3448
Sök

Bilbatteri laddas ur trots att det har bra hälsa och det finns ingen tjuvström. Vad kan problemet vara?

49 Inlägg
24 april
Trådstartare
#1
Hej.
Toyota Hiace 1991.

I oktober köpte jag nytt Tudor bilbatteri. Under vintern var det en del problem att bilen inte startade och jag fick ladda batteriet. OK, det beror på väl kylan och att jag körde lite. Emellertid har problemet fortsatt trots att natt-temperaturen i Skåne är ca 9C. De senaste 2 månaderna har jag kört relativt lite. Varje vecka ca 2 stadskörningar på 5 km och en längre körning på 3,2 mil.

Anta att jag kör med bilen på torsdagen. Låter den sen stå. Då kan batteriet vara dött på måndag morgon.

Batteriet köptes på nätet. Jag förklarade läget. De sa att de hade en butik i Malmö som kunde testa batteriet. Eftersom batteriet var urladdat dagen innan så körde jag till butiken med fulladdat batteri. Gubben hade en typ av multimeter som testade batteriet. Han sa det såg bra ut.
Testresultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-40c59e5afd79514bc442e139181b509d.jpg

Jag tänkte att det kunde vara tjuvström. Först testade jag batteriet med multimetern. Det visade 12,7V.


https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-12d15a89427f8863587eb80ec87be76e.jpg

Sen testade jag med multimetern i 10A-läget. Den visade 0,05, gick ner till 0,04 efter en stund.


https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-890f8606fdcbe90cbda1cff9cf31286e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-0f8ac6ea484934a994d87327c199655b.jpg

Om jag fattat det rätt så visar multimetern 40mA vilket inte är speciellt högt.
Jag provade att dra ut säkringarna en efter en, men multimetern förblev visande på 0,04.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-f41cfa22bdad8d3783f5484d8b0c7420.jpg

Problemet verkar inte vara tjuvström och batteriet är bra. Vad kan då problemet vara?

7 596 Inlägg
24 april
#2
Har du drag på bilen?

49 Inlägg
24 april
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Har du drag på bilen?

Ja det har jag. Förvisso aldrig använt.

Forummoderator
18 250 Inlägg
24 april
#4
På de sista bilderna mäter du 0-10V inte något annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

49 Inlägg
24 april
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
På de sista bilderna mäter du 0-10V inte något annat.

Kika igen. Jag tror du har fel.

Forummoderator
18 250 Inlägg
24 april
#6
TRB skrev:
Hybrid_ skrev:
På de sista bilderna mäter du 0-10V inte något annat.

Kika igen. Jag tror du har fel.

Sorry. Såg fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 675 Inlägg
24 april
#7
Vid cellfel i batteriet kan det vara stendött utan förvarning, ges starthjälp en gång sen fungerar det ett par dagar, ibland veckor innan felet sker igen

De/Dem

49 Inlägg
25 april
Trådstartare
#8
xXSammy skrev:
Vid cellfel i batteriet kan det vara stendött utan förvarning, ges starthjälp en gång sen fungerar det ett par dagar, ibland veckor innan felet sker igen

Som jag förstod av gubben som testade batterihälsan så var det inget fel på batteriet.

7 596 Inlägg
25 april
#9
TRB skrev:
torsen skrev:
Har du drag på bilen?

Ja det har jag. Förvisso aldrig använt.

Prova då med att lossa elledningen i eldosan märkt  "54G" från dosan.
"54G" är belägen ungefär klockan 2 utifrån sett.
"54G" är "ständig" 12 volt ström för t ex driva belysning och annat i husvagn.
Inte ovanligt att diverse "goja/klegg" samlas i eldosan med åren och orsakar krypströmmar, så "sanera" gärna hela eldosan eller byt ut den.

49 Inlägg
26 april
Trådstartare
#10
torsen skrev:
TRB skrev:
torsen skrev:
Har du drag på bilen?

Ja det har jag. Förvisso aldrig använt.

Prova då med att lossa elledningen i eldosan märkt  "54G" från dosan.
"54G" är belägen ungefär klockan 2 utifrån sett.
"54G" är "ständig" 12 volt ström för t ex driva belysning och annat i husvagn.
Inte ovanligt att diverse "goja/klegg" samlas i eldosan med åren och orsakar krypströmmar, så "sanera" gärna hela eldosan eller byt ut den.

Förmodligen en dum fråga, men vad menar du med eldosan?

7 596 Inlägg
26 april
#11
TRB skrev:
torsen skrev:
TRB skrev:

Ja det har jag. Förvisso aldrig använt.

Prova då med att lossa elledningen i eldosan märkt  "54G" från dosan.
"54G" är belägen ungefär klockan 2 utifrån sett.
"54G" är "ständig" 12 volt ström för t ex driva belysning och annat i husvagn.
Inte ovanligt att diverse "goja/klegg" samlas i eldosan med åren och orsakar krypströmmar, så "sanera" gärna hela eldosan eller byt ut den.

Förmodligen en dum fråga, men vad menar du med eldosan?

Eluttaget där du stoppar in "elproppen" till släpvagnen(för att belysning m m ska fungera).

3 541 Inlägg
26 april
#12
Även om det är fel i elkontakten skulle det uppfattas av instrumentet som mäter 0.04 A vilket är normalt.

Sen kan ju felet vara intermittent, och då är det jobbigt. Tex om det är fukt inblandat och visst väder/temperatur krävs.

Men, det är ju bara att koppla loss batteriet när bilen står några dagar för att se om det laddar ur ändå.
Isf internt fel i batteriet.
Står det sig då är felet i bilen.

Bra start.

642 Inlägg
26 april
#13
Det finns vissa bilar som har funktioner som är igång efter att man stängt av tändningen. Exempelvis volvos med AC som kickar igång efter 10 minuter för att fukta ur bilen.

Kan ju kanske vara några lampor, stereo, larm (om den nu har det) osv.

Eller är det fel på generatorn? Slirar utan att du vet om det?



Jag hade iaf installerat en tjuvströmsbrytare direkt på batteriet i väntan på lösningen. Smidigt och billigt sätt för att inte behöva oroa sig i väntan på att man löser problemet. https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste … ghEALw_wcB

Professionell hatare

49 Inlägg
26 april
Trådstartare
#14
Blanke skrev:
Kan ju kanske vara några lampor, stereo, larm (om den nu har det) osv.

Lamporna står alltid i offläge. Skulle det vara stereon som tjuva ström borde väl multimetern ha visat det.
Det finns larm i bilen som jag inte har använt på jättelänge.

1 754 Inlägg
27 april
#15
Hmm, 54G dvs. stift 2 i 7 polig kontakt är blå kabel o är tänkt för Dimljus. Då ingen använder dimljus på kärror/husvagnar så har den blivit en punkt där stollar kopplar in allt från backljus till laddning för husvagn. Så visst kan man gå in o fimpa den kabeln om man har tjuvström. Men 40 mA är inte tjuvström o allt talar för att ditt batteri e´kass trots "kvittot" från Muhammeds Bil o Kebab. En annan möjlighet kan vara nåt efterkopplat larm/ljud osv. Som vaknar till när det känner för det o inte då du mäter. Lycka till.
mvh/Husse

7 596 Inlägg
27 april
#16
husseman skrev:
Hmm, 54G dvs. stift 2 i 7 polig kontakt är blå kabel o är tänkt för Dimljus. Då ingen använder dimljus på kärror/husvagnar så har den blivit en punkt där stollar kopplar in allt från backljus till laddning för husvagn. Så visst kan man gå in o fimpa den kabeln om man har tjuvström. Men 40 mA är inte tjuvström o allt talar för att ditt batteri e´kass trots "kvittot" från Muhammeds Bil o Kebab. En annan möjlighet kan vara nåt efterkopplat larm/ljud osv. Som vaknar till när det känner för det o inte då du mäter. Lycka till.
mvh/Husse

Du har rätt i att blå kabel rekommenderas till 54G d v s 2 i 7-poligt eluttag.
Men den svenska elkopplingsstandarden, som är baserad på BOSCH och TYF, säger "anhänger" = ständig ström till släpvagn.

49 Inlägg
30 april
Trådstartare
#17
Larmet som jag inte har använt på många år, det har jag kopplat bort. Förändrade ingenting. Batteriet laddas fortfarande ur.

1 754 Inlägg
torsdag 00:46
#18
torsen skrev:
husseman skrev:
Hmm, 54G dvs. stift 2 i 7 polig kontakt är blå kabel o är tänkt för Dimljus. Då ingen använder dimljus på kärror/husvagnar så har den blivit en punkt där stollar kopplar in allt från backljus till laddning för husvagn. Så visst kan man gå in o fimpa den kabeln om man har tjuvström. Men 40 mA är inte tjuvström o allt talar för att ditt batteri e´kass trots "kvittot" från Muhammeds Bil o Kebab. En annan möjlighet kan vara nåt efterkopplat larm/ljud osv. Som vaknar till när det känner för det o inte då du mäter. Lycka till.
mvh/Husse

Du har rätt i att blå kabel rekommenderas till 54G d v s 2 i 7-poligt eluttag.
Men den svenska elkopplingsstandarden, som är baserad på BOSCH och TYF, säger "anhänger" = ständig ström till släpvagn.

Hmm- detta är inte normalt. Varför skulle du behöva ständig ström till ett släp? O vem kan garantera vad det tål att driva? - ingen normal biltillverkare kopplar in 2,an på annat än dimljus/backljus. Eller väljer bort att använda 2,an helt. (smart).  Men däremot folk med äldre husvagn har ofta 2,an kopplat till sitt batteri i vagnen o skjuter ut 12v(stolligt)- vilket kan sabba det bästa elsystem på bilen. Vissa vagnar har istället 7,an som e´ljus inkopplat som "laddning" o lägger ihop så 5,an får ta båda ljusen. O 7,an får leka "laddning". Problemet är ju att bilen inte vet det. Har sett alla räjserkopplingar som finns o några man inte trodde kunde finnas. Så en fördel är ju att 13p kontakt används numer.
Men har man en äldre husvagn- så kolla för fan att du inte har spänning/ström på 2,an eller 7,an. i kontakten. En husvagn med ett bra batteri kan bränna upp massor i din bil. Likaså kolla ditt biluttag- skulle du ha 2,an inkopplad på ständig ström. Fimpa den.
mvh/Husse

49 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#19
Jag har provat det mesta men batteriet laddas fortfarande ut om inte bilen körs åtminstone var 3-4 dag. Inte skoj och veta om det kommer att gå och starta.

Några fler förslag på åtgärd?

Forummoderator
18 250 Inlägg
för 2 timmar sedan
#20
TRB skrev:
Jag har provat det mesta men batteriet laddas fortfarande ut om inte bilen körs åtminstone var 3-4 dag. Inte skoj och veta om det kommer att gå och starta.

Några fler förslag på åtgärd?

Inlägg #13 som en quickfix. Sen kan du i lugn och ro undersöka problemet i mån av tid. Hade samma problem på en Toyota Yaris (Japp!) för ett antal år sedan. Drog in en huvudbrytare i kupén. Fick aldrig ordning på problemet så fick vara så. Satt i muskelminnet till slut. Vrida av tändningen -ner med vänsterhanden och slå av huvudbrytaren- och tvärtom på morgonen. Satt i långt efter jag hade bytt bil lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök