4127
Sök

Toyota Proace

2 Inlägg
söndag 09:13
Trådstartare
Hej
Har läst om denna bil och dess livslängd då jag funderar på en som campingbil.
Den jag provkörde växlar trögt (automat) Det är som om den 'tänker' om den ska växla upp eller inte.. saktar/bromsar ner innan växeln går upp.. Den var annars pigg.och ok.
Betyder detta ( som jag läst om ) att växellådan kör på sista versen?
Att byta vxl låda kostar några 1000... men dyrast är väl själva vxl lådan... skulle vilja en ny i så fall.
Tack för tips
Senast redigerat av Fricamparen (söndag 09:14)

850 Inlägg
söndag 09:40
Fricamparen skrev:
Hej
Den jag provkörde växlar trögt (automat) Det är som om den 'tänker' om den ska växla upp eller inte.. saktar/bromsar ner innan växeln går upp.. Den var annars pigg.och ok.
Att byta vxl låda kostar några 1000... men dyrast är väl själva vxl lådan... skulle vilja en ny i så fall.
Tack för tips

Toyota Proace i modern tappning är en Peugeot med Toyota-emblem, det är tyvärr inte Toyotas kvalité på dom.
Peugeot har av någon outgrundlig anledning frekvent använt sig av en robotlåda. Det är alltså inte en riktig automatlåda utan en manuell låda med koppling och allt, medans en robot genom hydraulik sköter växlingarna åt dig. Att den verkar "tänka" innan den växlar är tyvärr så dom fungerar, jag kan själv aldrig komma överens med en sån låda.

Ps. En liten fingervisning om bilens kvalité; Vi har 2 st Proace som står på jobbet där båda är mer eller mindre körd. Den ena dricker glykol värre än en ryss dricker vodka och den andra har skurit. Båda är 2019 årsmodell, den ena har gått 19000 mil och den andra runt 21000 mil. Gått som firmabilar åt rörmokare.

Que Sera, Sera

3 049 Inlägg
söndag 09:48
Jobbade som diagnostekniker på Toyota ett tag.
Typ 90% av alla bilar jag fick in var just Proace. smile

Dom är m.a.o. raka motsatsen till felfria.

2 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
[/="Fricamparen"]Hej
Tack för tips

Ååååh Tusen tack Mr Hyde och Jesper 328...!!
Där flagnade den drömmen 'puff'..... ska kanske behålla min Toyota kombi i alla fall :-)

9 131 Inlägg
för 7 timmar sedan
Det är en så kallad robotväxellåda. Den frikopplar och växlar som en manuell, har fått höra från Peugeot att man ska köra den som en manuell, alltså släppa gasen när det är dags att växla.
Många säger att det är en jättebra låda, men jag har ingen bra erfarenhet av dom.

Sök