Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo - Karosseri reparation

Uppfräschning av en special modell som endast 75st såldes i Sverige endast 1992. =) Samt att första ägaren var Saab Automobile AB.
  • 59 Följare
  • 66 879 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 mars
zzr94092
27 februari · 4 067 Inlägg

Då skulle du sett en Mondeo,första mod,på en tvåpelar lyft,gick ju inte att öppna dörrarna då,och för att i te tala om en dragkrok montering,
satan vad plattjärn och delar det var..detta var nån gång mellan 89-93,jobbade på en Bosch verkstad då..

Mr_Lööf
28 februari · 1 806 Inlägg

Hehe lät som en spännande bil att greja med.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
zzr94092
28 februari · 4 067 Inlägg

Senare mod,blev kanske lite stabilare..En annan rolig sak med Ford på den tiden,skulle byta start på awd,fick en start till en tvåhjulsdriven, "pasade" inte,var nån cm för lång,!!

Mr_Lööf
5 mars · 1 806 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja nu äntligen så kommer det lite bilder på att jag har svetsat igen. Dvs jag har fått bytt gasflaskan till svetsen! big_smile

Så arbetet fortsatte där jag slutade svetsa sist. Sen blev det två hål till som kapades upp och lappades igen.
Baljan börjar nästan se ut som ett lapptäcke nu haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5877a4efa88ee3fd1b37f17f610b1897.jpg

I väntan på att se så att ingen svetsloppa startade någon eldsvåda så passade jag på att plocka ner fästet för tvärstagen till bakaxeln. Operationen blev till en tävling, som jag gick segrande ut ur och skruv samt mutter förlorade. tongue Dock så under tävlingen så gav fästet mig en dusch med rost i ansiktet.
Fästet och lite till ska med till jobbet för att blästras och målas. Ska även pressa ur lite bussningar i ett stag också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c4986d97066f4b4c1727595076ce973f.jpg

Hade en plan innan jag åkte till garaget att jag skulle ha borrat upp ett hål för tankpåfyllningsröret. Meeeeen så blev det inte, svetsningen och demonterings arbetet drog ut på tiden och orken försvann...
Men har ännu en gång kommit till insikt att dokumentera det arbetet man gör är väldigt bra. För ännu en gång så har jag hittat en bild från renoveringen utav min gula 9000 Aero visat mig hur något ska va. Har en bild på vart hålet för tankpåfyllningen ska va, så nu kan man ögonmåtta lite.
Kommer att tillfälligt sätta dit ytterplåten för att se att det jag har ritat upp är rätt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-efe2daf8e7e7d6a05545c35122ac2af5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-09ef26c542ec00068d748c8eda037131.jpg


Ja det var alles för denna gången!

Haj mä säg!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
9 mars · 1 806 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja då var det dags igen för en liten uppdatering. smile

Inför denna gången så var jag förbi den lokala ADbildelar butiken och köpte mig ny zinkspray. Fast denna gången hittade jag en Alu-zink spray och tänkte denna måste jag testa. hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8fd898d935442961ecf9178c06ee9805.jpg

En detalj som blev målade med den vanliga zinksprayen var skruvhållaren för fästet till krängningshämmaren i bak. Efter lite nya skruv och en sväng i kratchen på jobbet så fick den lite grundfärg för att jag tog bort lite av varmgalvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-83f6f4f879cb0f695332ad8e2e614446.jpg

Sen så har jag börjat måla lite delar till bakaxeln och här får ni smakprov på färgen som bakaxeln kommer att få. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-506ec080ce5face105a335ae6e998251.jpg

Ja som ni ser så blir det guld och inte svart eller silver som många brukar ta. tongue

Sen så svetsade jag igen ett rosthål så nu är det klart. Så jag började lite smått passa in ytterplåten så jag kunde kolla om mitt ögonmått stämde sist men de var lite felinställt så får kalibrera det någon gång.
Men snart så sitter ytterplåten på plats måste först bara ta med hörnplåten i bak för att blästra den lite. Då hinner jag grada av hålet jag borrade lite mer och lägga på grundfärg.
Måste beställa Talladegaröd 2k färg också kom jag på nu när jag skriver... Men det är små saker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-618395a64c72cd329c6a1b3a2e294e98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-139aa317a64e2953744a9df9777d4aca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-19941e584479a2b01f4b1ddf2e24e021.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3297fad2e503038c446dbc53a00a4ac1.jpg

Det som fattas mer är lite bussningar, stötdämpare så kan jag montera tillbaka bakaxeln. Men innan jag gör det så ska bromsrören och slangarna bytas. smile

Ja det var alles för denna gången!

Haj mä säg!!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
12 mars · 1 806 Inlägg

Tjoflöjt!

Ännu ett garagebesök och fått gjort lite och då menar jag lite med bilen.

Men först så blir det en uppdatering på vad som har blivit inköpt till bilen. Beställde hem en ny slang som sitter mellan påfyllningsröret och bränsletanken då den som satt på bilen var dålig. Har den andra på gång hem också dock inte ny utan begagnad då de inte finns att köpa nya.
Sen blev det även en ny "bricka" med skruv för ena tvärstaget för bakaxeln och det högra tankbandet. När jag kollade upp den i reservdelskatalogen så blev jag förundrad över att den fanns att köpa ny fortfarande, så jag bara beställde en. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f2e09467656af0c72fa06e16e57b75a4.jpg

Sen så glömde jag visa i förra inlägget hur många svetstänger som det gick åt för att hålla allt på plats. Fast skulle ha behövts fler men så är det när man inte har mer och massa delar till bilen att köpa. Så får bli till att klara sig på denna mängden. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-38036ae45dfbf64b79758db318782b6b.jpg

Över till denna gångens arbete.
Valde vägen att försöka få dän ABS-givarna på bakaxeln. De är ju kända för att sitta fast och skruvarna som håller dom, M6 skruvar. De vill så gärna gå av när man försöker lossa dom.
Började på högersidan, där lossade skruven efter lite rostlösare och lite våld från hammaren. Men när jag försökte lossa skruven till den vänstra givaren så tycktes det ett svagt ögonblick som att skruven lossade. Men ack så fel jag hade... Skruven gick av som ett brev på posten..
En liten bit satt kvar utanför hålet så tänkte att rörtången borde rå på den. Men efter att ha lossat ett gängvarv så gick den biten också av.
Så de blev te att borra ur sista biten och sen gick jag upp till 6.3mm hål så jag kunde göra nya gängor för lösgänga. Dock så var alla lösgängor jag hade för korta. Så måste fixa en som passar längdmässigt.

Men det viktigaste är att båda givarna är borta, så den kampen vann jag! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-75acebee1cc483c8bc764b107919efb0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c983949fa5773d58a97d413d43591430.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-39844a91315d98646327106db4042f26.jpg


När vinsten över ABS-givarna så tog jag och dränerade ur all "kylvätska" som fanns i systemet. Var mer vatten än glykol så det var bara bra att få ur det samt så blir det bra när jag ska ta och byta vattenpumpen mot en NOS vattenpump. Dock så förlorade jag kampen över avtappningspluggen för kylvätskan som sitter i kylet. När jag drog åt pluggen så var jag lite för stark så en ny får införskaffas. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-083a1dcbef12a08db3c84bed0376a4a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-59398f18ee1aa49d73ce5dd094ae0b51.jpg

Sen som avslutning på dagen, så blev det lite målat med Hagmans CA primer. Så nu kan man ta och beställa lite 2k Talladegaröd sprayfärg. Så de kan bli lite rött och fint igen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-80f92cf9d88351a368b6f3296ca58708.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-66012f1a3e376169383364fddecd8cc6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e8a8c6458e3b1bf3de806b3bedce920c.jpg


Ja de var alles för denna gången!

Haj mä säg!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Cuefa Ain't no place like home...
13 mars · 4 553 Inlägg

Riktigt snyggt jobb som vanligt! 💪🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mr_Lööf
14 mars · 1 806 Inlägg

Tackar tackar! 😊

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
söndag 21:31 · 1 806 Inlägg

Tjoflöjt!

Dags för ännu en uppdatering. Blev inte så mycket gjort idag heller men tid tog det. tongue

Gav mig på plåten som sitter under reservhjulsbaljan, den visade ju sig ha lite rosthål efter att jag hade blästrat den. Så de blev åtgärdat med lite ny plåt.
Ska tas med till jobbet för att blästras igen samt grundmålas. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-919435ccfcb8d1d5efc5f7c8894f8849.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-37d5a3c96ae8f53388f66b250f8956a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b4752cf4cf013e94138b5aaa2ecb2f11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f068ee0d9c72ebb2926cdf2f346694dd.jpg

Sen kastade jag mig under bilen (eller ja jag kröp in under) och med ett måttband som vapen så mätte jag upp längden på bromsrören till höger och vänster bak. När måtten var tagna så kröp jag ut ifrån bilen och rotade i lagret efter bromsrör och kollade om jag hade tillräckligt med rör.
Jag slapp åka och köpa rör iaf. wink
Så två rör kapades till i de längderna jag hade mätt upp. Men eftersom jag inte har ett skruvstäd (står i önskelistan) i garaget så får det bli att jag tar med mig koningsverktyget och rören till jobbet och fixar till dom där. smile
Men jag behöver köpa ett nytt T-block som rören ansluts till.  ABS systemet jag har på denna bilen har bara en bromsledning som går till i bak som sen grenar sig ut till hjulen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-d5d0cd2a58b6f6212e6d336e80b18638.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1c3cdcbdafadfce975bcee57deb3af2a.jpg

Så när jag inte kom så mycket längre med bromsrören så hoppade jag på att försöka få loss vattenpumpen. Har faktiskt under mina drygt 20år med Saab aldrig bytt en vattenpump på någon av mina bilar. Så detta blir min första.
Men fick inte dän den denna gången men med nya krafter och verktyg så kommer den va ur nästa gång.
Eftersom kylsystemet hade mer vatten än glykol så har det rostat fint i vattenpumpen. Så kommer bli att få köra med lite sköljning av kylsystemet sen när motorn kan startas..

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a51ea973eb39c04badb452082f87ce35.jpg


Sen har jag beställt stötdämparna bak så de borde komma denna veckan sen hoppas jag. Ska ta och beställa lite 2k grundfärg och 2k röd färg så man kan få dit ytterplåten. Då blir det mer fokus på att få bilen rullande för egen maskin. smile

Ja men det var alles för denna gången!

Haj mä säg!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang