2691
Sök

Volvo 240 b21a går inte att rubba fördelaren

29 Inlägg
söndag 16:40
Trådstartare
#1
Hejsan!
Efter att ha bytt alla packningar, allt i tändningen och rengjort och bytt packningarna i min förgasare så vägrar bilen starta. Så tänkte vrida lite på min fördelare för har fått det tipset av många nu MEN den går inte att rubba, inte ens en mm!!
Hur katten ska jag göra för att få den att lossa?
Hjälp tack

5 824 Inlägg
söndag 17:02
#2
Har själv haft problem med det. Det som hänt är att fördelarkroppen har ärgat fast i motorblocket.

Har lyckats bryta sönder fördelaren på en bil när jag tog i med en rörtång.

På en annan bil lyckades jag få lös den genom att elda på motorblocket runt fördelaren samt spraya på rostlösare och vrida fördelaren fram och tillbaka med en stor polygrip till jag till slut fick den att släppa.


Har du kollat hur tändningen står till att börja med?
Behöver den inte justeras så är det bäst att bara låta det vara.
Ska stå på 8-12° före ÖD på tomgång utan vakuum till fördelaren.


29 Inlägg
söndag 18:16
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Har själv haft problem med det. Det som hänt är att fördelarkroppen har ärgat fast i motorblocket.

Har lyckats bryta sönder fördelaren på en bil när jag tog i med en rörtång.

På en annan bil lyckades jag få lös den genom att elda på motorblocket runt fördelaren samt spraya på rostlösare och vrida fördelaren fram och tillbaka med en stor polygrip till jag till slut fick den att släppa.


Har du kollat hur tändningen står till att börja med?
Behöver den inte justeras så är det bäst att bara låta det vara.
Ska stå på 8-12° före ÖD på tomgång utan vakuum till fördelaren.

Jaa dom kan ju verkligen det haha
Ska testa med värme och varsamt våld med tång Hahah

Har inget mätinstrument att kolla exakta saker tyvärr men den får soppa, bilen går runt men den tänder inte och pga det så sprutar det ut bensin från förgasaren. Så pga det och av att alla som sett och hört bilen säger att det lär vara tändningen. Men jag bytta också brytarspetsen på den, om jag skulle råkat ha ställt den fel så den öppnar för mycket eller såklart för lite.  Skulle det kunna göra att den inte startar eller skulle den bara gå dåligt då?smile

1 178 Inlägg
söndag 19:42
#4
Gick bilen innan så står ju tändningen hyfsat rätt iallafall, så du löser nog inget med att vrida lite på fördelaren på måfå...
Däremot är det naturligtvis bra att få loss den ändå!


5 824 Inlägg
söndag 21:07
#5
Twofortie skrev:
Jaa dom kan ju verkligen det haha
Ska testa med värme och varsamt våld med tång Hahah

Har inget mätinstrument att kolla exakta saker tyvärr men den får soppa, bilen går runt men den tänder inte och pga det så sprutar det ut bensin från förgasaren. Så pga det och av att alla som sett och hört bilen säger att det lär vara tändningen. Men jag bytta också brytarspetsen på den, om jag skulle råkat ha ställt den fel så den öppnar för mycket eller såklart för lite.  Skulle det kunna göra att den inte startar eller skulle den bara gå dåligt då?smile

Pilla inte med tändningen på måfå, köp en tändinställningslampa på biltema så kan du kolla tändningen när du känner för det resten av livet smile
(köpte min lampa 2012 och den fungerar än, använd många gånger)
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000020145

Brytarspetsen ska ha ett gap på 0,4mm när den är som mest öppen. Felaktigt gap så får du svag eller ingen gnista.
Har du inget bladmått så passa på att köpa det också när du är på biltema för att köpa tändinställningslampan smile
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000028588


Har bilen plötsligt slutat starta eller har det uppstått efter du varit och meckat i den?
Helt säker på att gnistan saknas?
Kollat så du inte fått tändkablarna fel? Med tanke på att du skriver du bytt allt i tändväg så är jag lite lur på det, har själv lyckats med det när jag bytte tändkablar första gången.

Med motorn nollad så ska rotorn i fördelaren peka mot en liten skåra i fördelarkroppen, rotor pekar nu mot där tändkabeln för cylinder 1 ska vara.
Kolla även åt vilket håll rotorn snurrar när motorn snurrar medsols, när du nu vet var 1ans kabel ska vara så är tändföljden 1-3-4-2.
Kolla även så kamaxel och vevaxel pekar rätt sina markeringar nu när du ändå har motorn nollad.

Antar du har en Stromberg eller Pierburg förgasare?
Kolla så membranet är helt och sitter fast som det ska och se till att det finns lite atf-olja under plastkorken.


29 Inlägg
söndag 22:01
Trådstartare
#6
Steff240 skrev:
Gick bilen innan så står ju tändningen hyfsat rätt iallafall, så du löser nog inget med att vrida lite på fördelaren på måfå...
Däremot är det naturligtvis bra att få loss den ändå!

Näe men va lite det jag funderade på och därav kanske det kan ha med brytaspetsen att göra men de kan ju också vara helt fel

29 Inlägg
söndag 22:08
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Twofortie skrev:
Jaa dom kan ju verkligen det haha
Ska testa med värme och varsamt våld med tång Hahah

Har inget mätinstrument att kolla exakta saker tyvärr men den får soppa, bilen går runt men den tänder inte och pga det så sprutar det ut bensin från förgasaren. Så pga det och av att alla som sett och hört bilen säger att det lär vara tändningen. Men jag bytta också brytarspetsen på den, om jag skulle råkat ha ställt den fel så den öppnar för mycket eller såklart för lite.  Skulle det kunna göra att den inte startar eller skulle den bara gå dåligt då?smile

Pilla inte med tändningen på måfå, köp en tändinställningslampa på biltema så kan du kolla tändningen när du känner för det resten av livet smile
(köpte min lampa 2012 och den fungerar än, använd många gånger)
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000020145

Brytarspetsen ska ha ett gap på 0,4mm när den är som mest öppen. Felaktigt gap så får du svag eller ingen gnista.
Har du inget bladmått så passa på att köpa det också när du är på biltema för att köpa tändinställningslampan smile
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000028588


Har bilen plötsligt slutat starta eller har det uppstått efter du varit och meckat i den?
Helt säker på att gnistan saknas?
Kollat så du inte fått tändkablarna fel? Med tanke på att du skriver du bytt allt i tändväg så är jag lite lur på det, har själv lyckats med det när jag bytte tändkablar första gången.

Med motorn nollad så ska rotorn i fördelaren peka mot en liten skåra i fördelarkroppen, rotor pekar nu mot där tändkabeln för cylinder 1 ska vara.
Kolla även åt vilket håll rotorn snurrar när motorn snurrar medsols, när du nu vet var 1ans kabel ska vara så är tändföljden 1-3-4-2.
Kolla även så kamaxel och vevaxel pekar rätt sina markeringar nu när du ändå har motorn nollad.

Antar du har en Stromberg eller Pierburg förgasare?
Kolla så membranet är helt och sitter fast som det ska och se till att det finns lite atf-olja under plastkorken.

Asså grejen var att den gick inte särskilt bra alls innan, så pillade på förgasaren och det hjälpte inget vidare det heller + att toppen hade gått så fick byta alla packningar på motorn och även alla remmar.
Och dum nog som jag var så testade jag inte att starta motorn efter det förens efter jag grejat med tändningen.
Men kablarna sitter rätt och tyckte när jag bytta alla remmar och hade motorn nollad så pekade det rätt i fördelaren. Så tänker det nog borde vara felinställd brytarspets då?
Jag e lost och kanske lite för oerfaren för att pilla på sånt här hahah.
En sån lampa får jag införskaffa då ju och tack för tipset.
Bladmått har jag och använde mig av vid bytet av spetsen men kanske ändå inte fick till det då.

En Stromberg har jag och har bytt alla packningar och då även membranet, ATF olja finns i med och  tack så jättemycket för alla bra och utförliga svar ?

3 645 Inlägg
för 19 timmar sedan
#8
Fastärgad fördelare är ju inte bra, men, den har suttit så länge och alltså fungerat.
Kan därmed inte FININSTÄLLAS, men skulle starta och gå alla dagar i veckan.

Separat fel helt klart.

Men så kamremmen har varit loss alltså.

Står alla 3 dreven rätt i förhållande till varandra?  Vev, kam och aggregataxel som driver fördelaren och bensinpumpen.
Hamnar den fel stämmer inte fördelaren längre = tändningen blir fel. Gör isf om och rätt. Inte vrida fördelaren tokmycket.

Mycket riktigt ska rotorn peka på ett streck med cyl1 i topp i kompressionstakten. Där är cyl 1. Tändföljden är 1342. Korrekt.

Har du gnista överhuvudtaget?
Lättaste kollen är att sätta ett stift I en kabel och ha dess gänga mot.motorns metall och köra på startmotorn.
Kräver dock medhjälpare.

Ett test många inte kan längre:
Med tändning på, fördelarlock borta och motorn vriden så brytaren är stängd kan du testa att med en skruvmejsel själv öppna och stänga brytaren några ggr. Då ska du få lite gnistor mellan kontakterna varje gång, och, om du sätter en vanlig tändkabel direkt i tändspolen med ett stift I mot jord ska det stiftet gnista när brytaren öppnas.   På det viset kollas även tändspolen.
Öppna inte med fingrarna för då får du en stöt. Ofarligt, (om man inte har pacemaker) men obehagligt. Kan domna i fingrarna några minuter....

Kortslut inte till annat med mejseln för då uteblir gnistan.

Vanligt bland ovana mekaniker är att råka kortssluta kabeln från brytaren som ska ut via plastgenomföringen. Är den kortsluten till jord är det som om brytaren aldrig öppnar, och kondensatorn skickar inte sin uppladdade ström till tändspole.
Kondensatorn är det många som inte byter också. Dålig konding frestar på brytarens kontakter som då ofta överhettar och får slagg = "loppa på brytaren"
Om man ställer motorn så brytaren är öppen ska rörliga delen av brytaren inte ha kontakt med jord. (Med lossad kabel) Intern kortslutning i brytare har jag råkat ut för. Ny är inte alltid = bra.
Främst på moped och gräsklipparmotorers brytare men exakt samma princip, minus fördelare med rotor
Senast redigerat av Mossan1 (för 19 timmar sedan)

7 661 Inlägg
för 17 timmar sedan
#9
Det kommer bränsle - men den tänder inte!
Har du kollat om det kommer gnista på ett löst tändstift?
Om inte - har du kollat att det kommer ström fram till fördelaren?
Om inte heller detta - har bilen förkopplingsmotstånd?
Kolla även om ström kommer fram till förkopplingsmotståndet?
Om inte - kolla tändlåset och om det skickar ström vidare till förkopplingsmotståndet eller direkt till fördelaren.

Ödsla inte tid och kraft på att få loss fördelaren förrän du VET att den måste vridas = att grundtändläget är fel!

Lycka till och berätta vidare hur det går!

29 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#10
torsen skrev:
Det kommer bränsle - men den tänder inte!
Har du kollat om det kommer gnista på ett löst tändstift?
Om inte - har du kollat att det kommer ström fram till fördelaren?
Om inte heller detta - har bilen förkopplingsmotstånd?
Kolla även om ström kommer fram till förkopplingsmotståndet?
Om inte - kolla tändlåset och om det skickar ström vidare till förkopplingsmotståndet eller direkt till fördelaren.

Ödsla inte tid och kraft på att få loss fördelaren förrän du VET att den måste vridas = att grundtändläget är fel!

Lycka till och berätta vidare hur det går!

Mossan1 skrev:
Fastärgad fördelare är ju inte bra, men, den har suttit så länge och alltså fungerat.
Kan därmed inte FININSTÄLLAS, men skulle starta och gå alla dagar i veckan.

Separat fel helt klart.

Men så kamremmen har varit loss alltså.

Står alla 3 dreven rätt i förhållande till varandra?  Vev, kam och aggregataxel som driver fördelaren och bensinpumpen.
Hamnar den fel stämmer inte fördelaren längre = tändningen blir fel. Gör isf om och rätt. Inte vrida fördelaren tokmycket.

Mycket riktigt ska rotorn peka på ett streck med cyl1 i topp i kompressionstakten. Där är cyl 1. Tändföljden är 1342. Korrekt.

Har du gnista överhuvudtaget?
Lättaste kollen är att sätta ett stift I en kabel och ha dess gänga mot.motorns metall och köra på startmotorn.
Kräver dock medhjälpare.

Ett test många inte kan längre:
Med tändning på, fördelarlock borta och motorn vriden så brytaren är stängd kan du testa att med en skruvmejsel själv öppna och stänga brytaren några ggr. Då ska du få lite gnistor mellan kontakterna varje gång, och, om du sätter en vanlig tändkabel direkt i tändspolen med ett stift I mot jord ska det stiftet gnista när brytaren öppnas.   På det viset kollas även tändspolen.
Öppna inte med fingrarna för då får du en stöt. Ofarligt, (om man inte har pacemaker) men obehagligt. Kan domna i fingrarna några minuter....

Kortslut inte till annat med mejseln för då uteblir gnistan.

Vanligt bland ovana mekaniker är att råka kortssluta kabeln från brytaren som ska ut via plastgenomföringen. Är den kortsluten till jord är det som om brytaren aldrig öppnar, och kondensatorn skickar inte sin uppladdade ström till tändspole.
Kondensatorn är det många som inte byter också. Dålig konding frestar på brytarens kontakter som då ofta överhettar och får slagg = "loppa på brytaren"
Om man ställer motorn så brytaren är öppen ska rörliga delen av brytaren inte ha kontakt med jord. (Med lossad kabel) Intern kortslutning i brytare har jag råkat ut för. Ny är inte alltid = bra.
Främst på moped och gräsklipparmotorers brytare men exakt samma princip, minus fördelare med rotor

torsen skrev:
Det kommer bränsle - men den tänder inte!
Har du kollat om det kommer gnista på ett löst tändstift?
Om inte - har du kollat att det kommer ström fram till fördelaren?
Om inte heller detta - har bilen förkopplingsmotstånd?
Kolla även om ström kommer fram till förkopplingsmotståndet?
Om inte - kolla tändlåset och om det skickar ström vidare till förkopplingsmotståndet eller direkt till fördelaren.

Ödsla inte tid och kraft på att få loss fördelaren förrän du VET att den måste vridas = att grundtändläget är fel!

Lycka till och berätta vidare hur det går!

Tack för alla fina tips:)

Skulle kika på förkopplingsmotståndet men då gick den sönder..
Hållaren för kablarna gick av i, riktigt rookie mistake från min sida..
Men nu när jag ändå var vid bilen så kika jag på brytaravståndet och det var klockrent tycker jag
MEN den armen i fördelaren som snurrar med motorn är det väldigt mycket spel i.
Och som jag fattar det så ska det vara noll spel i den.
Betyder det att den fördelaren är körd? Och isf kan det vara därför den vägrar starta?
Jag får bara mer huvudvärk från denna bil men vill man se det positivt så får jag ju massa kunskap med iaf Hahah
Senast redigerat av Twofortie (för 11 timmar sedan)

* Voff voff *
10 958 Inlägg
för 11 timmar sedan
#11
Om bilen gick innan så får ju inte nyare(!) tänddelar den att sluta gå och framförallt flyttar inte nyare tänddelar tändläget. Dvs i värsta fall går den som den gjorde innan, och i samtliga övriga fall går den bättre.

Så fokusera på dom saker du faktiskt rört. Där ligger felet. Någonstans... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 824 Inlägg
för 10 timmar sedan
#12
Twofortie skrev:
torsen skrev:
Det kommer bränsle - men den tänder inte!
Har du kollat om det kommer gnista på ett löst tändstift?
Om inte - har du kollat att det kommer ström fram till fördelaren?
Om inte heller detta - har bilen förkopplingsmotstånd?
Kolla även om ström kommer fram till förkopplingsmotståndet?
Om inte - kolla tändlåset och om det skickar ström vidare till förkopplingsmotståndet eller direkt till fördelaren.

Ödsla inte tid och kraft på att få loss fördelaren förrän du VET att den måste vridas = att grundtändläget är fel!

Lycka till och berätta vidare hur det går!

Mossan1 skrev:
Fastärgad fördelare är ju inte bra, men, den har suttit så länge och alltså fungerat.
Kan därmed inte FININSTÄLLAS, men skulle starta och gå alla dagar i veckan.

Separat fel helt klart.

Men så kamremmen har varit loss alltså.

Står alla 3 dreven rätt i förhållande till varandra?  Vev, kam och aggregataxel som driver fördelaren och bensinpumpen.
Hamnar den fel stämmer inte fördelaren längre = tändningen blir fel. Gör isf om och rätt. Inte vrida fördelaren tokmycket.

Mycket riktigt ska rotorn peka på ett streck med cyl1 i topp i kompressionstakten. Där är cyl 1. Tändföljden är 1342. Korrekt.

Har du gnista överhuvudtaget?
Lättaste kollen är att sätta ett stift I en kabel och ha dess gänga mot.motorns metall och köra på startmotorn.
Kräver dock medhjälpare.

Ett test många inte kan längre:
Med tändning på, fördelarlock borta och motorn vriden så brytaren är stängd kan du testa att med en skruvmejsel själv öppna och stänga brytaren några ggr. Då ska du få lite gnistor mellan kontakterna varje gång, och, om du sätter en vanlig tändkabel direkt i tändspolen med ett stift I mot jord ska det stiftet gnista när brytaren öppnas.   På det viset kollas även tändspolen.
Öppna inte med fingrarna för då får du en stöt. Ofarligt, (om man inte har pacemaker) men obehagligt. Kan domna i fingrarna några minuter....

Kortslut inte till annat med mejseln för då uteblir gnistan.

Vanligt bland ovana mekaniker är att råka kortssluta kabeln från brytaren som ska ut via plastgenomföringen. Är den kortsluten till jord är det som om brytaren aldrig öppnar, och kondensatorn skickar inte sin uppladdade ström till tändspole.
Kondensatorn är det många som inte byter också. Dålig konding frestar på brytarens kontakter som då ofta överhettar och får slagg = "loppa på brytaren"
Om man ställer motorn så brytaren är öppen ska rörliga delen av brytaren inte ha kontakt med jord. (Med lossad kabel) Intern kortslutning i brytare har jag råkat ut för. Ny är inte alltid = bra.
Främst på moped och gräsklipparmotorers brytare men exakt samma princip, minus fördelare med rotor

torsen skrev:
Det kommer bränsle - men den tänder inte!
Har du kollat om det kommer gnista på ett löst tändstift?
Om inte - har du kollat att det kommer ström fram till fördelaren?
Om inte heller detta - har bilen förkopplingsmotstånd?
Kolla även om ström kommer fram till förkopplingsmotståndet?
Om inte - kolla tändlåset och om det skickar ström vidare till förkopplingsmotståndet eller direkt till fördelaren.

Ödsla inte tid och kraft på att få loss fördelaren förrän du VET att den måste vridas = att grundtändläget är fel!

Lycka till och berätta vidare hur det går!

Tack för alla fina tips:)

Skulle kika på förkopplingsmotståndet men då gick den sönder..
Hållaren för kablarna gick av i, riktigt rookie mistake från min sida..
Men nu när jag ändå var vid bilen så kika jag på brytaravståndet och det var klockrent tycker jag
MEN den armen i fördelaren som snurrar med motorn är det väldigt mycket spel i.
Och som jag fattar det så ska det vara noll spel i den.
Betyder det att den fördelaren är körd? Och isf kan det vara därför den vägrar starta?
Jag får bara mer huvudvärk från denna bil men vill man se det positivt så får jag ju massa kunskap med iaf Hahah

Fördelare med brytarspets ska rotorn kunna vridas lite, det är slungmekanismen som ökar tändning med varvtal som du bryter i när du känner att det "glappar".


3 645 Inlägg
för 10 timmar sedan
#13
Definiera "spel".

I vrid kan man känna centrifugalvikternas fjäder. Man kan allt vrida en cm eller så mätt längst ut på rotorn. Kanske mer, talar från urgammal minne.

Men radiellt får det inte finnas glapp.
Axiellt har jag aldrig tänkt på. Inte för mycket iaf.


Sök