11283
Sök

Farligt att koppla fel kablar till ytter temp mätaren?

407 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
Bil: BMW 318is -96

Hej

Jag undrar likt rubriken lyder om det är något farligt att koppla fel kablar till ytter temp mätaren? Saken den är att fronten är borta och där finns 2 "kabelbuntar" som vardera innehåller två kablar. Den ena "kabelbunten" har en brun/orange och en brun/grå kabel medans den andra "kabelbunten" har en brun och en turkos/grön kabel.

Jag har köpt en ny ytter temp givare (den ska reglera tempen på färddatorn inne i bilen). Inkopplingen av den är som två stift där det sedan ska sitta en kontakt. Nu har jag inte den själva kontakten där mellan men jag tänkte kolla så allt fungerar genom att bara vira runt rätt kablar runt vardera stift.

Eftersom kontakten som man ska plugga i givaren är bortdragen från kablarna i bilen vet jag inte exakt vilka kablar som skall sitta vart. Det jag vet är någon av de två "kabelbuntarna" ska sitta till givaren. Min fråga är om det är farligt att testa bland de olika kablarna att koppla in till givaren eller finns det risk att jag tar sönder den då?

På själva givaren står det inget +, - eller om det ska vara konstant ström någonstans. Jag gissar mig till att det från någon av kablarna till givaren ska vara konstant ström men eftersom jag inte vet vart den ska sitta på givaren så spelar det ingen roll om jag skulle mäta upp det. Så min fråga är återigen om det är farligt att testa runt med de olika kablarna till temp givaren för att se vilka som fungerar eller finns det risk att jag tar sönder givaren?

Hoppas det inte blev för svårt förklarat nu....

Sök