3460
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

6 863 Visningar
Uppdaterades senast 3 maj
Diagnostekniker
2 962 Inlägg
14 april
#61
Använd isåfall sensorjord så att jorden går via sprutet istället för direkt till batteriet eööer chassijord.

Up the RA

642 Inlägg
14 april
Trådstartare
#62
Volvo har ej ny kontakt. Måste hitta på en skrot. Jag vet en skrot 240 som skräpar. Förhoppningsvis har den kvar sin fördelare.

Annars är nog enda alternativet att löda ihop kablarna eller byta ut fördelaren.

Professionell hatare

642 Inlägg
14 april
Trådstartare
#63
Lyckades reparera kontakten! Ser inte fint ut men den sitter!

Imorgon ska jag sätta tillbaka styrservopumpen och generatorremmen, sedan ska jag ställa in offset.

Efter det blir det att sätta tillbaka avgassystemet med lambdan i, och sedan kabelstädning och DÅ, DÅ kan jag starta jäveln.

Största arbetet kommer bli att göra i ordning alla kablar, tejpa, kattstrypare osv osv osv. Vill inte att saker ska lossna av sig själv i första hand, eller brinna upp.

Professionell hatare

642 Inlägg
15 april
Trådstartare
#64
Fått tillbaka styrservot och jagat generatorremmar idag.

Om någon gör samma sak med KLracings triggersats så behöver du en 900-905mm rem. Fanns ingen info på nätet om detta.
Du behöver också fila ned den nedersta distansen på styrservofästet.
Samt fila ned den nedersta bulten till kamremskåpan.

Eventuellt också kapa kabelhärvan som går under tråget då den trycker mot VR-fästet. Går att få hyfsat rak med återstår att se om den är rak nog för att få en bra signal.

Imorgon (om min polare kommer) så ska jag ställa in offset och installera avgassystemet.

Efter det så är det cable management, men måste skjuta på det tills nästa vecka.

Professionell hatare

642 Inlägg
21 april
Trådstartare
#65
Efter mycket slit har jag finslipat avgassystemet och den sitter nu bättre än förr. Närmre karossen och förhoppningsvis slutar den käka handbromsvajern.

Bilen är startklar... Om det nu inte vore för att lambdan inte går att installera längre då med nya avgassystemet tar den i balken!

Så ska ta en långresa till biltema i veckan för att köpa ny svetsmutter, sedan är det bara start som väntar.

Professionell hatare

642 Inlägg
21 april
Trådstartare
#66
Hängde också upp avgassystemet med bara ståltråd denna gång. Får se hur länge det håller.

De gamla bussningarna gick sönder konstant så blir väl ingen större skillnad.

Professionell hatare

642 Inlägg
24 april
Trådstartare
#67
Beställt:

Topplockspackning
12.9 toppbultar
Nya packningar runtom
bosch 340cc spridare
och nya tändstift.

Förhoppningsvis får jag igång bilen nu i helgen, och sedan efter att den är grundmappad och jag lärt mig inställningarna så går jag vidare direkt till att installera toppen.

Professionell hatare

642 Inlägg
28 april
Trådstartare
#68
Fått igång bilen.

Lördag började jag hitta trigger offset. Gjorde det hyfsat lätt.

Söndag fick jag dra om strömmen till bränslepumparna, fick också öka bränslemängden i TS tills den ville starta.

Har kunnat köra bilen 3-4 sträckor runt samhället i olika register med Autotune igång. Kör just nu closed loop då någon tuner jag snackar lite med tyckte allt verkade fungera bra nog för CL redan.

Saker som gick snett:

Avgassystemet måste höjas ytterligare. Skrapar i marken vid gupp (!)
Kamremmen verkar äta upp sig själv, tror jag vänt styrbrickan fel nere vid veven.
Grenröret inte tätt, suger in luft vid baksmällar. Åtgärdas med nya toppen.

Professionell hatare

642 Inlägg
29 april
Trådstartare
#69
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-26727f17109aa7e7a3bee690599c2c12.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-4ec17059fd38fe59e619d2b1b2de92ed.jpg

Är det här vad man kallar för "röda spridare?"

340cc och flödesmatchade. Blir att installera omgående!

Professionell hatare

642 Inlägg
fredag 21:21
Trådstartare
#70
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-f1831b3581052e132c0a2a6c496d9bf4.jpg

Regnat idag så drog en tur till Biltema. Tog bara 4-5 timmar tur och retur så köpte på mig lite väl mycket grejer.

Bland annat gängningssats så jag kan plugga hålen för Pulseairsystemet i toppen. Gängade till m10x1.5.
Kommer skruva in en bult med locktite och sedan borra bort huvudet så det sitter fint mot godset.

Professionell hatare

642 Inlägg
lördag 20:36
Trådstartare
#71
Intressant.


Nollade motorn, så som jag gjorde vid offset.

Tog lös toppen, och såg då att kolvarna inte var i TDC.

Jag snurrade toppen till ish- TDC och såg att det skiljde sig markant nere vid veven.

Vad hände här? Funderar nu på om jag ska sätta ny offset utifrån "korrekt" TDC, eller behålla den gamla (svarta) markeringen som är oem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-d44f7bf5ec54a4d387a8bc8e6cdb4f47.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-06e97eefefbc4eebe3f3de3273771864.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-222bbb9ce786519e842ecba4b4f89404.jpg

Professionell hatare

642 Inlägg
lördag 20:42
Trådstartare
#72
Någonting måste ha skett med motorn för att markeringen ska vara så fel. Fel från fabrik är möjligt. Annan vevaxel är möjligt. Nyckeln har gått sönder på drevet är möjligt.

Men jag ska utgå utifrån vad jag anser är TDC (ska bygga en sån där piston stopper senare) och ställa om timing offset utifrån nya markören. För just nu tänder motorn helt fel.

Professionell hatare


Sök