2959
Sök

El eller hybrid?

2 Inlägg
28 april
Trådstartare
#1
Jag försöker hjälpa mina föräldrar att hitta en bil som kan ersätta deras nuvarande Volvo XC70.

De funderar på en elbil (möjlighet att installera laddbox finns; de har även solpaneler på taket) men de är rädda att laddning ska vara tidskrävande och krångligt vid långresor. En hybrid är ett möjligt alternativ men ser ut att vara dyrare både vad gäller inköp och service/underhåll och hybrider har (väl?) ofta dubbelt så många problem (eftersom de har två separata drivpaket).

Kan någon hjälpa oss att hitta rätt?

Idealbilen är en mellanstor SUV eller kombi med rymligt bagage där det finns plats för hundbur. Den får gärna ha fyrhjulsdrift.

Tips på konkreta modeller, allmänna råd och länkar till källor med bra information emottages tacksamt!

36 Inlägg
28 april
#2
Har själva en Toyota RAV4 Plug In hybrid 2020 som vi varit nöjda med.
Går ca 75 km på en laddning sommartid och ca 50 km vintertid, beroende på körstil.
Går även snålt i det vanliga hybridläget ( när sladdladdade elen är slut)

Sedan finns ju de nyare (från 2024) VAG plug in hybriderna VW Tiguan (suv)och Skoda Superb IV (combi) som skall gå ca 110 km på en laddning sommartid och de kan även snabbladdas 50 kW men... VAG bilarna är väl inte lika driftsäkra som Toyotan.

Sedan kan det ju, som du skrev, vara dumt att köra omkring med två system

2 Inlägg
28 april
Trådstartare
#3
KenthIJ2 skrev:
Har själva en Toyota RAV4 Plug In hybrid 2020 som vi varit nöjda med.
Går ca 75 km på en laddning sommartid och ca 50 km vintertid, beroende på körstil.
Går även snålt i det vanliga hybridläget ( när sladdladdade elen är slut)

Sedan finns ju de nyare (från 2024) VAG plug in hybriderna VW Tiguan (suv)och Skoda Superb IV (combi) som skall gå ca 110 km på en laddning sommartid och de kan även snabbladdas 50 kW men... VAG bilarna är väl inte lika driftsäkra som Toyotan.

Sedan kan det ju, som du skrev, vara dumt att köra omkring med två system

Tack för svaret. Var tvungen att googla VAG smile. Det är alltså Volkswagen?

Har ni haft några problem med er Toyota RAV4 Plug In hybrid eller har den alltid fungerat som den ska?

36 Inlägg
28 april
#4
BennyFernando skrev:
KenthIJ2 skrev:
Har själva en Toyota RAV4 Plug In hybrid 2020 som vi varit nöjda med.
Går ca 75 km på en laddning sommartid och ca 50 km vintertid, beroende på körstil.
Går även snålt i det vanliga hybridläget ( när sladdladdade elen är slut)

Sedan finns ju de nyare (från 2024) VAG plug in hybriderna VW Tiguan (suv)och Skoda Superb IV (combi) som skall gå ca 110 km på en laddning sommartid och de kan även snabbladdas 50 kW men... VAG bilarna är väl inte lika driftsäkra som Toyotan.

Sedan kan det ju, som du skrev, vara dumt att köra omkring med två system

Tack för svaret. Var tvungen att googla VAG smile. Det är alltså Volkswagen?

Har ni haft några problem med er Toyota RAV4 Plug In hybrid eller har den alltid fungerat som den ska?

Vår RAV 4 har funkat utan anmärkning. Bara servat och kört.
Dock tog 12V batteriet slut nu i påsk men då var det orginal och vi har kört bilen 15.000 mil.
(nytt kostade 1.340 på Biltema)
Har varit ett par återkallningar för uppdateringar av datan men det har Toyota fixat smidigt.
Toyota har ju även bra begagnat garantier och brukar vara väldigt måna om sitt "driftsäkra" rykte så under de tio åren jag kört olika Toyota hybrider så har min lokala Toyotahandlare/verkstad varit väldigt hjälpsamma och tillmötesgående

Better than God \o/
1 884 Inlägg
för 13 timmar sedan
#5
För mig förefaller hybrider vara totalt onödiga om du inte regelbundet kör över 40 mil per dag.
Alla nackdelarna med en fossilmotor är ju kvar, tex service (olja, oljefilter osv).
Senast redigerat av MrTurbo (för 13 timmar sedan)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

3 541 Inlägg
för 3 timmar sedan
#6
Jag vet inte det jag.
Kör våran familjekombi-hybrid (ej plugin) på 0.4ish.
Visst kunde jag köra en plutteplutt bil med samma förbrukning ungefär, men vi är 5 i familjen.
Servas inget mer än vanlig fossilbil.

Vettiga elbilar kostar för mycket, och är för osäkert kort. Än.
Toyota-hybrider är synnerligen välbeprövade över 20år.  Jag är inte testpilot-typen.

Diagnostekniker
2 961 Inlägg
för 2 timmar sedan
#7
Man får ju räkna på den totala milkostnaden och räkna med servicekostnader, ev. avbetalning, osv.

Toyota är väldigt driftsäkra, men jag föredrar komforten i en Kia t.ex.
Bara att provköra några modeller, men du bör hålla dig till Asiater.

Up the RA


Sök