Formella krav för att en p-bot (kontrollavgift) ska vara giltig?

d-b
19 december 2022 · 541 Inlägg

Fick ett brev från Kronofogden häromdagen på en obetald kontrollavgift som utfärdades för mer än ett halvår sedan. När jag ringer det privata p-bolaget upptäcker de att de varken skickat påminnelse eller inkassokrav till mig (och jag har inte sett gula lappen på rutan).

Jag tycker mig ha läst att åtminstone det krävs att de skickar åtminstone en påminnelse för att kontrollavgiften ska vara giltig. Någon som vet hur det ligger till?

Intressant nog, när jag överklagade kontrollavgiften till p-bolaget (det saknades skyltning, i alla fall nu när jag dubbelkollade) så beaktade de inte ens överklagan utan svarade att jag fick bestrida till Kronofogden istället, men KFM bedömer ju inte själva juridiken, utan då hamnar målet i rätten istället. Märkligt nog verkade kravet från KFM också bara bestå i själva avgiften, inte kostnaderna för KFM mm. Har ni varit med om detta tidigare?

granadadr
19 december 2022 · 7 290 Inlägg

en fråga,, var P boten ens på din bil? tänkte att vakten kan ha skrivit fel på en annan bil,  hela ärendet luktar dynga,, med att dem ej skickat påminnelse och dessutom erkänt detta å endå säger att det är kfm som ska ha hand om det,, dem få gånger jag fått sådant som ett företag klantat sig med så har dem dragit tillbaka det direkt,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
spillolja
19 december 2022 · 4 026 Inlägg

bara att bestrida med vändade delgivningskvitto

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
19 december 2022 · 10 388 Inlägg

d-b skrev:
Fick ett brev från Kronofogden häromdagen på en obetald kontrollavgift som utfärdades för mer än ett halvår sedan. När jag ringer det privata p-bolaget upptäcker de att de varken skickat påminnelse eller inkassokrav till mig (och jag har inte sett gula lappen på rutan).

Jag tycker mig ha läst att åtminstone det krävs att de skickar åtminstone en påminnelse för att kontrollavgiften ska vara giltig. Någon som vet hur det ligger till?

Intressant nog, när jag överklagade kontrollavgiften till p-bolaget (det saknades skyltning, i alla fall nu när jag dubbelkollade) så beaktade de inte ens överklagan utan svarade att jag fick bestrida till Kronofogden istället, men KFM bedömer ju inte själva juridiken, utan då hamnar målet i rätten istället. Märkligt nog verkade kravet från KFM också bara bestå i själva avgiften, inte kostnaderna för KFM mm. Har ni varit med om detta tidigare?

I Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP) står följande;

8 §   Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.

Om kontrollavgiften inte betalas inom den tid som angetts i uppmaningen, skall markägaren påminna fordonets förare eller ägare om betalningsansvaret innan han vidtar åtgärder för inkassering av avgiften enligt inkassolagen (1974:182). Påminnelsen skall innehålla uppgift om när avgiften senast skall betalas.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … s-1984-318

Senast redigerat av it_mutt (19 december 2022)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
d-b
12 juni 2023 · 541 Inlägg

it_mutt skrev:

d-b skrev:
Fick ett brev från Kronofogden häromdagen på en obetald kontrollavgift som utfärdades för mer än ett halvår sedan. När jag ringer det privata p-bolaget upptäcker de att de varken skickat påminnelse eller inkassokrav till mig (och jag har inte sett gula lappen på rutan).

Jag tycker mig ha läst att åtminstone det krävs att de skickar åtminstone en påminnelse för att kontrollavgiften ska vara giltig. Någon som vet hur det ligger till?

Intressant nog, när jag överklagade kontrollavgiften till p-bolaget (det saknades skyltning, i alla fall nu när jag dubbelkollade) så beaktade de inte ens överklagan utan svarade att jag fick bestrida till Kronofogden istället, men KFM bedömer ju inte själva juridiken, utan då hamnar målet i rätten istället. Märkligt nog verkade kravet från KFM också bara bestå i själva avgiften, inte kostnaderna för KFM mm. Har ni varit med om detta tidigare?

I Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP) står följande;

8 §   Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.

Om kontrollavgiften inte betalas inom den tid som angetts i uppmaningen, skall markägaren påminna fordonets förare eller ägare om betalningsansvaret innan han vidtar åtgärder för inkassering av avgiften enligt inkassolagen (1974:182). Påminnelsen skall innehålla uppgift om när avgiften senast skall betalas.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … s-1984-318

Betyder detta alltså att en kronofogdekrav är ogiltigt om det inte föregåtts av något påminnelse? Och i förlängningen - om kravet hamnar i domstol så är det ogiltigt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juni 2023 · 14 060 Inlägg

d-b skrev:

it_mutt skrev:

d-b skrev:
Fick ett brev från Kronofogden häromdagen på en obetald kontrollavgift som utfärdades för mer än ett halvår sedan. När jag ringer det privata p-bolaget upptäcker de att de varken skickat påminnelse eller inkassokrav till mig (och jag har inte sett gula lappen på rutan).

Jag tycker mig ha läst att åtminstone det krävs att de skickar åtminstone en påminnelse för att kontrollavgiften ska vara giltig. Någon som vet hur det ligger till?

Intressant nog, när jag överklagade kontrollavgiften till p-bolaget (det saknades skyltning, i alla fall nu när jag dubbelkollade) så beaktade de inte ens överklagan utan svarade att jag fick bestrida till Kronofogden istället, men KFM bedömer ju inte själva juridiken, utan då hamnar målet i rätten istället. Märkligt nog verkade kravet från KFM också bara bestå i själva avgiften, inte kostnaderna för KFM mm. Har ni varit med om detta tidigare?

I Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP) står följande;

8 §   Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.

Om kontrollavgiften inte betalas inom den tid som angetts i uppmaningen, skall markägaren påminna fordonets förare eller ägare om betalningsansvaret innan han vidtar åtgärder för inkassering av avgiften enligt inkassolagen (1974:182). Påminnelsen skall innehålla uppgift om när avgiften senast skall betalas.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … s-1984-318

Betyder detta alltså att en kronofogdekrav är ogiltigt om det inte föregåtts av något påminnelse? Och i förlängningen - om kravet hamnar i domstol så är det ogiltigt?

Det måste väl ha hänt nåt på det här halvåret som gått sen du fick kravet från Kronofogdemyndigheten. Inte har det väl bara runnit ut i sanden eller......

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
spillolja
12 juni 2023 · 4 026 Inlägg

Man gör en bestridan till KFM, sökande har då en viss tidsrymt att gå vidare, 1 månad eller liknande
om inte så kommer ärendet att avslutas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
12 juni 2023 · 7 238 Inlägg

Jag har fått både felaktig parkeringsbot/avgift och felaktig trängselavgift - och "vunnit" båda.
Rådfrågade en jurist, som jag känner, vid första felaktiga kravet.
Hans råd var att betala först och överklaga sedan.

d-b
12 juni 2023 · 541 Inlägg

torsen skrev:
Jag har fått både felaktig parkeringsbot/avgift och felaktig trängselavgift - och "vunnit" båda.
Rådfrågade en jurist, som jag känner, vid första felaktiga kravet.
Hans råd var att betala först och överklaga sedan.

Betala först gäller inte om det är ett privat p-bolag.

d-b
12 juni 2023 · 541 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det måste väl ha hänt nåt på det här halvåret som gått sen du fick kravet från Kronofogdemyndigheten. Inte har det väl bara runnit ut i sanden eller......

/Benny

Jag har haft roligare saker för mig. Jag har vunnit två p-mål tidigare i tingsrätt pga formfel. Det är vanligare än man tror. Men innan jag låter detta gå dit vill jag ha torrt på fötterna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang