Audi 100 elfläkt bekymmer

Audi145
22 juni 2023 · 57 Inlägg

Ena fläkten som går på el på en audi 100 2.3 c4 1992 var jordkabeln klippt på, lödde det och upptäckte att fläkten går hela tiden så förmodligen därför dom klippt kabeln, vad kan felet bero på? Acn funkar inte heller på bilen

jaka54
22 juni 2023 · 5 752 Inlägg

Vilken fläkt menar du? Den  i värmepaketet eller kylarfläkten?
Att A/C inte fungerar kan  bero på flera saker.
1. Du saknar kylmedel.
2. Kompressorn är trasig.
3. Kompressorn fungerar inte  utan kylmedel.
4. Har du som jag på min -89:a Audi 100 2,0E en stor fyrkantig fyr eller trepolig ,brun givare (plastkontakt) under övre kylarslangen på motorn? Om så och den inte funkar så startar kompressorn inte.
Den här kontakten går inte att få tag på från Audi i Sverige och heller inte från "Audi tradition" i Tyskland. Jag har däremot köpt  begagnade från givare Litauen ( eBay). De givare som finns på Autodock . Skruvat .se fungerar inte, det här känner alla till som meckat med Audi C3 modellerna.

Senast redigerat av jaka54 (22 juni 2023)

Audi145
22 juni 2023 · 57 Inlägg

Det är kylarfläkten som går på el som är igång hela tiden, fast motorn är kall. Det finns ju 2 kylarfläkt, en el och en remdrivden. Ja jag har den 3 poliga kontakten som du har. Tänkte om jag skulle byta den och sen givaren som sitter på kylaren, och relä 3 för fläktrelä. Dom förslag jag fått hittils

Koster
22 juni 2023 · 108 Inlägg

Om den 3 poliga givaren som sitter i botten på kylaren sluter invändigt så blir det så att kylfläkten går konstant, på äldre VW fortsätter den även att gå när tändningen är avslagen så den tömmer batteriet helt....fråga mig hur jag vet det! roll

Dra ur kontakten till den medan bilen går, om kylfläkten stannar då så är givaren paj.

Audi145
22 juni 2023 · 57 Inlägg

Okej tack ska testa det

Audi145
22 juni 2023 · 57 Inlägg

Den här givaren finns på autodoc, märke ridex. Nån som vet om den funkar som den ska? Vet audi är knepig ibland med att man måste ha original tempgivare för det ska funka och då är priset mycket högre, hade iaf det felet på en audi 80 när jag köpte givare på t ex autodoc o det funkade inte förens jag köpte original för 600-800 kr

Koster
22 juni 2023 · 108 Inlägg

Jag skulle personligen välja att gå upp på typ: https://www.trodo.se/termokontakt-kylar … 07-802-021

Original är ju garanterat bra men behövs sällan. Däremot bör man gå upp på premium märkena typ Bosch/Mahle/Behr/Hella. De billigaste givarna är ett lotteri, vissa fungerar andra inte och det skiljer inte tillräckligt i pris för att chansa.

Senast redigerat av Koster (22 juni 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2023 · 17 499 Inlägg

jaka54 skrev:
Vilken fläkt menar du? Den  i värmepaketet eller kylarfläkten?
Att A/C inte fungerar kan  bero på flera saker.
1. Du saknar kylmedel.
2. Kompressorn är trasig.
3. Kompressorn fungerar inte  utan kylmedel.
4. Har du som jag på min -89:a Audi 100 2,0E en stor fyrkantig fyr eller trepolig ,brun givare (plastkontakt) under övre kylarslangen på motorn? Om så och den inte funkar så startar kompressorn inte.
Den här kontakten går inte att få tag på från Audi i Sverige och heller inte från "Audi tradition" i Tyskland. Jag har däremot köpt  begagnade från givare Litauen ( eBay). De givare som finns på Autodock . Skruvat .se fungerar inte, det här känner alla till som meckat med Audi C3 modellerna.

Går inte den lilla fläkten går inte ac heller. Sen är det nog andra problem också. Bilen är ju 31 år gammal...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
23 juni 2023 · 5 752 Inlägg

Har du bilder på hur fläktarna ser ut. Trodde det var samma som på C3:orna (1983-91)med bara en eldriven kylarfläkt.
På Audi 100 (C3:an) sitter det en "blå" tempgivare nertill på kylaren riktad bakåt som styr elfläkten. `-Är det likadant  på din -92:a?

Audi145
23 juni 2023 · 57 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241708/241708-fd8dee359769f525e4d446022d0556a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241708/241708-7d893e12aeae27f3710de91fe0a633ce.jpg

Inte det bästa bilderna men är 2 fläktar på min audi 100, en remdriven och en elfläkt. Det sitter en givare längst ner på kylaren och sen en till på kylarslang likadan som på din

Koster
24 juni 2023 · 108 Inlägg

Stora fläkten i mitten är inte remdriven, det är en viscofläkt.
Det finns en särskild silikonolja i mitten på den som reagerar på värme och låser fläkten över 95grader, under den tempen så slirar den och snurrar inte så fort. Prova att stoppa den när motorn går får du se, bara lägga fingret emot fläkthjulet på ovansidan. Om den inte stannar är den trasig och behöver renoveras alternativt bytas ut.

jaka54
24 juni 2023 · 5 752 Inlägg

Även om det är en viskofläkt så måste den ju ha drivning...den kan ju inte gärna snurra själv. En Viskofläkt funkar så att vid en viss temp (när det blir varmt )så börjar den snurra ...annars drivs den inte alls eller bara lite , kan liknas att den  "halkar".
På andra bilden ser man att fläkten drivs via remmen vid styrservot eller om det är vattenpumpen..

Apropå den stora bruna givaren (sitter under gummihuvan) . Den ska du vara rädd om . Audi har inte den längre och den finns heller inte på "Audi tradition" i Tyskland och de givare man kan hitta på eBay eller hos Autodoc eller skruvat.se fungerar inte.
Originalgivaren  kostade 2600:- sist jag hörde mede Audi i Sverige.
När det är fel på den givaren fungerar inte A/C och tempmätaren på instrumentet fungerar inte heller. Här är numret på givaren  034 919 369 C
Du kan hittade givaren här,  även om sidan jag hänvisar till gäller C3 modellerna. Givaren har nr 11 på bilden nedan.
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 159000/#11


https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 0/1989-79/

Senast redigerat av jaka54 (24 juni 2023)

Koster
24 juni 2023 · 108 Inlägg

En remdriven fläkt ala Volvo b20 är inte samma sak som den som sitter på Audi C4, därav namnet viskofläkt.

Koster
24 juni 2023 · 108 Inlägg

https://www.ecstuning.com/b-genuine-vol … 34919369c/

Där finns dessutom original Multifunktionsgivaren du pratar om, inte för att det behövs. Jag satte en VEMO köpt på Mekonomen på min S6:a och både ac, tempgivare och laddtryck fungerade utmärkt.

Senast redigerat av Koster (24 juni 2023)

jaka54
24 juni 2023 · 5 752 Inlägg

Hur vet du att det är en original Audi givare?
Original var tillverkad av Behr . Samliga givare jag köpt ,från Autodoc  (Vemo), skruvat.se och från eBay har trasslat. Audi 100 gruppen (modell 44) på facebook  säger samma sak. Piratgivarna kan fungera bitvis och visa  temp men ofta 10 grader över original eller också visar de ingen temp alls eller att  A/C:n inte startar att startar. Sist köpte jag från skruvat.se och den fungerade inte  och när jag kontaktade dem ville de inte ha den tillbaka , men pengarna fick jag tillbaka.

Senast redigerat av jaka54 (24 juni 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang