Kylfläkt gör för fullt efter avstängning WW Polo 1.6 TDI 2012

Jokke3
24 maj 2022 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har en Polo 1.6 TDI - 2012 som en dag när jag skulle starta bilen hade tomt batteri. Efter att jag bytt batteri i bilen gick bilen som vanligt igen.

Efter jag hade kört bilen ca 2 mil till min arbetsplats dagen efter så lade jag märke till att Kylfläkten till bilen var igång på MAX fast än jag stängt av bilen. Detta måste vara anledningen till att batteriet dog från första början. Jag tog en runda till med bilen efter att jag insett detta med kylfläkten i hopp om att den skulle stängas av men fläkten var igång ända till jag kopplade från bilbatteriet (1h senare)

Jag har varit i kontakt med en verkstad som har testat att byta termostat på bilen och vi skulle även testa byta hela fläkten men efter att vi dragit ur kontakten till kylfläkten som sitter original fungerade fläkten perfekt i 4 dagar, dvs att fläkten stängdes av i samband med bilen. Nu när jag skulle köra till jobbet så regnade det ganska kraftigt och problemet är tillbaka igen.

Jag har läst en del om termostat, relä, transistorn men vet inte var jag ska börja nu när den fungerade igen i 4 dagar?

xXSammy
24 maj 2022 · 6 570 Inlägg

Att kylfläkten går efter bilen stängts av är för att antingen är temperaturen för hög i kylaren eller att ACn varit igång så kondensorn måste kylas ner (egenskap)

Men är den fortfarande igång en timme senare så får nog fläktstyrenhten (om det finns) fel signal, att styrenheten själv inte fungerar

De/Dem
Utmarks-Loke
24 maj 2022 · 5 836 Inlägg

Vad var det för verkstad som bytte termostat för att fläkten gick konstant? Eller ville byta själva fläkten? Som sagt måste man börja med att kolla vad tempgivare rapporterar för temperatur, den kanske är sönder och säger att det är väldigt varmt, eller så är det reläet eller vad som nu slår på fläkten som hänger sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang