Punktering i högre hastighet

Hemmamek
27 februari · 159 Inlägg

torsen skrev:

Muttley skrev:
Alltså lastbilar händer de inte så värst mycket om de är på släpen. De står ju ofta vid vägkant på motorvägarna med slamsor över vägbanan. De är värre för de som kommer bakom ju.

För många år sedan skulle min fru till att köra om en lastbil.
Innan hon var i jämnhöjd med bakhjulet exploderade hjulet och sprängringen for i väg.
Flisor flög ut flaket och lämmen.
Detta kan ju inte hända med/på Michelins patenterade säkerhetsfälgar som väl alla tunga fordon har i dag.
Med undantag för tunga militärfordon, som fortfarande har sprängringsfälgar.
Vet heller inte hur det är med öststatslångtradarna.
I lumpen ingick det att se i praktiken vad som kan hända om sprängringen lossar oönskat.
Gummiverkstäder har en speciell bur när man jobbar med lastbilsdäck.
Förr inte ovanligt med dödliga olyckor vid (slarvig?) hantering av lastbilshjul.

Hur ser dessa "sprängringfälgar" ut jämfört med de morderna? Hittar inget vid en sökning.

Steff240
28 februari · 1 019 Inlägg

Enkelt förklarat är det en fälg som är delbar, och som hålls ihop med en speciell klämring eller genom att fälghalvorna hakas ihop med varandra, och sen gör lufttrycket i däcket att grejerna sitter ihop roll
Tanken var att göra det lättare att kränga av och på däck ute i fält.

Den här typen av fälg slutade man använda på europeiska lastbilar på 70-talet tror jag, men på vissa entreprenadmaskiner hänger varianter av dom med fortfarande.
Och i diverse utvecklingsländer verkar det vara populärt fortfarande.

Bra film om dem finns här https://youtu.be/BuFaNv9y29c?si=tSneJt8S7vOlE29l

Senast redigerat av Steff240 (28 februari )

torsen
28 februari · 7 238 Inlägg

Widowmaker!!!!!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari · 13 744 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag tappade hela jävla slitbanan fram på motorvägen, relativt odramatiskt ändå. Men jag lär aldrig ha regummerat på styrande axel igen.

man ska inte ha det på någon axel..  min chef fick lära sig den hårda vägen..   slitbanan släppte bak på en buss blev bara skit av hjulhuset.   sen några månader senare så blev det en jävla massa elproblem för ovanför hjulhuset satt elcentralen till bussen smile

efter det har vi inte köpt regumerat äkelskräp däck smile
efter det har vi inte haft dom problemen som förr hände ganska freqvent..  att skiten gick i biter när man satt och körde

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang