Får man inte tillbaks på fordonsskatten om man säljer sin bil?

Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:

krambriw skrev:
Förlusten av skatten är nog en en bråkdel av vad man missar genom att lämna gamla bilen som inbyte vid köp av ny. Efter ett antal lyckade försäljningar via bilauktion har jag nu kunnat jämföra resultaten med hur mycket sämre bud för inbyte vi fick för samtliga av auktoriserade återförsäljare

Marknaden för begagnat fossildrivet är fortsatt gynnsam, så sälj via auktion istället för att lämna som inbyte

Ja det är väll ingen som byter bil på en firma och förlorar 10tusentals kronor...
skulle iallfall aldrig jag göra..

Jag ser det som att jag offrar en slant för att slippa använda Blocket eller Marketplace. Underbart!

Samma sak när man köper bil. Dyrare hos handlare, men sjukt smidigt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

krambriw skrev:
Förlusten av skatten är nog en en bråkdel av vad man missar genom att lämna gamla bilen som inbyte vid köp av ny. Efter ett antal lyckade försäljningar via bilauktion har jag nu kunnat jämföra resultaten med hur mycket sämre bud för inbyte vi fick för samtliga av auktoriserade återförsäljare

Marknaden för begagnat fossildrivet är fortsatt gynnsam, så sälj via auktion istället för att lämna som inbyte

Ja det är väll ingen som byter bil på en firma och förlorar 10tusentals kronor...
skulle iallfall aldrig jag göra..

Jag ser det som att jag offrar en slant för att slippa använda Blocket eller Marketplace. Underbart!

Samma sak när man köper bil. Dyrare hos handlare, men sjukt smidigt.

tycker det är dumnt att ge bort pengar..   på en bilfirma vet man att man 100% blir lurad på ett eller annat sätt. 


privat kan man sortera bort många lallare genom att följa lite enkla regler.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
16 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag ser det som att jag offrar en slant för att slippa använda Blocket eller Marketplace. Underbart!

Samma sak när man köper bil. Dyrare hos handlare, men sjukt smidigt.

Tänker lika när det är en dyr bil.
Inget kul att råka ut för fel typer i affär med 200kkr inblandat. Varken som köpare eller säljare. Främst säljare.
Gick nog hellre via förmedlare om jag skulle sälja sådan utan att byta in till annan. Naturligtvis sådana med gott omdöme.

Billiga bilar eller annat under 100kkr kan jag sälja och köpa privat.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:
Jag ser det som att jag offrar en slant för att slippa använda Blocket eller Marketplace. Underbart!

Samma sak när man köper bil. Dyrare hos handlare, men sjukt smidigt.

Tänker lika när det är en dyr bil.
Inget kul att råka ut för fel typer i affär med 200kkr inblandat. Varken som köpare eller säljare. Främst säljare.
Gick nog hellre via förmedlare om jag skulle sälja sådan utan att byta in till annan. Naturligtvis sådana med gott omdöme.

Billiga bilar eller annat under 100kkr kan jag sälja och köpa privat.

mitt tips köp ALDRIG en dyr bil. för det är garanterat en dålig affär oavsätt om den är problemfri eller ej..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
16 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Growe skrev:
mitt tips köp ALDRIG en dyr bil. för det är garanterat en dålig affär oavsätt om den är problemfri eller ej..

Rent ekonomiskt har du rätt!
Men det finns fler värden än pengar.
Säkerhet, mm.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
mitt tips köp ALDRIG en dyr bil. för det är garanterat en dålig affär oavsätt om den är problemfri eller ej..

Rent ekonomiskt har du rätt!
Men det finns fler värden än pengar.
Säkerhet, mm.

jag brukar förutsätta att jag inte ska krocka.. den dagen det händer så föredrar jag att dö snabbt än långsamt så problemet är löst endå smile
när det är dags är det dags hur man än gör smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang