Visar hastighetsmätaren rätt?

Rymdkejsaren
8 juni 2023 · 2 Inlägg

Tack alla! Ska kolla storleken på däcken och jämföra med instruktionsboken. Kan vara värt att ha koll på när jag slitit ut dessa.

candyweiss
9 juni 2023 · 876 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jaa..? Ladda ner en GPS-app i telefonen så ser du riktig fart. Alternativt är att köpa en liten burk och montera i bilen. Så har vi gjort i en bil hemma för att lättare se hastigheten då ratten delvis skymmer mätaren. Den är ju exakt så klart. Visar även vädersträck, klockar 0-100 km/h, höjd över havet och annat man inte behöver.

Länk till "burken"?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
9 juni 2023 · 7 238 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Jaa..? Ladda ner en GPS-app i telefonen så ser du riktig fart. Alternativt är att köpa en liten burk och montera i bilen. Så har vi gjort i en bil hemma för att lättare se hastigheten då ratten delvis skymmer mätaren. Den är ju exakt så klart. Visar även vädersträck, klockar 0-100 km/h, höjd över havet och annat man inte behöver.

Länk till "burken"?

Ingen länk, men min lilla "burk" heter GPS1.
Har jag haft i bortåt 20 år.
Flyttar jag mellan bilarna.
Stålbricka fäst med dubbelhäftande tejp ovanpå instrumentpanelen.
GPS1:en har magnetfäste.
Drivs med USB i cigtänduttaget.
Skaffade den mest för att den varnar för (fasta) "plåtpoliser", men även för att jag på en del bilar haft mkt stora däck(35":are) och då vill veta exakta hastigheten - mindre nytta har man av kompassen.
Den varnar med (irriterande) pip om man överskrider gällande hastighetsbegränsning - men ljudet går att stänga av, haha.

Enligt muntlig uppgift lär den ha godkänts som hastighetsmätare på en gammal Willyskrigare vid regbes?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2023 · 17 486 Inlägg

Den som vi har:
Bra för att ljuset reglerar sig själv med. Finns fotosensor bak på den.

https://www.amazon.se/Powcan-HUD-displa … &psc=1

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang