Mossan1 skrev:
Fastärgad fördelare är ju inte bra, men, den har suttit så länge och alltså fungerat.
Kan därmed inte FININSTÄLLAS, men skulle starta och gå alla dagar i veckan.
Separat fel helt klart.
Men så kamremmen har varit loss alltså.
Står alla 3 dreven rätt i förhållande till varandra? Vev, kam och aggregataxel som driver fördelaren och bensinpumpen.
Hamnar den fel stämmer inte fördelaren längre = tändningen blir fel. Gör isf om och rätt. Inte vrida fördelaren tokmycket.
Mycket riktigt ska rotorn peka på ett streck med cyl1 i topp i kompressionstakten. Där är cyl 1. Tändföljden är 1342. Korrekt.
Har du gnista överhuvudtaget?
Lättaste kollen är att sätta ett stift I en kabel och ha dess gänga mot.motorns metall och köra på startmotorn.
Kräver dock medhjälpare.
Ett test många inte kan längre:
Med tändning på, fördelarlock borta och motorn vriden så brytaren är stängd kan du testa att med en skruvmejsel själv öppna och stänga brytaren några ggr. Då ska du få lite gnistor mellan kontakterna varje gång, och, om du sätter en vanlig tändkabel direkt i tändspolen med ett stift I mot jord ska det stiftet gnista när brytaren öppnas. På det viset kollas även tändspolen.
Öppna inte med fingrarna för då får du en stöt. Ofarligt, (om man inte har pacemaker) men obehagligt. Kan domna i fingrarna några minuter....
Kortslut inte till annat med mejseln för då uteblir gnistan.
Vanligt bland ovana mekaniker är att råka kortssluta kabeln från brytaren som ska ut via plastgenomföringen. Är den kortsluten till jord är det som om brytaren aldrig öppnar, och kondensatorn skickar inte sin uppladdade ström till tändspole.
Kondensatorn är det många som inte byter också. Dålig konding frestar på brytarens kontakter som då ofta överhettar och får slagg = "loppa på brytaren"
Om man ställer motorn så brytaren är öppen ska rörliga delen av brytaren inte ha kontakt med jord. (Med lossad kabel) Intern kortslutning i brytare har jag råkat ut för. Ny är inte alltid = bra.
Främst på moped och gräsklipparmotorers brytare men exakt samma princip, minus fördelare med rotor