Få bort repor på plastdetaljer

siddy
30 april · 6 Inlägg

Hej!

Har en bil vars framskärm har fått sig lite repor från en lös träplanka i garaget.

Det är inte lacken som har blivit repig utan det är själva plastdetaljerna på en Volvo V90 CC.

Jag undrar om det är någon här som vet bra sätt hur man får bort dessa repor?
Med medel eller liknande?


såhär ser det ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249147/249147-c1786bc1ba7c73954fb1d20e97453cbc.jpg


Tacksam för svar och tips! smile

jaka54
30 april · 5 790 Inlägg

Det vita kan ju vara rester av träplankan eller att färgen nöts bort.
Jag skulle först pröva att bara ta lite Yes och varmt vatten och gno lite med trasa....funkar inte det så skulle jag ha på lite lacknafta och gno med trasa...funkar inte det så skulle jag ta aceton och gno lite med trasa!
Är det emellertid så att färgen på plastdelen repats bort...ja då är det bara att lacka om.
Varken lacknafta eller aceton påverkar billacken så du behöver inte vara orolig om du slabbar på lacknafta eller aceton på karossen.

Senast redigerat av jaka54 (30 april )

siddy
30 april · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Det vita kan ju vara rester av träplankan eller plasten där den svarta färgen gått bort.
Jag sskulle först pröva att bara ta lite Yes och varmt vatten och gno lite med trasa....funkar inte det så skulle jag ha på lite lacknafta och gno med trasa...funkar inte det så skulle jag ta aceton och gno lite med trasa!
Är det emellertid så att plastdelen är lackad svart och den svarta färgen repats bort...ja då är det bara att lacka om.
Varken lacknafta eller aceton påverkar billacken så du behöver inte vara orolig om du slabbar på lacknafta eller aceton på karossen.

Tack för ditt snabba svar.
Glömde skriva att plankan inte är målad alltså är det inte färg från själva brädan.

Tror det är så att plasten inte är "genom svart" utan har fått repor i ytan och är vit under, om det är korrekt beskrivet.
Men det är ju ingen lack på denna detaljen utan är ju plast, om man kan värma eller något för att reducera utseendet på skadan.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 april · 14 077 Inlägg

siddy skrev:
Hej!

Har en bil vars framskärm har fått sig lite repor från en lös träplanka i garaget.

Det är inte lacken som har blivit repig utan det är själva plastdetaljerna på en Volvo V90 CC.

Jag undrar om det är någon här som vet bra sätt hur man får bort dessa repor?
Med medel eller liknande?


såhär ser det ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249147/249147-c1786bc1ba7c73954fb1d20e97453cbc.jpg


Tacksam för svar och tips! smile

Är du helt säker på att du inte har kört på nåt annat än en planka?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
siddy
30 april · 6 Inlägg

Vettemannen skrev:

siddy skrev:
Hej!

Har en bil vars framskärm har fått sig lite repor från en lös träplanka i garaget.

Det är inte lacken som har blivit repig utan det är själva plastdetaljerna på en Volvo V90 CC.

Jag undrar om det är någon här som vet bra sätt hur man får bort dessa repor?
Med medel eller liknande?


såhär ser det ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249147/249147-c1786bc1ba7c73954fb1d20e97453cbc.jpg


Tacksam för svar och tips! smile

Är du helt säker på att du inte har kört på nåt annat än en planka?

/Benny

Det var faktiskt inte jag som var med om detta vid själva olyckan. Så jag kan inte med säkerhet svara. Men ska kolla som tidigare har svarat att testa med typ aceton eller likande och se om det hjälper, men om detta inte hjälper, så hoppas jag fler kunniga här kan hjälpa med tips! smile

doktorduett
30 april · 365 Inlägg

jap på biltema har dom något medel som du kan svärta plast detaljar med, har gjort det flera gånger med sånt som har blivit solblekt. men kommer fan inte ihåg va det heter.
det kommer inte sitta för evigt som färg man får göra om det ibland
men kan kolla i verkstan imorn.

candyweiss
30 april · 891 Inlägg

Prova med en hårtork/varmluftspistol lite försiktigt och se om det ändrar färg till svart....

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
siddy
1 maj · 6 Inlägg

doktorduett skrev:
jap på biltema har dom något medel som du kan svärta plast detaljar med, har gjort det flera gånger med sånt som har blivit solblekt. men kommer fan inte ihåg va det heter.
det kommer inte sitta för evigt som färg man får göra om det ibland
men kan kolla i verkstan imorn.

Gör gärna det, tack för ditt svar.

siddy
1 maj · 6 Inlägg

candyweiss skrev:
Prova med en hårtork/varmluftspistol lite försiktigt och se om det ändrar färg till svart....

Tack för ditt svar, har du testat detta själv för eller vet någon som har gjort och fått önskvärt resultat?

Tack

Brådhis * Voff voff *
1 maj · 10 297 Inlägg

Tycker det ser ut som att man kört in i en vit vägg...

Plasten är med största sannolikhet samma färg rakt igenom. Iaf var den det på tidigare modeller.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
1 maj · 7 268 Inlägg

Brådhis skrev:
Tycker det ser ut som att man kört in i en vit vägg...

Plasten är med största sannolikhet samma färg rakt igenom. Iaf var den det på tidigare modeller.

Jag tror som Brådhis.

doktorduett
1 maj · 365 Inlägg

först använd inte aceton på plast, det löser upp plasten.
det jag använder på plasten på husbilen när den har blivit lite dasig heter
plast o gummi vax art nr 36-607 på biltema

candyweiss
1 maj · 891 Inlägg

siddy skrev:

candyweiss skrev:
Prova med en hårtork/varmluftspistol lite försiktigt och se om det ändrar färg till svart....

Tack för ditt svar, har du testat detta själv för eller vet någon som har gjort och fått önskvärt resultat?

Tack

Ja, jag vet någon som gjort det och att det fungerade på den bilen.
Tror t.o.m. att detta används professionellt av dom som fixar bilar.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
1 maj · 5 790 Inlägg

Lite svårt att se på bilden men jag fick för mig att det var den silverfärgade skärmen som var nött och inte någon svart yttre plastdel?! -stämmer det?

Mossan1
1 maj · 2 862 Inlägg

jaka54 skrev:
Lite svårt att se på bilden men jag fick för mig att det var den silverfärgade skärmen som var nött och inte någon svart yttre plastdel?! -stämmer det?

Tyckte också först art det var en svart plast längs med skärmkanten, (som många SUV har) Men efter att ha zoomat är jag inte säker.

Repad lackerad plast blir aldrig bra med annat än lackering.  På plast eller plåt, lack är lack.

candyweiss
1 maj · 891 Inlägg

Glöm mitt tidigare inlägg, jag trodde det var svart plast.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
siddy
1 maj · 6 Inlägg

Jag är väldigt tacksam för alla svar, men verkar som jag inte kan få ett riktigt bra svar hur man kan(om) fixa detta på ett schyst sätt.  sad
utan att behöva byta ut hela delen..

Mossan1
2 maj · 2 862 Inlägg

siddy skrev:
Jag är väldigt tacksam för alla svar, men verkar som jag inte kan få ett riktigt bra svar hur man kan(om) fixa detta på ett schyst sätt.  sad
utan att behöva byta ut hela delen..

Är det repad lackerad plast (samma färg som bilen)  kan en lackeringsverkstad hjälpa dig.
Kostar kanske en slant, men der blir knappast billigare med en annan kofångare. Dessutom fortsätter skadan upp på skärmen.

Är det olackerad svart plast kan lösningen vara att byta delen.  Där är ingen risk för nyansskillnad osv.
Sådan plast är hursom alltid genomfärgad och inte vit så en tvätt med något är nödvändigt för att bra se hur skadat det är egentligen.

Det vita är antingen grundfärg som kommit fram (om lackerat), eller, rester från/efter det som orsakat skadan. (Om olackerad svart plast)

Jag tycker det är svårt att se om det är lackerad plast i bilens kulör, eller svart olackerad plast på bilden. Bilden har ett märkligt ljus.

Men, en V90 Cross Country brukar ha en svart kantslist.
I alla fall dom jag har sett.

Senast redigerat av Mossan1 (2 maj )

Brådhis * Voff voff *
2 maj · 10 297 Inlägg

Är bilen V90 CC så har den svarta, olackade skärmkanter. Jag tycker helt klart det ser ut som att bilen på bilden har det.

Så jag vidhåller att det är olackad plast och den är genomfärgad. Det vita kommer från det man kört på, tex en vit vägg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
2 maj · 891 Inlägg

Brådhis skrev:
Är bilen V90 CC så har den svarta, olackade skärmkanter. Jag tycker helt klart det ser ut som att bilen på bilden har det.

Så jag vidhåller att det är olackad plast och den är genomfärgad. Det vita kommer från det man kört på, tex en vit vägg.

Jag misstänker också att det är så. Trodde enligt bilden att plasten var skrapad därför som jag rekommenderade hårtork/varmluftspistol.
Men det är kanske färg? Då hade jag provat med t.ex. rödsprit. Har själv gjort det några gånger på min Tiguan med svarta skärmkanter av plast.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang