Torkare åker upp 3-4 cm strax efter start och sedan ner igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april · 17 486 Inlägg

Vad är det för skum grej? Ett normalt VW-elfel eller? Gäller min Caddy -18.

Någon gång ibland i samband med att man kör iväg så åker de upp en bit och stannar där någon sekund innan de försvinner ner igen. Något som är på väg att ge upp eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
16 april · 6 577 Inlägg

Regnsensor ?

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april · 17 486 Inlägg

xXSammy skrev:
Regnsensor ?

Ja, det finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
16 april · 7 290 Inlägg

ärligt talat ser jag OFTA vag bilar med torkare på sned,, när jag möter dem alltså,,  så verkar vara ett bekymmer på dem,, hoppas det är lätt och billigt fixat

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april · 17 486 Inlägg

granadadr skrev:
ärligt talat ser jag OFTA vag bilar med torkare på sned,, när jag möter dem alltså,,  så verkar vara ett bekymmer på dem,, hoppas det är lätt och billigt fixat

Gammal Tjänstebil på väg att bli utbytt. Inte mitt problem. Tack och lov.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april · 13 746 Inlägg

granadadr skrev:
ärligt talat ser jag OFTA vag bilar med torkare på sned,, när jag möter dem alltså,,  så verkar vara ett bekymmer på dem,, hoppas det är lätt och billigt fixat

har jag aldrig sätt aldrig råkat ut för någon heller.. men antar att det är nyare skräp.. allt blir sämre ju nyare skräpet är smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
16 april · 5 526 Inlägg

Den vänder på torkarbladen för att förlänga livslängden på dom.

Så istället för att bladet är böjt så det är redo att åka uppåt så kör den upp torkaren och sen ner igen så bladet blir böjt åt andra hållet.

Det är alltså inget fel utan en vanlig funktion.

Senast redigerat av simlar (16 april )

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Muskelbil
17 april · 323 Inlägg

Jag undrar hur mycket tid och pengar som vw la ner på detta?
Någon som vet hur mycket som sparas på bladen i jämförelse med slitage på torkarmotor länkage och vind rutan?

Mossan1
17 april · 2 828 Inlägg

Inte så tokig idé, faktiskt. Speciellt i torrare klimat än Norden.

Utvecklingen består i princip av programvara och en idé.
Måste vara hur lätt som helst.
Kan inte ha kostat mycket.

Slitage på torkarlänkaget måste vara högst försumbart. Ang vindrutan så är det ju inte i blickfånget.
Ha sensorläget på onödigt känslig under några mil måste motsvara 10års "bladvändning".

Nu behöver VAG bara lära sig att man ska kunna fälla ut torkararmarna utan att mixtra i menyer för serviceläge så börjar i alla fall deras vindrutetorkare likna nått.

Pininfarina406
17 april · 539 Inlägg

simlar skrev:
Den vänder på torkarbladen för att förlänga livslängden på dom.

Så istället för att bladet är böjt så det är redo att åka uppåt så kör den upp torkaren och sen ner igen så bladet blir böjt åt andra hållet.

Det är alltså inget fel utan en vanlig funktion.

Bladen kommer ju alltid ifrån samma håll innan de parkerar, dvs de är vända mot färdriktningen innan start, så det där är ju kvalificerat bullshit. 😂😂👍🏻

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april · 17 486 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

simlar skrev:
Den vänder på torkarbladen för att förlänga livslängden på dom.

Så istället för att bladet är böjt så det är redo att åka uppåt så kör den upp torkaren och sen ner igen så bladet blir böjt åt andra hållet.

Det är alltså inget fel utan en vanlig funktion.

Bladen kommer ju alltid ifrån samma håll innan de parkerar, dvs de är vända mot färdriktningen innan start, så det där är ju kvalificerat bullshit. 😂😂👍🏻

Sätt dig ner och tänk en extra vända...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang