4229
Sök

Fällbar dragkrok merca c-klass 2011

2 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
Har en fällbar dragkrok på mercan. Efter lite tricks lyckades jag fälla in den ( inte varit flitig med det, vet att jag borde varit det..) och det sa "klick". Men..nu får jag inte ut den igen ! Någon som kan tala om för mig hur denna kroken funkar ? Är det ett elfel eller styrs det via någon vajer eller liknande ?
Bilen är en c-klass 200 cdi, årsmodell 2011, kombi.
Tacksam för all input!

7 786 Inlägg
24 juni 2023
Manuell eller elektrisk?

D v s manövreras den medelst dragögla eller via tryckknapp.
Har, sedan 8 år, mekanisk manövrering medelst dragögla på infällbara "kulan" på Hondan.
Den går tungt att dra i, öglan, för att "kulan" ska frigöras och vikas ner.
Är det en manuell så kan du kanske prova att spreja 5 56, WD40, krutlösare(kanske bäst) eller annat motsvarande medel.

Beträffande elektrisk så vet jag en BMW med elektrisk motor som drar in resp skjuter ut "kulan".
Där har ett litet kugghjul av plast blivit partiellt tandlöst.
Ohemult dyrt att reparera eftersom kugghjulet inte säljs som separat reservdel.
Billigare att byta hela draganordningen till typen "fast kula".

Du kan ju inte heller låta det vara som det är, eftersom draganordningen kontrolleras vid besiktningen.
Fungerar den inte blir det en tvåa.

Ska du köpa en ny fast draganordning så rekommenderar jag Steinhof hos skruvat.se.
Köpte förra året en fast "krok" därifrån till min Suzuki Jimny.
Eftersom jag var ny kund och det sammanföll med "tillbud" på "krokar" så hade jag den hemma för 900:- inkl frakt.

2 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
Tack för ditt svar. Jag vet inte om den är elektrisk eller om det är en vajer eller något liknande. Man drar ut en "puck" i bagaget och vrider den motsols och då ska väl kroken frigöras och ramla ner men det händer inte ett dugg när jag gör så. Precis som om en spärr inte frigörs på nåt sätt. Vet inte om jag vågar försöka meka med detta eller om jag pajar mer på det viset.
Om jag skulle byta till en  fast krok, behöver man omregistrera bilen på nåt vis då ?

7 786 Inlägg
25 juni 2023
peterwille skrev:
Tack för ditt svar. Jag vet inte om den är elektrisk eller om det är en vajer eller något liknande. Man drar ut en "puck" i bagaget och vrider den motsols och då ska väl kroken frigöras och ramla ner men det händer inte ett dugg när jag gör så. Precis som om en spärr inte frigörs på nåt sätt. Vet inte om jag vågar försöka meka med detta eller om jag pajar mer på det viset.
Om jag skulle byta till en  fast krok, behöver man omregistrera bilen på nåt vis då ?

Vad står det i ditt registeringsbevis?
Enbart kula = OK.
Vet inte exakt, vågar inte gissa heller, när det avfördes besiktningskrav (A3) vid mont draganordning.
Min Honda 2015 har draganordning utan att det står i regbeviset.(fabriksmonterat)
Vet att det dock kravs godkänd draganordning och godkänd bil för att få montera själv utan regbes.
Draget kollas dock alltid kollas vid besiktningen = att typskylt finns och att draget är avsett för bilen enligt typskylten.

B t w, har du redan drag monterat på bilen så torde det var lätt att byta till annat med samma data(enl typskylt).
Alla monteringsskruvar och deras hål överensstämmer och "elen" har du ju redan.

Vill reservera mig då det gäller Mercedes.
Hade själv en E-klass med "förstärkt" draganordning.
På den fanns det förstärkningsrör dragna genom bagageutrymmet(fult och tog plats).
Vet inte om samma gäller C-klass - om din bil har "utökad dragförmåga".

5 157 Inlägg
25 juni 2023
Sitter wire mellan vredet i skuffen och låsningen till dragkroken.  Den kan kärva ibland. Vredet ska dras ut och vridas för att lossa spärren på draget.
Brukar gå att smörja upp dom krokarna så det kommer igång.
Det satt ingen eladapter i släpvagnskopplingen? Dom kan kila fast sig mellan  bilen och dragkroken och då kan den bli riktigt jävlig att få lös.
Senast redigerat av mb_pucken (25 juni 2023)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök