Byta kamrem på Passat 1.8t 99

jimmywest1
30 september · 36 Inlägg

Hej på er!

Ska till att byta kamrem på min nyinköpta Passat 1.8t från 99(Motor AEB). Ägaren hade för sig att han bytte vid 12.000, men jag har checkat alla servicepapper samt ringt firman som han brukade serva bilen hos och de hade inte registrerat att någon kam-service var gjord. Bilen har iofs bara gått 15500 just nu, men det är ju fortfarande verkligen dags..

Ska ge mig på detta själv hade jag tänkt och har förstått genom att läsa och att kolla lite YouTube att det är en del olika delar som BÖR bytas ut.
Kuggrem
Vattenpump
Spännrulle
"någon" annan rulle(vad heter den?)

Också förstått att det är lika bra att byta termostat samt multirem när man ändå är där.
Hade tänkt inhandla från antingen skruvat eller autodoc men är dessa ställen OK?
Förstår så klart att originaldelar är att föredra, men ja vad tycker ni?

Har också förstått att man behöver en del nya bultar, vilka bultar är det i så fall?
138 vs 152 vs 153 kuggar, hur vet man vad man har?

Kollat dessa tre:
https://www.autodoc.se/ridex/15226407
https://www.autodoc.se/stark/15226406
https://www.autodoc.se/mapco/2036440

Hoppas jag gör mig förstådd, annars säg till så får jag försöka omformulera mig :-)

Tack!
Vänligen,
Jimmy

Senast redigerat av jimmywest1 (30 september )

simlar
1 oktober · 5 102 Inlägg

På 1.8t är det även rekommenderat att byta kedja och kedjespännare på baksida kamaxlar.

Den andra rullen du inte kommer på namnet på är löprulle/omlänkningsrulle.

Vilka specifika delar du ska ha vet jag ej, alltid svårt när det finns flera olika versioner av samma del listat till bilen.

Borde finnas kamremssats och spårkilremssats att köpa tycker jag så slipper du leta fram alla delar själv.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
xXSammy
1 oktober · 6 361 Inlägg

Skulle aldrig snåla med något så viktigt som kamrem, händer det något så kan det sluta med motorras.
Däremot går det med lite tålamod att leta fram vem som är original leverantör och handla delar därefter.

De/Dem
jimmywest1
1 oktober · 36 Inlägg

Tack för svar.
@simlar Jag snackade med en gammal kollega som mekat mycket med dessa bilar och det enda han sa är att ifall den hydrauliska spännaren läcker så kan man byta O-ring i den, eller ev byta ut. Kedjan är inget som behöver bytas sa han. Finns det någon dokumentation jag kan läsa om detta? :-)

@xXSammy Förstår din tanke och ja, jag håller med till viss del.. Men man får väl också tänka att många av dessa "off-brand" försöker ju bli större och få bättre tillit. Ifall man inte köper det absolut billigaste så känns det ändå som att det bör hålla så länge man byter vid rätt intervall. Men vad vet jag haha

Satte ihop en lista på Trodo. Ser detta korrekt ut?
https://www.trodo.se/sharecart?id=MjY2O … AxNzB8MXw,

Har f.ö kollat remmen idag och den är inte torrsprucken eller så. Den såg faktiskt ganska fin ut.. Har även kollat varför den inte går upp i kylvätsketemperatur och det verkar som termostaten plus givaren behövs bytas ut. Kommer upp i 69 grader but that's it. Kollat med OBDEleven.

Senast redigerat av jimmywest1 (1 oktober )

Jesper328
1 oktober · 1 130 Inlägg

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/

Där kan du leta fram artikelnummer och tandantal på remmen till just din motor.
Sedan så tar du numret och söker på t.ex Trodo.

Sedan så rekommenderar jag inte Autodoc, utan kör isåfall på Trodo.

Senast redigerat av Jesper328 (1 oktober )

jimmywest1
1 oktober · 36 Inlägg

Jesper328 skrev:
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/

Där kan du leta fram artikelnummer och tandantal på remmen till just din motor.
Sedan så tar du numret och söker på t.ex Trodo.

Sedan så rekommenderar jag inte Autodoc, utan kör isåfall på Trodo.

Hmm sökte på VIN men den hittas inte :o
WVWZZZ3BZXE241336 är mitt VIN

Edit: Nu fattade jag hemsidan lite bättre. Hittade nu att det är 153 :-) Tack!

Senast redigerat av jimmywest1 (1 oktober )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang