Mercedes och bmws elhybrider (C300de och 330E)

freorn
31 januari · 7 Inlägg

Hej!
Jag har funderat på en elbil ifrån mercedes (E eller C-klass, C300de) eller BMW ( 3 eller 5 serie, 330E) runt årsmodell 2020.
Vad är erfarenheterna av dessa bilar, kvalitet, driftskostnader och körsträckor? Läste i någon tråd om dessa att man kom knappt 2 mil med dom när det var kallt ute.
Jag kör mest korta sträckor och kan ladda hemma, ungefär c:a 3-5 mil per dag.

freorn
8 februari · 7 Inlägg

Ingen som har erfarenhet om Mercedes eller Bmws hybrider?
Även intresserad av Passat GTE om det är någon som har erfarenhet av den också?

master_lars
8 februari · 1 160 Inlägg

Passat GTE är prisvärd i sammanhanget.
Personligen tycker jag 3-serien och c-klassen är för små. Framförallt C-klassen.

Beträffande 5-serien så är den väldigt dyr sett till vad du faktiskt får. Verkar vara många som har problem med batteriet, bränder och andra el-relaterade fel just på 5-serien.

E-klassen är väl egentligen kung i klassen, med den helt klart mest attraktiva drivlinan. Elhybrid och diesel. Vridmoment som heter duga och acceleration som får många att se ens bakljus. Dock är det just priset som är problemet för E-klassen. Tycker kanske inredningskvaliteten är sisådär jämfört med 5-serie och även Passat. Det är lite smäckigt, lite halvdann passning på vissa paneler och tyvärr kräver E-klassen en del utrustning för att bli bra. Inte att glömma heller, är att det den, och c-klassen, har bilvärldens sämsta batterilösning. En puckel över bakaxeln som gör bagaget helt värdelöst och i storlek med en BMW i3.

Jag själv föll på Passaten, mest för att det är mest pang för pengarna man lägger. Du får en tämligen komfortabel bil, med bra innerutrymmen och och låg förbrukning. Reservdelar finns det gått om och de är billig om något skulle hända.

Har du dock obegränsat med pengar, så skulle jag klippa nya E-klassen med 300de och 4-matic. Men då får man inte lasta.

Frågan är dock om du inte skall kliva på en elbil direkt istället. Typ en Model Y, ID4 eller valfri dito istället. Blir billigare mil på så sätt.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
freorn
9 februari · 7 Inlägg

Har långt kan du köra passaten på en laddning i stan?

Utmarks-Loke
9 februari · 5 841 Inlägg

master_lars skrev:
Jag själv föll på Passaten, mest för att det är mest pang för pengarna man lägger. Du får en tämligen komfortabel bil, med bra innerutrymmen och och låg förbrukning. Reservdelar finns det gått om och de är billig om något skulle hända.

Ja, som om växellådan pajar till exempel, kostar 194.000kr att byta. Som hittat.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=346355

master_lars
14 februari · 1 160 Inlägg

freorn skrev:
Har långt kan du köra passaten på en laddning i stan?

Rullar väl 6.5 mil när tempen ute är över 6-7 grader på el. Nu vintertid så kring 4,5 mil kring nollan och 3,5 mil vid -20.

master_lars
14 februari · 1 160 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

master_lars skrev:
Jag själv föll på Passaten, mest för att det är mest pang för pengarna man lägger. Du får en tämligen komfortabel bil, med bra innerutrymmen och och låg förbrukning. Reservdelar finns det gått om och de är billig om något skulle hända.

Ja, som om växellådan pajar till exempel, kostar 194.000kr att byta. Som hittat.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=346355

Det var ju en sanning med modifikation. Om nu hela lådan rasar, vilket är minst sagt inte speciellt troligt, så landar kostanden på dryga 45.000 för komplett byte av växellåda och elmotor. Bra försäkring täcker sådana eventuella skador, likaså andra fel. Att den bilägaren råkat ut för ett fel som verkstaden verkar vilja skinna honom på är ju en sak. Du kan ju få en av VAG fabriksrenoverad låda för 30.000kr ink moms. Är service gjord enligt boken är DSG6 närmst skottsäker.

freorn
26 februari · 7 Inlägg

Med dom milen klarar jag mig ganska bra även vintertid. Åker runt 3 mil per dag och korta sträckor.
Har passaten varit ett problemfritt ägande för dig?
Funderar på livslängden på batterierna också om man köper en GTE som gått 12-13 tusen mil.
har du raknat ut vad en laddning kostar?  Jag tyckte jag läste runt 15 kr, vilket skulle räcka en dag för mig och ge ett billigt bilägande.

master_lars
29 februari · 1 160 Inlägg

freorn skrev:
Med dom milen klarar jag mig ganska bra även vintertid. Åker runt 3 mil per dag och korta sträckor.
Har passaten varit ett problemfritt ägande för dig?
Funderar på livslängden på batterierna också om man köper en GTE som gått 12-13 tusen mil.
har du raknat ut vad en laddning kostar?  Jag tyckte jag läste runt 15 kr, vilket skulle räcka en dag för mig och ge ett billigt bilägande.

Batterierna verkar hålla rejält, faktiskt aldrig hört att någon bytt ut ett hybridbatteri. De sitter ju lite mer skyddat än på en vanlig elbil, och således inte lika utsatt för kyla och väder. Har en bekant som kört sin GTE i 35.000 mil nu och han har inga direkt problem med räckvidden än, det är ungefär samma som den alltid varit enligt honom. Så batterimässigt kan du nog vara lugn.
Min laddning hemma är på exakt 1.5kr per kilowatt allt inräknat. Och  jag har "stora batteriet" så unge färd 16,5kr per laddning. Det är aldrig helt tomt, och kan ladda 11kw varje gång om det står 0 i bilen. Det ger då sommartid så ger det 2,75 kr milen, vintertid lite mer, men som sämst 4,7kr milen i eldrift.

På landet har vi däremot låst elavtalet under kommande 7 åren till 1 kr ink allt, så där är det förmånligare att ladda och billigare att köra. (1,8kr/milen sommartid, och 3kr vintertid per mil).

Problemfritt har det väl inte varit, fått byta SOS-modulen, men det gjordes på garantin. Tror dock att min krängningshämmarbussningar är på g, och dessa tänkte jag byta till våren. Men överlag så har bilen fungerat som det är tänkt. Den går snål på långkörning om man kör med skallen och har bilen laddad vid start. Körde häromdagen 9 mil till och från skidbacken, snittförbrukningen landade på 3,6 / milen totalt, temperatur kring -3 och torrt väglag.


Det är helt klart en prisvärd pluginhybrid, dock är många snålt utrustade så försök hitta en med lite tillval. Framförallt de bättre strålkastarna.
I övrigt är det väl väldigt generisk körkänsla, Mercedes och BMW bjuder säkert på trevligare mil bakom ratten, men till en markant högre prislapp.

Muskelbil
29 februari · 320 Inlägg

Det finns många som haft problem med DQ400e.
Google.com och läs.
VW dsg är inte speciellt hållbar.

En PHEV som fungerar är KIA Niro.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 februari · 17 484 Inlägg

Muskelbil skrev:
Det finns många som haft problem med DQ400e.
Google.com och läs.
VW dsg är inte speciellt hållbar.

En PHEV som fungerar är KIA Niro.

Tänkte på det med. GTE är ett lurigt köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
freorn
15 mars · 7 Inlägg

Hur är det med kostnaden för däck? Läste att en uppsättning däck till en elbil kostar 15-20 k och håller bara halva tiden jmf med en icke elbil.
En kostnad som är rätt stor som man kanske inte alltid väger in.

candyweiss
15 mars · 876 Inlägg

freorn skrev:
Hur är det med kostnaden för däck? Läste att en uppsättning däck till en elbil kostar 15-20 k och håller bara halva tiden jmf med en icke elbil.
En kostnad som är rätt stor som man kanske inte alltid väger in.

Undrar varför skulle däcken vara dyrare än till andra bilar, det är ju "samma" däck?
Däcken slits efter hur man kör, så det är upp till föraren.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars · 17 484 Inlägg

candyweiss skrev:

freorn skrev:
Hur är det med kostnaden för däck? Läste att en uppsättning däck till en elbil kostar 15-20 k och håller bara halva tiden jmf med en icke elbil.
En kostnad som är rätt stor som man kanske inte alltid väger in.

Undrar varför skulle däcken vara dyrare än till andra bilar, det är ju "samma" däck?
Däcken slits efter hur man kör, så det är upp till föraren.

Elbilar har ju vridet redan från stillastående. Är överlag piggare med. Det sliter på däcken som driver.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
master_lars
18 mars · 1 160 Inlägg

ÄR lite skrämselpropaganda. Men vissa elbilar, tex ID.3 har ju levererats med 5mm däckdjup när de var nya, detta för att minska friktion och således även förbrukning och vikt. Dessa har ju således slitits tidigare. Men kör normalt och har köpt normala däck så slits de inte mer än någon annan bil.

panda666
8 april · 4 250 Inlägg

Får man väcka tråden?^^
kört massor med 330e och c klass hybriden med 300hk, båda bilar är brutala speciellt när man väljer sport mode, på 330e tror jag man väljer sport mode(extra boost) och på mercan minns inte men nått liknande. Väldigt trevliga bilar att köra.

Muskelbil
9 april · 320 Inlägg

master_lars skrev:
ÄR lite skrämselpropaganda. Men vissa elbilar, tex ID.3 har ju levererats med 5mm däckdjup när de var nya, detta för att minska friktion och således även förbrukning och vikt. Dessa har ju således slitits tidigare. Men kör normalt och har köpt normala däck så slits de inte mer än någon annan bil.

Många okunniga menar att regenerering nöter däck mer än pedal bromsning.
Jag förstår inte hur. Däcken greppar mot vägbanan på samma vis oavsett vad som bromsar dom belägg eller magneter.

Muskelbil
9 april · 320 Inlägg

panda666 skrev:
Får man väcka tråden?^^
kört massor med 330e och c klass hybriden med 300hk, båda bilar är brutala speciellt när man väljer sport mode, på 330e tror jag man väljer sport mode(extra boost) och på mercan minns inte men nått liknande. Väldigt trevliga bilar att köra.

330e är långsammare till 100 än en 5 år gammal standard range tesla model 3.
Jag tycker inte att 0-100 på 6.1 sekunder är brutalt
Men jag är väl van vid min tjänstebil S raven 3.2s och mina suvar Model Y long range 5 sekunder
Min privata 3 känns slö med 5.6s till 100

Jag tycker inte dom är trevliga bilar alls.
Men smaken är som baken

panda666
9 april · 4 250 Inlägg

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:
Får man väcka tråden?^^
kört massor med 330e och c klass hybriden med 300hk, båda bilar är brutala speciellt när man väljer sport mode, på 330e tror jag man väljer sport mode(extra boost) och på mercan minns inte men nått liknande. Väldigt trevliga bilar att köra.

330e är långsammare till 100 än en 5 år gammal standard range tesla model 3.
Jag tycker inte att 0-100 på 6.1 sekunder är brutalt
Men jag är väl van vid min tjänstebil S raven 3.2s och mina suvar Model Y long range 5 sekunder
Min privata 3 känns slö med 5.6s till 100

Jag tycker inte dom är trevliga bilar alls.
Men smaken är som baken

Aldrig hört om s raven, och dom andra har ingen bra väghållning tycker jag, alla teslor känns som båtar samt är tunga som fan. visst på rak sträcka går dom fort men bimmern och mercan är mycket roligare att köra fast dom har mindre hästar. 330e är en mycket roligare bil än en tesla tycker jag, mycket roligare karaktär+motorljud^^. Tycker personligen att teslas system och menyer är huller om buller speciellt på 3an, ska du justera ratten/speglar osv får du leta i den stora skärmen.

Muskelbil
9 april · 320 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:
Får man väcka tråden?^^
kört massor med 330e och c klass hybriden med 300hk, båda bilar är brutala speciellt när man väljer sport mode, på 330e tror jag man väljer sport mode(extra boost) och på mercan minns inte men nått liknande. Väldigt trevliga bilar att köra.

330e är långsammare till 100 än en 5 år gammal standard range tesla model 3.
Jag tycker inte att 0-100 på 6.1 sekunder är brutalt
Men jag är väl van vid min tjänstebil S raven 3.2s och mina suvar Model Y long range 5 sekunder
Min privata 3 känns slö med 5.6s till 100

Jag tycker inte dom är trevliga bilar alls.
Men smaken är som baken

Aldrig hört om s raven, och dom andra har ingen bra väghållning tycker jag, alla teslor känns som båtar samt är tunga som fan. visst på rak sträcka går dom fort men bimmern och mercan är mycket roligare att köra fast dom har mindre hästar. 330e är en mycket roligare bil än en tesla tycker jag, mycket roligare karaktär+motorljud^^. Tycker personligen att teslas system och menyer är huller om buller speciellt på 3an, ska du justera ratten/speglar osv får du leta i den stora skärmen.

"Att tycka saker om Tesla men sakna kunskap om dom."

En Raven är den upp daterade S som kom från 2019.

En 2020 Tesla model3 standard range 2wd väger 1684kg tjänstevikt BUL22W

En 2020 bmw 330e väger 1815kg tjänstevikt XFP01J

En 2021 cklass hybrid väger 1895kg tjänstevikt GCL38E

Tesla är Bara snabba rakt fram?
Vad jag läst bråkar porsche och tesla om vem som är snabbast runt ringen.
En Tesla model3 performance har tiden 7.44 på blött underlag
En S plaid 7.25

Model 3 performance hade bra tider när top gear testade en

https://fastestlaps.com/tests/95pv46ue63rt

Porsche 911 GT3 RS1:21.00-0.5
Cayenne Turbo GT1:21.20-0.3599
GTB Fiorano1:21.20-0.3
Alfa Romeo Giulia QV1:21.40-0.1
Model 3 Performance1:21.50
BMW M3 (F80)1:21.60+0.1
Porsche 718 Cayman S1:21.60+0.1
SLS AMG1:21.60+0.1
Audi R8 V10 5.2 FSI1:21.60+0.1


Jag tror inte att de där hybriderna är snabbare runt än bilar från samma fabrikat BMW M3 f80 eller sls amg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang