En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 847 Följare
  • 828 536 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 17:34
Blanke
20 april · 146 Inlägg

Är det så här det fungerar i ryska t-34orna också? Hört om att dom kan starta motorn utan ström. En gammal sovjetisk soldat lyckades starta en T34 som var avställd i ett museum, tydligen var ingen orolig att stridsvagnarna skulle bli stulna då man hade tagit ur alla batterier.

MaskinarN
21 april · 484 Inlägg

Blanke skrev:
Är det så här det fungerar i ryska t-34orna också? Hört om att dom kan starta motorn utan ström. En gammal sovjetisk soldat lyckades starta en T34 som var avställd i ett museum, tydligen var ingen orolig att stridsvagnarna skulle bli stulna då man hade tagit ur alla batterier.

Japp, motorerna är i princip identiska. De måste dock ha lämnat starttuben trycksatt, men det kanske ingen tänkte på tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
vEight Baronen
22 april · 1 385 Inlägg

MaskinarN skrev:

vEight skrev:
Bolinder Munktells råoljemotorer fanns med liknande startfunktion. Innan man stängde av motorn så öppnade man en ventil som laddade en tank så att man hade tryck till nästa gång det var dags att starta. Dessa motorer var 2cylindriga 😉

Yesterdays machinery på youtube hade en encylindrig diesel med samma funktion tongue Hänger dock på ett stadigt svänghjul och att man sätter motorn i rätt läge innan, vilket man slipper på en tolva cool

Munkarna har svänghjul så det räcker och blir över 😎

Elbilar kan dra åt helvete.
MaskinarN
25 maj · 484 Inlägg

Nya fäck och fälg, LINGLONG CROSSWIND, bara det bästa cool
Betydligt större ET på de här fälgarna, skulle behöva 230 mm skärmbreddning per sida lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-69a8c4918bac0ad7b7ef3215be40659c.jpg
Annars fick den rätt gött stuk tycker jag, även om plåtisarna med offroaddäck har sin charm också
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d753803c5fc6954bf7adff24e0b7d293.jpg
Lät den även gå en god stund, blev minst 40 minuter. Körde lite fram och tillbaka. Ställde in den när jag kom upp i 90 grader på vattnet, har ju inte slutet system så 100 grader är olämpligt, och mätaren var lite optimist så tror den visade 95 isch när jag provkokte den.
Så 92,5 grader på topparna på avgassidan vid 90 grader vattentemp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3d127743bfda3b24890f5e949e59a667.jpg
Växeln kom också upp i temp bra, borde vara mestadels viskösa förluster (har rejält tjock olja i den för tillfället)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0e20bf39d6c6a1b51a9c500b6f5bd8e1.jpg

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
volvoqq Lastbilsmekaniker
25 maj · 5 016 Inlägg

Bara klyva skärmarna och lägg i en remsa😊

volvoqq Lastbilsmekaniker
25 maj · 5 016 Inlägg

volvoqq skrev:
Bara klyva skärmarna och lägg i en remsa😊

Samt förlängt framskärmarna så dom når bak till karossen,

MaskinarN
31 maj · 484 Inlägg

Ajajaj, där var det slutlekt...

Var påväg till en lokal träff, låg nog i 70 km/h. Plötsligt ingen drivning, in till kanten och slog av motorn, svänghjulet frihjulade en god stund tongue
Fick hem och hämta traktorn och släpa den till träffen istället.
Visste direkt vad som hade hänt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-909404d24b7ac8cad9b0d69b98373e85.jpg
Solhjulet klippte sina 6 sprintar och 6 skruvar. Eftersom det inte hände under nån särskild last måste det ha kommit gradvis, typ utmattningsbrott.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ed3da7cab7e9e993ba255387d75b6f88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-65dd35fbaab4513a7d744c94aeedb3e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8f877c0c33a855f162da1f03498728e4.jpg
Två lösa bitar av vad jag tror är sprintar. De har tyvärr åkt igenom kuggen så två av åtta planetaxlar sitter helt löst, måste ha krängt upp hålen i planetbäraren rejält. Inre mässingsringen hindrar dem dock från att trilla ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7178fd762380fdfbe0627381bec1f8e4.jpg
Det hade inte varit någon omöjlighet att laga, tror jag. Problemet är att det hade hänt igen, jag har dålig möjlighet att göra det nämnvärt starkare iom att det är så ont om plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-644ff2cf931a682b0010f324bf40342f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-33401446dd21f1e303002896a96b20f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cdd3ee317478d390f0b454d2a00bcbb1.jpg
Alla kugg har klarat sig, måste vara gjorda av pansar lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c615faaa0b8eb5853ed8575867371faf.jpg
Så nu ser jag det här som en avslutat kapitel, kul att det överlevde Elmia iaf cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-509c6eae51cf41d5c258e724f517f584.jpg
Så nu har jag börjat fundera på hur jag får fast svänghjulet på den här pjucken. Slipper lägga en månad på att göra splines den här gången roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-98e699f02053092b774f81aea29a1af9.jpg
Svarvar troligen ner "kugghjulet" och svetsar på en ring med bultcirkel. På den här ringen kan jag sedan bulta en klump som har svänghjulets bultcirkel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-eed0a8e1ddf8c12769a8f1aada00ce05.jpg
Sen ska T56:an hängas upp på nåt vis. Tänker mig en rejäl platta, typ 20-25 mm tjock, som jag fäster i 80x80-rören i motorramen samt uppe vid dieselpumpen där lyftöglan har suttit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-17b7f79aa4d2e337a226935ea78c2dca.jpg
Då blir det en betydligt mer traditionell konstruktion där jag inte riskerar att belasta veven konstigt heller. Skulle jag mot all förmodan lyckas spränga T56:an har jag också ett bra utgångsläge för nånting biffigare (finns knappt).

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
för 8 timmar sedan · 484 Inlägg

Jag har kommit på andra tankar smile

Istället för att sätta svänghjulet på motorn och bygga dit en stabil platta att sätta lådan på tänker jag sätta en kort kardan på motorn som sedan går till växellådan som jag bultar i chassiet. Då behöver jag nämligen bara göra en platta att bulta sprängkåpan i som lagrar en axel till svänghjulet (väldigt likt lösningen i planetväxeln) och fäste för den korta kardanen.
Det borde bli betydligt lättare att få det bra, nackdel är att det bygger mer bakåt i bilen, men tror jag kan lösa det med att flytta fram växelspaken.

Oavsett behöver jag sätta lite grejor på den splinesade axeln. Den är lite dryg att spänna upp i svarven pga sin form.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a452dcdd8e9ce588d0ab32750c43451d.jpg
Så gjorde en kona som passar där mässingskonan ligger när den sitter på motorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-38e1e301220b7916f13cf32fd133a44b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-012cda1fb3a1f48f4dd51f5d0da7d3b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-edc34f166c34ea986e8f82d4efcd3ba0.jpg
Det är hårt nåt så in i helvete lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3f4f6d3a58eb6e9544c53f3ba7783d1d.jpg
Så för att inte tömma verkstan på alla svarvstål gjorde jag gång på 3 st kapskivor först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5ed2545f038c8c6404b67e95fe341817.jpg
Skulle tro att det är induktionshärdat, blev lite lättare när man kom ner en bit under botten på kuggen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b8d4b5f00ef25898cd68fa8827050602.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6505978ae60e2de7d75bc32baa0a0f8a.jpg
Så nu behöver jag göra en ring med gängade hål som jag svetsar dit, sen en till ring med hålbild för kardan som bultas på den svetsade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-97135d567f413925a6762402dc6e4083.jpg

Sen får jag fundera ut hur svänghjulsaxeln ska se ut, vill gärna ha den lite mer stabil än föregående, lyxigast hade varit dubbla koniska lager, men bygger en del och behöver kunna spänna ihop dem på nåt vis.
Annars använder vi tvåradiga kullager i hissarna, men de är bara 55 mm i hålet. Skulle egentligen behöva ha ett lager som är större invändigt än flänsen till kardanen, så jag slipper ha en skarvad axel roll

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang