peterwille skrev:
Tack för ditt svar. Jag vet inte om den är elektrisk eller om det är en vajer eller något liknande. Man drar ut en "puck" i bagaget och vrider den motsols och då ska väl kroken frigöras och ramla ner men det händer inte ett dugg när jag gör så. Precis som om en spärr inte frigörs på nåt sätt. Vet inte om jag vågar försöka meka med detta eller om jag pajar mer på det viset.
Om jag skulle byta till en fast krok, behöver man omregistrera bilen på nåt vis då ?
Vad står det i ditt registeringsbevis?
Enbart kula = OK.
Vet inte exakt, vågar inte gissa heller, när det avfördes besiktningskrav (A3) vid mont draganordning.
Min Honda 2015 har draganordning utan att det står i regbeviset.(fabriksmonterat)
Vet att det dock kravs godkänd draganordning och godkänd bil för att få montera själv utan regbes.
Draget kollas dock alltid kollas vid besiktningen = att typskylt finns och att draget är avsett för bilen enligt typskylten.
B t w, har du redan drag monterat på bilen så torde det var lätt att byta till annat med samma data(enl typskylt).
Alla monteringsskruvar och deras hål överensstämmer och "elen" har du ju redan.
Vill reservera mig då det gäller Mercedes.
Hade själv en E-klass med "förstärkt" draganordning.
På den fanns det förstärkningsrör dragna genom bagageutrymmet(fult och tog plats).
Vet inte om samma gäller C-klass - om din bil har "utökad dragförmåga".