Volvo 744 kromlist

Edlunds
29 juni 2023 · 49 Inlägg

Volvo 744

Hej. Försökt leta efter andra som har skrivit om det här men hittar tyvär ingen. Det gäller om den övre kromlisten som sitter ovanför dörrarna vid taket som går på bilens högra och vänstra sida längs hela sidan, har ingen sådan eftersom förra ägaren valde att ta bort den. Har då försökt fara på en skrot som hade en sån list som jag försökte plocka bort med en slags mejsel och sen dra bort hela. När jag väl gjorde det så formade sig listen så lätt och blev mycket märken på den. Hur får man bort den på det smärtfriaste sättet och om jag då lyckas få bort den hur sätter jag fast den på bilen för det finns ju inte några riktiga fästen vad jag hittar. Svar uppskattas😄

Senast redigerat av Edlunds (29 juni 2023)

Steff240
30 juni 2023 · 1 019 Inlägg

Sitter inte den listen punktsvetsad eller åtminstone nitad? hmm

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juni 2023 · 13 744 Inlägg

Steff240 skrev:
Sitter inte den listen punktsvetsad eller åtminstone nitad? hmm

listen är bara på pressad.... eller främre delen är nitan.  men dom missar man inte.. problemet är att få loss dom utan att förstöra dom.. det är inte så lätt.. 

när jag hölls med dom där bilarna monterade man ju 960 lister istället smile
för mig man fick göra något special med 965ans list så satt den bra på en 740.   för 940/960 taket skiljer ju en del mot 740..


men tror man helt enkelt får ta det försiktigt och inte skada listen..   försöka ta spjäln mot dörrarna och vrida av listen väldigt försiktigt.   
eller försöka hitta helt nya lister.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Aronson
30 juni 2023 · 914 Inlägg

Listen går att dra bakåt alternativt en drar och en slår försiktigt med en dorn framifrån på listen.
Har gjort det själv på 2 bilar.

Edlunds
1 juli 2023 · 49 Inlägg

Aronson skrev:
Listen går att dra bakåt alternativt en drar och en slår försiktigt med en dorn framifrån på listen.
Har gjort det själv på 2 bilar.

Hur fick du fast dom sedan då?

Edlunds
1 juli 2023 · 49 Inlägg

Growe skrev:

Steff240 skrev:
Sitter inte den listen punktsvetsad eller åtminstone nitad? hmm

listen är bara på pressad.... eller främre delen är nitan.  men dom missar man inte.. problemet är att få loss dom utan att förstöra dom.. det är inte så lätt.. 

när jag hölls med dom där bilarna monterade man ju 960 lister istället smile
för mig man fick göra något special med 965ans list så satt den bra på en 740.   för 940/960 taket skiljer ju en del mot 740..


men tror man helt enkelt får ta det försiktigt och inte skada listen..   försöka ta spjäln mot dörrarna och vrida av listen väldigt försiktigt.   
eller försöka hitta helt nya lister.

Fanns 960 listen i krom då? 😅

Aronson
1 juli 2023 · 914 Inlägg

Edlunds skrev:

Aronson skrev:
Listen går att dra bakåt alternativt en drar och en slår försiktigt med en dorn framifrån på listen.
Har gjort det själv på 2 bilar.

Hur fick du fast dom sedan då?

jag monterade dem på samma sätt som demontering fast i bakvänd ordning,jag sköt dit dem på plats bakifrån.
Drog bort dem bakåt och monterade dem framåt

Edlunds
1 juli 2023 · 49 Inlägg

Aronson skrev:

Edlunds skrev:

Aronson skrev:
Listen går att dra bakåt alternativt en drar och en slår försiktigt med en dorn framifrån på listen.
Har gjort det själv på 2 bilar.

Hur fick du fast dom sedan då?

jag monterade dem på samma sätt som demontering fast i bakvänd ordning,jag sköt dit dem på plats bakifrån.
Drog bort dem bakåt och monterade dem framåt

ska testa, tack för tipset😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang