2431
Sök

V70 98 Abs lampa men ingen felkod

4 Inlägg
6 mars
Trådstartare
Hej jag har suttit och försöka fixa min abs då lampan lyser och först bytte jag givarna då bak var dåliga men det hjälpte inte så testade jag att läsa felkoderna på den men då kom ingenting upp så jag tänkte att styrenheten kanske var kass så då tog jag och bytte den med men ingenting verkar funka och det börjar bli ganska jobbigt nu.

6 217 Inlägg
6 mars
Billiga felkodsläsare kan ofta bara läsa motormodulen, den kanske inte hittar felkoder på ABS. Och sätt tillbaka gamla styrenheten för det var säkert inget fel på den och den kan ha varit kodad till bilen så att det inte funkar med en annan utan programmering.

4 Inlägg
6 mars
Trådstartare
jag vet att billigare felkodsläsare kanske inte funkar men det var en riktig felkodslärsare som borde visa felkoden men har fått lite fler tips som jag ska pröva.

1 653 Inlägg
7 mars
På en V70 -98 så har man inte "riktig" OBDII och kan därför inte läsa ut dom med vanliga felkodsläsare. Där är det istället de klassiska "blink-koderna" som på 740 och 940 men med ett OBD uttag istället för blink-dosa. Det finns hemmabyggda läsare att få tag på som kan blinka ut dessa koder, men annars är det nog inte annat än att man får ta sig till Volvo för att läsa ut dom hmm

3 606 Inlägg
7 mars
Nja, krävs inte Vol-Fcr på en Volvo av dom årgångarna?

Blinkkoder på S/V70 är bara från motorn om den är 10v. Fenix systemet.

ABS och andra systemen är det Vol-fcr som gäller med passande OBD kabel.

Motoronic systemet (för motorn om 20v eller diesel) kan ha VISS kontakt med en ISO scanner. Men då givetvis bara motorn.

Jag tror inte VIDA tar dom heller, men är inte helt 100% på det.

Jag tror inte Volvo har kvar utrustningen för dessa gamla.
Några andra program kan kanske fungera som würt, mfl. Men osäker.
Senast redigerat av Mossan1 (7 mars )

6 217 Inlägg
7 mars
Man får väl koppla på ett oscilloscope eller annat mätinstrument på en efter en av ABS-givarna och se vilken som skiljer sig från de andra. Och hjälper det inte att byta givare får man se hur det står till med tandhjulet, magnetringen eller vad nu givaren läser av.

145 Inlägg
11 april
Utmarks-Loke skrev:
Man får väl koppla på ett oscilloscope eller annat mätinstrument på en efter en av ABS-givarna och se vilken som skiljer sig från de andra. Och hjälper det inte att byta givare får man se hur det står till med tandhjulet, magnetringen eller vad nu givaren läser av.

MÅNGA fel i ABS systemet på äldre bilar ligger i enkla fel, så som montering av billiga Kina ABS givare, fel avstånd mellan givaren och tonringen, skadade tonringar osv.

Sök