt tändningslås, antagligen för att det varit utslitet. Ett universal har använts, dem har inte alls så många stift att välja på som original. Detta är normalt sett inte ett problem, men på just denna bilen är det ett problem. Bilden visar hur jag kopplade in allt när resistorn började glöda. Om inte startsolenoiden jordar så är inte detta ett problem, men min gör det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f553ad7fec0c4fa243d0c392d8e1065e.jpg

Denna bilden visar vad som hände. Om man följer det gula strecket nerifrån och upp så kan man se vilken väg strömmen tog när nyckeln är i läge "1". Den svarta kabeln blir nu utsatt för ström som går på fel håll då startmotorns solenoid leder till jord. På original tändningslås hade startmotorn ett helt eget stift och behövde då inte dela stift med tändspolens direktmatning som då var ensam på stift "2".
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a2d5ae91ca4ee09a10255b5f86309d36.jpg

Min lösning blev ett relä för att hålla isär kretsarna. Startsignalen "2" matar både startmotor och drar magneten i ett relä. Reläet har en egen matning från batteriet som nu ger direktström till tändspolen vid startförsök. Den numera slutna kretsen (relä, vid startförsök) kan inte längre nå startmotorn och kan därför inte gå bakvägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d955caf3c0e0a0ef1d67cbf7845eeee.jpg


Det blev ett långt äventyr att få bort misständningarna men man lärde sig mycket på vägen big_smile


Jag har en lite halvt tråkig parantes. Jag lägger ungefär samma energi på denna projekttråden som jag gjorde på den till min Caprice (den rullande soffgruppen). Problemet är att denna tråden inte har i närheten lika många läsare, enbart 27 personer följer denna tråden. Det tar mig väldigt lång tid att göra inläggen, få bort alla små stavfel och även att få det intressant och utbildande. Då intresset är så litet för denna tråden kommer jag inte lägga samma energi på inläggen framöver utan det blir mer samlad information om vad som händer med bilen, och även fler stavfel.

Eller vad säger ni läsare?

Senast redigerat av Xebers76 (20 oktober 2021)

vEight Baronen
20 oktober 2021 · 1 285 Inlägg

Skönt att få ordning på ett problem 🙂
På många startmotorer sitter det en utgång på solenoiden som ska ge 12v till spolen under startögonblicket.
Relälösningen är bra. Ett annat alternativ är att sätta en spärrdiod mot startmotorn från resistorn så den inte matar startmotorn efter start.

Kör på, det är trevliga uppdateringar 😃👍

Elbilar kan dra åt helvete.
Xebers76
3 november 2021 · 2 050 Inlägg

Det blev en åktur med både min och pappas bil! Som några av er vet har jag plockat bort projekttråden till den bilen. Här ser ni den lite iaf! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1932cdcd41d68ec7d6ba92b008fb62ad.jpg

Lyktsargen på förarsidan plockade jag av i ett tidigare inlägg då jag var rädd den skulle lossna. Nu när motorn äntligen gick som den skulle så kunde man lägga energi på att få dit den igen. Bilen ser lite tråkig ut såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-14d4b1e21d7d6de4648890f0bc08da0f.jpg

Problemet är att alla fästena är trasiga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-18c5ba450e22bc610f2a75a02c59e43b.jpg

Vi börjar här. Antagligen har skruvarna rostat fast och sedan tagit med sig godset vid en demontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3e05fdb5847593e0b902ed5d4ec4e3df.jpg

Min lösning blir en sån där metallbit som följer med Biltemas relän, en mutterbricka och två olika skruv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-033e04b72daa12d61119023abbb8465d.jpg

Böjde metallbiten och borrade ett hål för skruven med maskingänga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-143ae1ecdc6f6b880765972c60dd2fc3.jpg

Fick korta ner skruven något, men annars så blir detta bra tycker jag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-60801ae290e5fef51eabc97c5d449565.jpg

Sist är den långa skruven som ska hålla lyktsargen på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eed019811f042ea4ff6d4b9af8a8fa82.jpg

Vi fortsätter till nästa fäste! Här har någon redan varit framme och skruvat fast en bockad metallbit. Jag ersätter dock skruv och mutterbricka med likadana som jag satte på första fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2df81813e067856582a006da0e33f9f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eb1f9d58ee322dd9b22844513cd7191f.jpg

Nästa ställe är riktigt trasigt så jag valde att hoppa över det helt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f13a06ddee2f2812882a8a31a965a2b3.jpg

Sista fästet har någon lagat tidigare och det duger faktiskt så pass att jag inte behöver göra något här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-deb83709a723b1813f904ab0871194d9.jpg

Med det så åkte sargen på igen och äntligen såg bilen hel ut igen! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da96df9dfd99ced7bde6e43943ba5833.jpg

Lika bra att ta loss sargen på andra sidan och kolla för säkerhets skull.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fdab6a73f82402874178b1f8c11de1ef.jpg

Allt såg okej ut så nu vet jag att dessa delar inte kommer lossna iaf! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3ad3073cc583551eae567c6547401451.jpg

Denna krom-listen hade smitit flera gånger så jag valde faktiskt att ta bort den. Även nu i skrivande stund ett halvår senare ligger den i bagaget tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c280201c6609a2e26e3f89c4f8ae02f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c6a30ed322c632a54f1f050b34f3455b.jpg

Det var inte lång kvar till Maj månad och bilen kördes en hel del!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-253df5b81374f0e1342b50434e2b64f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5ed1266456bdfce7d7c4a509a2c85d08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b0b0929f2af06c20ef2c974e9457dc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2f98c4fcdd528373cce715c493ba5a7.jpg

Det fanns dock några saker jag ville få gjort innan Cruisingen som skulle vara i Halmstad 1a Maj! En av dem sakerna var styrningen som var ett äventyr. Trots att jag justerat in styrsnäckan så var det enormt mycket glapp i styrningen. Nästan lite läskig att köra! Började med att plocka av vänster framhjul, fick mig en överraskning kan man säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e974aa72f7d7b6b0b6e1bb92043e6172.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-152e998f184cb51105323e636c16a43a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ba2d9f996b27490a5f08b1db5137f55c.jpg

En mutter fattas, en är för liten och hålen i fälgen är helt misshandlade! Varför händer detta ens?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e777903119a12c1a8bd4c839be0c4dd7.jpg

Med hjulet av så kunde jag konstatera att det är en led i parallell-staget som är totalt utslitet, asså verkligen helt utslitet! lol Det skulle bli ett riktigt äventyr att få tag på ett nytt tyvärr...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-51c4de3794063c87f7914efcfbee66b0.jpg

Kollade lite på bromsarna när jag ändå var på plats. Det var gott om material kvar på bromsbackarna och ingen kant i trumman! En mycket positiv upptäckt! big_smile Såg att bromsslangen var riktigt trött så jag tog beslutet att beställa alla tre nya!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-040b08e480ee9d474ec5a11e7dfac3da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-941cafdc009c0205c296ed50016a1bef.jpg

Åter till problemet med styrningen! Jag behöver byta parallell-staget då kullederna är pressade i denna, dock finns det två olika modeller att välja på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ed7965b4cf0698b47d1f569bf329cd31.jpg

Det finns en som heter "Saginaw" och en som heter "Alternate". Den senare tycks heta Thomson i min bok dock. På denna bilden ser ni att skillnaden är diametern på själva kulledens pinne längst ut på konan. Det är dessutom i tum.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-79853fbb8c578b799de891c12ad71a83.jpg

Det går ju såklart att räkna om, tyvärr är måtten inte så långt ifrån varandra, vilket gör allt ännu svårare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4d206385a3f486e920021a4a5262bbc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4f6f5aa3aaeb7c645b212c2a3d0c824e.jpg

Det är här man ska mäta, dock hamnar inte skjutmåttet riktigt där jag hade räknat med att det skulle hamna...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e1a8cc4506e66389cbc886ba6c0f5c37.jpg

Det var alltså en tolkningsfråga. Dock finns det en sak till man kan kolla! Det sitter olika "hjälparm" på bilarna beroende på om det är Saginaw eller Alternate.

Saginaw har en kopp under vilken husar den långa gängan som hjälparmen är ledad på. Detta ska man tydligen justera in så höjden blir rätt, detta var helt nytt för mig. Alternate ser mer ut som man förväntar sig att denna komponent ska se ut, ingen kopp och allt är ihop-pressat till en del.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3619378f144b5d7dd42194e28e48e1a.jpg

Men varför ska det vara enkelt? Jag kryper under bilen och ser att min hjälparm inte ser ut som någon av dem på bilderna. Typiskt...
Något jag inte sett ännu är att kulledens axel är för stor för hålet i hjälparmen och därför tätar inte tätningen och muttern sitter lite väl långt ut (grön ring). Då detta inte är något jag reflekterade över så hjälpte det inget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-68d8f6db616c1e987191788d6988c236.jpg

Armen på min bil är tvådelad och ser ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-311ddc89910b56ac7e950febdf9a527b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83d5bc2fbbac5b274f0a731e97f8ca89.jpg

Jag lyckades få tag på en kille som hade båda modellerna hemma som han var beredd att sälja. Vi snackade lite fram och tillbaks men jag insåg ganska fort att det kommer bli fel stag hur vi än gör, förutom EN lösning. Jag tog loss staget och åkte hem till honom. Väl på plats visade det sig vara den jag INTE trodde jag skulle ha! lol Det blev inte billigt heller ska jag säga tongue På bilden ser ni tätningarna som jag nämnde innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-efab81e737b24e7272fab6cde5d842bc.jpg

Smörjde upp alla gamla lederna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-45f9bfaaf839e02fde30ec1358d08b6b.jpg

Här sitter det på plats och det var nu jag insåg att hjälparmen passar en Alternate men min bil har Saginaw vilket gör att den konade axeln inte riktigt få plats och det blir såhär dumt. Det sitter där än, måste fixa det! lol Dock passar det perfekt i "pitman-armen" (den från styrsnäckan, vilket bekräftar att bilen är en Saginaw såvida inte även pitman-arm är utbytt).
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9f4fb5261b2821a13df8a4d9a63c122a.jpg

När jag skulle dela på dem gamla grejerna så var det ju så att det satt fast riktigt hårt, och i stöten gick skyddsdamaskerna till dem inre styrlederna åt skogen. Löste det genom att pumpa in så pass mycket fett att det började välla ut och på så sätt blir tätt. Konan är dessutom insmord i kopparpasta så det blir lättare att lossa den dagen jag ser till att fixa damaskerna. (aldrig antagligen) lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf2ac2b193ced757260b77eefc857fc1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e49a4b4005292c61ed82ccabcaf263c3.jpg

Bilen var inte längre läskig att köra! Så skönt att få detta ordnat!

Nästa sak var att gaspedalen var väldigt känslig första centimetern, lite som att geometrin var helt fel. Domkraften fick hjälpa mig att testa fullgas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0d5b265bd4602b7a279fc99b6ed9000.jpg

Här uppe kan man justera längden på det övre staget, och det var också här jag märkte att inget stämmer alls. Antagligen är något stag böjt. Jag märkte också att full gas på pedalen inte blev full gas på förgasaren. Det fick bli en slags kompromiss tills allt lirade hyffsat. Jag kommer att få återkomma till detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dbde0972cffbe4cc5bb30fa567f5ca17.jpg

På denna bilden kan ni även se det undre staget, något är totalt fel där för det går inte att justera ens i närheten så att det hamnar rätt. Jag har ingen bild på det men staget plockades bort och ersattes tillfälligt med buntband för att testa om "växellådan" fungerade, vilket det gjorde nu när allt var rätt justerat. Jag skriver "växellåda" efter som det inte byts några växlar, den är faktiskt direktväxlad och motorn får helt enkelt bara kämpa på, typ som att köra på 4ans växel hela tiden. Det staget gör är att det byts turbin (ja denna bilen har TVÅ turbiner) när man når full gas vilket ger en högre "stall-speed". Detta gör att motorn kan få jobba på ett högre varvtal där den genererar mer effekt. Även om det gjorde att bilen accelererade något lite snabbare så tyckte jag att det varvade lite för mycket. I nuläget sitter inte staget där alls, vilket inte är något problem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-516fe623debdc3c80abe568d5701efd8.jpg

Kan tillägga att, ja dessa bilar har faktiskt 2 växlar. Men lågväxeln måste läggas i av föraren, bilen kan inte växla själv. Det är dessutom inte gjort för att växlas i någon högre hastighet då det inte behövs. Detta betyder att om man faktiskt växlar när motorn är under belastning så smället det bra i drivlinan tongue Följade bild är från instruktionsboken som otroligt nog låg i handskfacket. Tydligen går det att knuffa igång bilar med Dynaflow-låda tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da3da8da992192a351c141e719f359f7.jpg

Den främre packboxen i bakaxeln läcker och jag var rädd att bakaxeln skulle gå tom sådär dagarna innan Cruisingen. Dock var det ingen fara, antagligen hade förra ägaren precis fyllt på, men nu behövde man inte oroa sig iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-339ae675671d4b9d8e6915dea56cd53f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d7ebd08aee96187d787511a09bf70fc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c776e75a2296b31823432ae2a1e6ed7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e3430ff668cf2034eac5550bfe51084c.jpg

Senast redigerat av Xebers76 (3 november 2021)

Xebers76
3 november 2021 · 2 050 Inlägg

vEight skrev:
Skönt att få ordning på ett problem 🙂
På många startmotorer sitter det en utgång på solenoiden som ska ge 12v till spolen under startögonblicket.
Relälösningen är bra. Ett annat alternativ är att sätta en spärrdiod mot startmotorn från resistorn så den inte matar startmotorn efter start.

Kör på, det är trevliga uppdateringar 😃👍

Jag hade helt glömt dem där startmotorerna! Dem är smarta, pappas 57a har en sån. Vill minnas att jag såg en sån startmotor på en BMW e36 för några år sedan, såklart var inte det extra stiftet nyttjat, men jag blev bra förvånad! lol

Xebers76
13 november 2021 · 2 050 Inlägg

Åka bil utan musik fungerar ju inte! Jag har en sån där liten högtalare som man kan prata med också, lite halvt läskigt. Man kan använda den som en ren högtalare också! Men den behöver vara kopplad i väggen. Dock upptäckte jag att själva enheten matas med 12 volt, vilket är perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b92e12ba0a13423b697466f4152986f5.jpg

Ville inte kapa upp original-sladden så jag köpte dessa kontakter på Biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-645cead6ccb0d3c3807a3d9ca18977d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dab4dbf24f42c497548c649ea161d74a.jpg

Lödade på två kablar och testade igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c1f09a15cfe2331603499a9334c1727.jpg

Det fungerade fint! Jag monterade den under framsoffan men max volym var knappt tillräckligt ens när man inte ens rullade så det blev inte helt lyckat tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-178e773b266c9f88dca60bad586fecfd.jpg

1a Maj kom! Blev som vanligt en massa bilar och en värdelös cruising på typ 30 minuter sen bara försvinner alla bilar. Detta året var första gången jag verkligen upplevde att det blev för mycket avgaser när alla bilar var i rörelse, så pass att vi fick stanna lite utanför stan och ta en paus. Nu låter jag väldigt negativ men vi hade faktiskt kul så förstå mig rätt! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e9de94d755402791cfefb7b5a6305ce.jpg

Tog denna bilden för att visa hur tanken är monterad. Man har tänkt till och inte monterat tanken under golvet som så många andra bilar har. En sådan design brukar resultera i att bagageutrymmet blir väldigt grunt och man inte kan lasta så mycket. Här sitter tanken precis bakom bakaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2189dbae4fdaab94a6b2a2fe47a1de44.jpg

Redan från första dagen med denna bilen så hade den ett knackande ljud från motorn som ibland nästan försvann och ibland blev väldigt högt. Takten på ljudet säger mig att det är ventilsystemet, och mycket riktigt var det så! Dessa motorerna har hydrauliska lyftare och dessa två har svårt att pumpa upp sig. Dem gick mycket enkelt att trycka ihop genom att trycka på vipparmen och efter det knackade motorn väldigt mycket då detta tömde lyftarna på olja. En runda på motorvägen fick tillslut hyffsat tyst på dem igen. Jag kommer att få byta alla 16 om det ska bli ordning på detta, det blir framöver dock. Ni ser också på bilden hur baklänges ventilsystemet är designat på Buicks Nailhead motorer! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff38a7e99224435cc4a685c9eafe480e.jpg

För att kunna få bort ventilkåpan var jag tvungen att ta bort detta röret som flödar varma avgaser till choken. Det hade dock rostat av i den delen som går in i grenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b2faf3e2ba2c8f8a0f442708cb8f9781.jpg

Jag tog bort den rostiga biten och böjde till röret så allt passade igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0f101e5da9c4128add3effc411ccdac7.jpg

Mina bromsslangar hade nu kommit och vänster fram ska bytas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ab98659e6b6659f8d37113d3f246ef89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5694111e43eab739b0af58c3a2d07acd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a7ab4e960ccbd531fd66bee60d836121.jpg

Jag lyckades byta slang utan att ta sönder bromsröret, sån lyx med bilar som gått i torrt väder big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1a7c19bc6bc50e8d6d2598b8a0e313ff.jpg

Bromstrumman är inte helt rund så när man bromsar flyttas bromsbackarna fram och tillbaka något lite gran. Detta resulterar i ett mycket störigt gnisslande! Det ska ju faktiskt vara smörja mellan bromssköld och back så jag petade dit kopparpasta och det blev tyst!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f063f5c245574f82176b2d382cdb959a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6b1c8d338ef2abb2957d650d44e9c5d5.jpg

Detta expansionskärl ser inte rätt ut, det ska inte sitta något på denna modellen ens. Denna typ av kylsystem är inte byggt för att kunna knuffa ur sig kylvätska när det expanderar OCH sedan kunna suga tillbaks det när motorn svalnar igen. Istället så knuffas det ut vatten när det är varmt och sen läcker det in luft igen när motorn svalnar och det blir en stor del luft längst upp i kylaren. Fyller man kylaren på såna här gamla bilar så kommer det att läcka ut igen när den är varm för det ska inte vara helt fullt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-abc06916eca9e29f71b3a6826ed48325.jpg

Slangen var intakt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83ba56719d3cab3142c1671bda5867e2.jpg

Även alla fästena fanns kvar så nu sitter det rätt igen! smile Jag antar att man inte ser denna designen längre då det i många år ansetts som inte "ok" att det läcker ut vätskor ur en bil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee1129eb2e7812d9c9ee06c6da765767.jpg

Nu blev det ganska tomt här, tycker det ser trevligt ut när det är så lite saker som möjligt i ett motorrum!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1fc8619319c8be10760d4af92ac5e077.jpg

Härnäst var det dags för en ny returslang till styrservon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-961389b2f9788453eadc3e48b298ffb8.jpg

Denna bulan höll mig nervös kan man säga! Nu när man vågade att sätta en mejsel i bubblan så visade det sig att den var stark, brukar väl vara så tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2fa766cab7ad941f951a1c734d32559.jpg

Jag hade ju köpt en ny så den monterades!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70b4d977b99213090a6d5feda1cc2322.jpg

Och där var det på plats, det flöt på riktigt smidigt! Fyllde på med "Type-A" servo-olja, tydligen noga på dessa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3dd08d47405b9b0f1ddc3e7f72ad12b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff6dfc9a3367620957f76d6876150df7.jpg

Xebers76
9 december 2021 · 2 050 Inlägg

Stolpklädseln på förarsidan knarrade hela tiden. Jag antar att karossen rör sig ganska mycket när det saknas B-stolpe.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b45a07750a513eeb1fcd1015bf8175b7.jpg

Tittar man här så sitter klädseln fel, dem trippla plåtarna syns. Jag upptäckte vid montering varför någon har fuskat här, då det var enormt svårt att få den på plats tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-86b70022e1e892b5b9147185f9acf8ed.jpg

Lite glatt tejp på väl valda ställen löste det störiga knarrande ljudet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-823cbc86aa74993ba0853d190b2e1d07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8c6873e88d545207175370373984b892.jpg

Två bilder från en runda i juni månad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46f11df1605af9a06de5e450aa002999.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b20d31af285fa35cd0b7ffb411909c09.jpg

Tanklocket sitter något snett. Jag monterade det rakt och passade på att montera en list jag köpt på EBAY.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c7432b4c3e027529cbe2146c262c7c3.jpg

Listen var nog en billig kopia verkade det som, så nu ser det ut som att locket sitter snett endå! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d845fe7b2cb4c1a826cdd308b178b6b0.jpg

På höger sida fick jag klämma in 2 plastringar jag hade liggandes för att listen skulle sitta rätt, så antagligen en kopia tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2ab3f68388945d2e1a49350305349244.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ad9fd790ab6fc2b1d8fd3452819f9a58.jpg

Men på avstånd ser det bra ut så den får sitta där smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-49c9e9ab1e96d34b214203246c447e3e.jpg

Tog en bild att ha som bakgrund på datorn och från denna vinkeln ser man hur grillen är spetsig i mitten. Tyvärr syns inte denna formen riktigt om man inte vet om det, ser bara rakt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-771508e4f2da0fab502a3499fc06ca79.jpg

Var ute på en runda en lördag och upplevde att motorn kändes något mera svag och avgasljudet var högre. Det kan ju vara som jag fått för mig såklart. Min första tanke var att kolla laddvinkeln igen då den kommer ändras en del då en ny brytare nyligen monterats och det tar ett tag innan klacken slits jämnt. Som ni kan se på bilden så har laddvilken ökat, vilket resulterar i att gnistan skjuts senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd5d0e9d86d9d58959a7a912c857c838.jpg

I med nyckeln igen och justera!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5941c1748435987f6754cc7d0157d192.jpg

Sådär ja! 30 grader igen! Nu kändes bilen som vanligt igen, antar jag. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc736967d63d1920d9f1358f1a1ca2c6.jpg

Bilen skakar enormt mycket så jag balanserade alla 4 hjulen. Det var kraftig obalans i samtliga av dem! tongue Detta är första gången jag balanserat ett däck som är så pass slitet att det inte hör hemma i en balanseringsmaskin. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-73f229f42736a738894d89323ab8cd7b.jpg

Framdäcken är helt uppslitna på utsidan och bakdäcken är inte raka, dem vobblar åt sidorna, nya däck ska köpas in. Efter balansering var skakningarna mycket mindre men kom tillbaks igen efter några kilometer sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8fafa6b0f82a83c45913297903955d8e.jpg

Som jag nämnt tidigare beställde jag relä av märket TE. Köpte dessutom en extra som får åka med i bagaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a18754391f10cf936b12099a840dbd99.jpg

Biltemarelät borta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de9a5db47d4b2d18ffe7e4684d73457e.jpg

Gjorde mitt bästa i att justera framvagnen lite halvt noga bara så däcken överlever sommaren! tongue Blev inte klok på vad för storlek skruv och mutter var men en 22mm nyckel som jag filat ner lite fick plats och funkade bra tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a9791a96f18c2d87d1329bdc8575235a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0c22910a6032ac64d5cca93412f3e581.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-821e53fde515f971d745c6b179c38e14.jpg

Skumt nog har jag inte lyckats hitta sådana här shims någonstans så jag fick kapa till egna, blev inte värst snyggt men för duga tills vidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7b08161251d35ad362c2e2639b741f33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4db8ae017fbd7d0d24ebe44410b3d05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9f3fc68973bd9e2706686d016d9ee3a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6980a835559a7b643e908b4c40de0217.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df47d5e82f8b283f6e3d7eb5e8e5263f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a13c1edbec52c27effa4839c110f24c.jpg

Dem tycks vara lite större än dem man ser oftast i onlinebutiker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8de481b7bb5b8107b441e49f96d38d10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-02b8d0d67e95fde935e5e3a8cf15c8dc.jpg

Såhär ser det ut i nuläget, får bli ett framtida problem detta tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c6aae4352f189a0809104c148dacda0.jpg

Härnäst åkte baksätet loss!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4718c66eb649537afe60c0942f0814ae.jpg

Hade hoppats hitta massa spännande grejer men fann enbart vingmuttern till luftrenaren som saknades vid inköp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c13b9505f6328ad1031dce2e477a7099.jpg

Frågan är ju var jag håller på med här? Det får ni veta i nästa inlägg! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46bbe5bd70302a4653077399f91b342e.jpg

Xebers76
26 december 2021 · 2 050 Inlägg

Inredningen åkte ut då jag ville dra en sladd till en elmotor som kunde låsa upp bakluckan. Det vanliga med nyckel för att låsa upp bakluckan tycker jag är rena vansinnet, antagligen för att jag inte är van vid det. Många av dem bilar jag ägt har varit kombi och där öppnar man i regel med ett handtag, låst är det om övriga dörrar är låsta.

Hur som haver, det finns en sådan upplåsningsfunktion till denna modellen. Då går det hela på vakuum och knappen för att öppna sitter i handskfacket. Min bil är nära på en tomhylsa (ingen utrustning, utöver det som är standard såklart) så det enda som finns förberett är själva vakuumslangen.

Jag ser flera problem med den konstruktionen. Dels så måste jag i så fall få tag på originaldelar, jag har ingen aning hur dyrt det skulle bli, tar väl också för lång tid. Nästa problem är att man måste öppna handskfacket varenda gång man ska öppna bakluckan, det är redan sprucket pga värmen bilen varit i, (instrumentbrädan är i plast). Vill inte det ska spricka mer sedan är det som sagt opraktiskt att behöva in där varenda gång.

Lösningen blev en elmotor för att släppa låset och knappen hamnar bredvid förarplatsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9dac40809c72ee96d531106db28b0a4.jpg

Plockade loss låskistan och försökte komma på någon bra lösning som inte skulle göra åverkan på dem befintliga delarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-685df1aae2ebbc1bfd15386da914137f.jpg

Slipade till en stor skruv tills skallen passade i spåret i låskistan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b643169a11a64f75bb761bc0a90c79ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-60fec210fb1ff8f236a1b777142aa9f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4f4cf60e9fee7e8472d4ae1b1e70322.jpg

Monterade ett lock över och kapade ner skruven till lämplig längd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0ef7def7af93376295f12d1d96d508be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0ab99c3747311306f41fa8d5cdcb310a.jpg

Gjorde en arm som av vajer ska fästa i. Det skulle visa sig vara riktigt svårt att få till geometrin så att det fungerade ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8dd80da240b60cb476ebc37e393e484b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9eae087d5900e96af9d432954f7eb859.jpg

Den slutliga designen blev inte alls snygg. Det har varit svetsat och kapat ett dussin gånger iaf innan allt fungerade och tillslut tröttnade jag på att försöka få det snyggt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c36cc44f8435ff5a80b8d4368678e73e.jpg

En universal centrallåsmotor drar i vajern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bab1f765ad9a835745cbe91d35f7a9a8.jpg

Har kommit till det läget där det hela fungerar pålitligt, den öppnar som den ska och luckan går att stänga normalt igen. Jag blev inte alls nöjd med hur det hela ser ut men eftersom det fungerar kommer det troligen få vara kvar på det sättet lol


-----------------


Det var nu början av Juli månad och jag bestämde mig för det var dags att ta loss förgasaren och få ordning på det där bensinläckaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-43acdb19c4a586ce664c1058b02ad5f5.jpg

Kanske inte riktigt ett läckage egentligen, det mer svettades bensin, men det är ju något som man absolut inte ska chansa med! I detta fallet är det en tätning till accelerationspumpen som svettas. Då den delen inte går att köpa separat utan man måste köpa ett helt renoveringskitt så var det ju lika bra att ta isär hela förgasaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0ee370e7f2132175602795e4f74aec54.jpg

Skruvarna som håller fast förgasaren satt inte hårt, och det är faktiskt bra. Förgasare ska inte spännas fast hårt, dem kan bli sneda då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7b69d533fc62c053e89c52498fa00b0b.jpg

Där var han loss! En Rochester 4jet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6269e2d648e5afcff6cae59674c950ef.jpg

Insuget hade en kanal som var full med rost, dock verkar det inte vara något att oroa sig över, gjorde rent det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-032315f90f35bdad8e33edb3d599bbe9.jpg

Vände förgasaren upponer på en gammal golvmatta så all bensin åker ut men eventuella lösa delar inte försvinner, men inget ramlade ut som tur var smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fd1b315efc84997b000677b3636e1e1.jpg

Motsvarande rostiga kanal, vet inte vad detta är till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b167ed36e776cb2eeb417cca9af32a0.jpg

Förgasaren ville jag helst kunna jobba med i en mer kontrollerad miljö än... ja utomhus. Jag tog med den in i huset där jag har arbetsbänken för mina radiostyrda bilar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9bb52cbef6716b8627bd257c78b7f5b5.jpg

Detta skulle visa sig vara ett misstag, det stank bensin i flera dagar efteråt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-393f03cba32748b649efa341d903f985.jpg

Nu när man kunde komma närmre länkaget var det lättare att förstå hur allt fungerade. Självklart upptäcker man något som är fel också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-921c520e7694db77256f98dac08bd268.jpg

Choken är nertryckt för att simulera varm motor. Om jag nu ger full gas och sedan släpper igen så återgår grejerna inte till tomgång, långt ifrån faktiskt. Däremot kunde man tvinga tillbaks allt till tomgång om man tog i. Började undra om det var av denna anledning det satt en extra returfjäder på gaslänkaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c83cfa71396eecee2c0ba7c2f689bc4.jpg

Tog en stund innan jag hittade problemet. Det sker en krock här! Delen märkt med röd pil är graderingen som choken styr över, denna ställer hur mycket extra tomgång motorn ska ha när motorn är kall. På bilden är den i sitt lägsta läge, vilket betyder varm motor. Delen märkt med gul pil är till sekundärerna, det är dem två bakre portarna i en 4-portsförgasare, dem ska enbart öppnas under vissa omständigheter, och det är vad denna klacken är till för. Om graderingen (röd pil) är mera uppåt, eller mer medurs vriden så kommer klacken att bli fångad i spåret. Hela poängen med detta är att sekundärerna inte ska kunna öppnas om motorn är kall då det skulle bli för mycket luft då choken enbart stryper primärerna. Vi kan ju också poängtera att det är olämpligt att nyttja motorns maximala effekt när den är kall, vilket blir förhindrat här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c1dbc7ea57b7f34533ced80b263f8954.jpg

Här har jag släppt allt men det hoppar inte tillbaks som det borde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b074a7f33d3c59fa82c348a62eea5ef4.jpg

Tomgångsskruven är ganska långt ifrån sin viloplats, motorn hade varvat enormt mycket här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-376d6f4062c8241ba5aaaba4a21a62b7.jpg

Läste i min Buick 1963 bok och man ska tydligen böja på saker om dem inte vill samarbeta. Sagt och gjort så löste det problemet! Detta var ju helt klart en säkerhetsrisk så det var bra att ha upptäckt innan det blev häng-gas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b3d81a5e3196a2c2857550eb7a952df4.jpg

Vill tillägga att spårskruv blir förstörda om man använder fel bits, dessa kom loss enormt mycket lättare med rätt bits!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5754ff455eda34e378431540b811f989.jpg

Accelerationspumpen bortplockad och även locket med flotörer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d6bafd50579772a4064825e23ef536b7.jpg

Såg denna lilla rackaren och nyfiken som man är så måste man ju ta reda på vad den är till! Kärt barn har många namn men vanligaste namnen är "hot idle compensator" och "hot idle air valve". På svenska heter den antagligen bara "luftventil" som alla andra motordelar som är helt värdelöst benämnda i det svenska språket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cdded0e55ace96fb4bb0cf7759af340b.jpg

Poängen är att om motorn, eller snarare förgasaren, blir väldigt varm så kommer det påverka bränsleblandningen och ibland även tomgångsvarvtalet. I ett sådant fall behövs lite extra luft "läckas" in som styr allt rätt igen. Bimetallen böjer sig av värmen och lyfter på gummipluggen. Jag testade den med en skruvmejsel när motorn var igång och motorvartalet ökar gissningsvis 150rpm. På min var såklart gummipluggen helt torr och därmed stenhård. Jag beställde en "renoverad" ventil men den var ännu sämre då gummipluggen inte var klämd helt på plats ens i rumstemperatur. Den gamla sitter där än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f34394a95775a08c54b2abde1b0b4d62.jpg

För att dela förgasaren så ska man lossa dessa 3 skruvar undertill, den översta var ju rostig så jag såg inte den till en början!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8dd9be997366d03623e32082dc91d01a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c7ac5df4b0d9c38d2d84a0f7e19aa14c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1a82b22fb96024e674752c1ff186e6b9.jpg

Testade den gamla packningen och ser att det inte stämmer alls här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2855bbf5495f74301f31723ad2f07670.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee8d0b2b86c3997d9a131cb1a0aed3bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ac8ad13921c1afabcca2716fccb8991d.jpg

Grävde runt bland packningarna som följde med i kittet och denna verkade vara rätt. Eller så har jag missuppfattat något.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c5f89e1dfbe4adf2177305f46247b67b.jpg

Haft lite problem med när man kör ut vänster i en korsning och trycker till gasen lite extra så tappar motorn all effekt, som om den inte får någon bensin. Tänker att det borde ha med flottörerna att göra. Läste i boken men tyckte dem gjort det hela onödigt avancerat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6832c9af80d8c23915a84665b63aca5d.jpg

Efter att justerat höjd och vinklar så satt dem såhär. Mycket annorlunda mot hur dem satt innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-458957acd45a2dacab1d91efe711ce80.jpg

Efter det så åkte resten ihop. Här tänkte jag: "Undra om denna renoverade förgasaren jag har framför mig fungerar nu eller om det har blivit total katastrof av allt?"
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f230e06c7f723f7c0f463c70934fb1ae.jpg

Ny packning på insuget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bcf89994419c10696a0e1b0445a89eac.jpg

Förgasaren på plats igen. Tog mig en provrunda och allt verkade normalt till en början, men den hade problem med tomgång och det var totalt omöjligt att justera bränsleskruvarna. Något har blivit riktigt fel! sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4557faaf365da38ae0397be65b5b97ef.jpg

Richard-R
26 december 2021 · 312 Inlägg

Älskar dina projektrådar då du alltid skriver så ingående och utförligt, bra jobbat och fin bil smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 december 2021 · 3 961 Inlägg

Det där är gissningsvis redan löst nu eftersom vi är inne i midvintern 😎
Ser fram emot förklaringen på förgasar-problemen!
Riktigt rolig projekt-tråd!
Och smart (om än inte så snygg) lösning på bagageluckan, alla sätt som fungerar är väl bra wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Baldrik
30 december 2021 · 269 Inlägg

Imponerande jobb du lägger ner.
Kul att läsa om.

Xebers76
9 januari · 2 050 Inlägg

Richard-R skrev:
Älskar dina projektrådar då du alltid skriver så ingående och utförligt, bra jobbat och fin bil smile

Mycket kul att höra smile

Cuefa skrev:
Det där är gissningsvis redan löst nu eftersom vi är inne i midvintern 😎
Ser fram emot förklaringen på förgasar-problemen!
Riktigt rolig projekt-tråd!
Och smart (om än inte så snygg) lösning på bagageluckan, alla sätt som fungerar är väl bra wink

Ja tråden är ca 6 månader efter verkligheten xP Kom fram till att det funkar bäst av någon anledning.

Baldrik skrev:
Imponerande jobb du lägger ner.
Kul att läsa om.

Kul att det uppskattas big_smile

Xebers76
9 januari · 2 050 Inlägg

Ja det var ju flottörerna som låg fel trots att jag läst instruktionerna 3 gånger. Nivån var på tok för hög, vilket dränkte motorn i bensin. Hade man varit smart så hade man dokumenterat hur de var justerade innan man ändrade på allt tongue Så smart var jag inte tyvärr! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-79c9053ab89ac73ce9d6518860fc4d74.jpg

Började med att byta ut "needle and seat" (kan inte komma ihåg vad det heter på svenska) då jag fuskade lite och lät de befintliga sitta kvar då de verkade helt okej. När bränslenivån höjs inne i förgasare så flyter flottören upp och trycker till ventilen och tätar till hålet så det inte ska bli för mycket bensin i flottörhuset då detta påverkar bränsleblandningen. Då det är stopp i ventilen men bensinpumpen fortfarande går så kan man ju undra vad som händer med trycket? Det borde ju öka och brista någonstans? Det är som så att det sitter en övertrycksventil inne i bensinpumpen som gör att den "läcker" internt om trycket är för högt, vilket det i princip är hela tiden då det ska räcka även när "Kalle Gaspedal" kör bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6526473b2f55708eec34b9ddbc23c1c5.jpg

Såhär ser flottörerna ut nu, man ser ju direkt är något är fel, de är på totalt olika höjd. Alla 4 flottörer har en liten prick man ska mäta höjden till när allt är upp och ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e41d658b6be30f0af92ad4fb43a65a36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a60b69c1daf5173fc3492a67697a6b19.jpg

Kollade lite på gamla bilder jag tagit där detta syns i bakgrunden och höftade lite var de kan ha varit. Noga att komma ihåg är ju att man kan böja på flera ställen för att få olika höjd. Jag valde att få allt så rakt som möjligt, eller 90 grader kan man också tolka det. Då flottörerna sitter ihop i par får man justera tills båda sidorna ligger lika i höjd dessutom. Felmarginalen jag gått efter här är en halv millimeter. På bilden är de högre upp (eller längre ner när allt sitter på rätt håll sen) än de ska vara. Min tanke bakom detta är att medvetet få bilen att gå för magert och sedan sänka flottörerna till man inte längre kan känna av att motorn fattas effekt. På detta sätt slipper jag justera tills jag inte längre ser att det läcker bensin genom ventilationshål osv vilket hade varit fallet om jag jagade felet från andra hållet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc98c40c6071b1d4d825ff711aeb26db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eeb8e95214af1ac80060cf3d9c2a8829.jpg

Ja då, bilen gick märkbart magert! Men soppaläckage var det inget längre! Så vi är helt klart på rätt väg! Tydligast märks det när man håller halvgas och sedan trycker det sista så att sekundärerna öppnar och motorn blir utan effekt. Jag fick justera flera gånger, men vad jag kan minnas var det dessa mått som tillslut till 98% fick bort något spår av att motorn går magert.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d92e7d29b09c5efc27314b00f7dd65a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23f0200544f6a72cbb8bbc055debbb97.jpg

Framöver ska jag montera en bredbandslambda så att man verkligen kan se att allt är som det skall. Det kommer dessutom bli byte av alla 16 lyftare då minst 2 är kollapsade och får motorn att gå ojämnt på tomgång. Detta är såpass illa att jag inte kan justera bränsleskruvarna med vakuumklocka då vakuumet svajar för mycket. Ja det finns att göra. tongue

Efter den sista provrundan såg jag att styrservopumpen och den övre kylslangen varit osams.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-884685b791be3c9da6c13db8e6bec602.jpg

Tillsvidare skar jag upp en slang och trädde över som skydd. Det får bli nya kylslangar framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb03b1e0892ecb92b070852250ce994b.jpg

Några dagar senare åkte förgasaren isär igen. Vad är det nu då? Ja den har ett problem som är enormt störigt som varit där sedan inköp. Det är helt omöjligt att ställa tomgången då den blir olika hög beroende på hur snabbt/hårt jag släpper gaspedalen. Säg att jag sakta bakar foten från pedalen, då är tomgången lite väl hög. Men jag släpper pedalen snabbt så blir tomgången lite väl låg, och stannar där. Något är fel...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3ad95ccfcb46f678902b6ce0e821fd9.jpg

Jag misstänkte att det var glapp i länkaget någonstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-43ce8c98585b58ef242436b5879c3aff.jpg

Plockade isär allt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-898c609aa82f21de0194f01accfcc21d.jpg

Här hittade jag problemet. Pilarna pekar på två delar som är pressade ihop. I bakkant är det som en bit skruvskalle som är ihopmosad som gör att de inte kan dela på sig. Dessa två delar har ett minimalt glapp i vridning som jag försökte komma på hur jag skulle kunna få stop på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b30cf97be6f89b0cb2a5c8d4c944912.jpg

Det var nu det blev lite dumt. Tanken var bra, men otålighet fick mig att ta genvägar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b47d46cdddf11e38a7bcf54825c59ebb.jpg

Kapade ett snitt här som jag fyllde med svets. Jag hade inte riktigt koll på var i glappet jag lät delarna vara när de svetsades så det går inte riktigt få tomgången så låg som jag vill längre lol Får se vad man kan hitta på där framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-06401b490f5dea535d68949ef95e2c93.jpg

Men det var inte det som blev dumt. Det dumma är på denna bild när jag skulle slipa ner svetsen. Jag orkade inte leta fram lämpliga verktyg till detta och valde vinkelslipen istället och tänkte "jag är försiktig". Det gick bra men det är små nedslipade fält på skruvar och fjädrar lite här och var. Dumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-516b3d0e0d58104e329b6e82c820d326.jpg

Nu var det bara att kasta ihop allt igen! Var ju såklart spännande att få svaret om huruvida detta skulle lösa problemet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-81acdf15bfd0264331bc829d09154564.jpg

Smörjde axeln med kullagerfett, har ingen aning om det är rätt att göra det tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a0d29e0c23ec3e426683ddfb4dcade9.jpg

Otroligt nog kan jag inte se något slitage på varken axeln eller hålen. Det är inte heller någon typ av tätning här heller tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d0cfa2f0cc64f02c51928c4178d6ac1b.jpg

Ville få allt riktigt tätt så jag la på detta packningsmedel på packningarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b7d7ab11a7e9db7ab76a230ebb2c88d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-510f4b0e2dc22fa21a115d0fd427ffab.jpg

Men jag måste säga att det mest blev en enda klistrig röra av detta, det blev säkert tätt iaf smile Rekommenderar inte det till förgasare iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c67b2075e7ff7203dbdb90d66e296679.jpg

Med allt ihop och bilen provkörd kändes det riktigt trevligt att motorn hade rätt tomgång hela tiden, ja iaf i den mån en förgasarmotorn kan. big_smile Lite här och var, denna bilen blir bättre hela tiden smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 januari · 3 961 Inlägg

Bra att Du doktorerar på dessa förgasare, så kan jag skruva dit svågerns Q-Jet på hans Pontiac nån gång i den väldigt avlägsna framtiden... 🙈
Skämt åsido, grymt att Du ger dig på att riva isär en såpass avancerad grunka som en gammal 4-portare ändå är!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang