1889
Sök

Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)

218 927 Visningar
Uppdaterades senast igår 21:57
90 Inlägg
28 april
#421
Så rambenen har blivit ihop svetsade sedan bilden ovan när du plockade ur motorn?
Har ni gjort klart alla tryckrör och IC fästen på plats?

Är olja och vatten slangar till/från turbos klara?

Glöm inte värme skydd över styrväxeln.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

387 Inlägg
28 april
Trådstartare
#422
RS8 skrev:
Så rambenen har blivit ihop svetsade sedan bilden ovan när du plockade ur motorn?
Har ni gjort klart alla tryckrör och IC fästen på plats?

Är olja och vatten slangar till/från turbos klara?

Glöm inte värme skydd över styrväxeln.

Rambenen svetsas när motorn är ihop igen med grenrör på så vi vet att allt går fritt, men det är relativt snabbt gjort.
Tryckrör och IC-fästen är redan klart, det gjordes innan motorn åkte ur nu senast, och olje/vattenslangar ingår under "Slangar/Sladdar" jag nämnde i föregående inlägg.


90 Inlägg
28 april
#423
Då finns det ju flera saker du kan visa bilder på, så ser fram mot kontinuerliga uppdateringar......

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

387 Inlägg
28 april
Trådstartare
#424
RS8 skrev:
Då finns det ju flera saker du kan visa bilder på, så ser fram mot kontinuerliga uppdateringar......

Jag uppdaterar ju i alla fall sånt som är aktuellt precis nu, inte sånt som hände för flera år sen.. wink


90 Inlägg
28 april
#425
Om Tryckrör och IC-fästen är klart så vill vi ju se detta även om det gjordes för länge sedan wink

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

387 Inlägg
28 april
Trådstartare
#426
Har inget färskt när det är komplett, svetsat och klart, men lite bilder från när det byggts, om än lite otydliga kan jag bjuda på.

Y-rör in the making
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-816249dbe598e2aa8824c10fd48d5d89.jpg

Tryckrör framdraget mot fronten
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e039d3d70cbdfee2821e560ab24a6e33.jpg

Trycktestat
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-f55eca89c1a2663cc5fdac5239f21b32.jpg


90 Inlägg
1 maj
#427
Ser fram emot fler bilder hur rören är dragna och hur IC sitter osv.....

Är Coilovers monterade ? vart hamnade dumpventil?

Fota Posta, Fota Posta, Fota Posta..

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

387 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#428
RS8 skrev:
Ser fram emot fler bilder hur rören är dragna och hur IC sitter osv.....

Är Coilovers monterade ? vart hamnade dumpventil?

Fota Posta, Fota Posta, Fota Posta..

Bakre länkarmarna är svetsade och sitter i fräsen just nu för att moddas så dom kan hålla nya coilsen till bakvagnen.
Dumpen sitter inte på ännu, kommer kommer på tryckröret från IC till insug.


387 Inlägg
2 maj
Trådstartare
#429
Passade på att knäppa en bild på ena länkarmen som sitter i fräsen när jag var i garaget igår, såklart är den inte klar alls men på god väg smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a71b7f82f05d9eb8c4977fe471deb4a7.jpg


387 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#430
Vart en liten paus i byggandet i några veckor men var igång i helgen igen.

Ramöverfallen behövde fräsas av lite för stödgördelmonteringen så det var på dagens agenda:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-f7ac7e54cf28d8e4c0da2f9485f124c9.jpg

Fick bryta lagom när allt maskinande var klart för att fira morsan, förhoppningsvis börjar jag i helgen med pillerjobbet att fila in kolvringar och mäta upp alla lagerspel, sen ska vevpartiet iväg på balansering innan sista monteringen av blocket görs.


387 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#431
Vart lite finlir i helgen, vissa skulle nog kalla det terapimeck..

Gjorde rent blocket ordentligt efter bearbetningen, spolat igenom alla vatten och oljekanaler, torkat rent och oljat in dom få ytor som eventuellt skulle kunna rosta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-8d52fbdd7a2e712d7d1fdcce30b72ee6.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-45e349f5171b27b5865fb4c58946e704.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-1bf22a9b41a979a947294a106f7fc505.jpg


Sen har vi mätt upp spel mellan block och gördel för att se till så vi har bra med tryck över ramlager, sen åkte plastigaugen fram och lagerspelen för ramlager mättes in och till sist slutmonterats i maskin välsmorda:


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-68a75c13ecc9a0ca953b44b302b29f32.jpg

Stödgördel är tillfälligt monterad för att kunna vända på blocket och börja slipa in kolvringar och kontrollmäta vevstakslager, just det blir dock nästa helg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0e58b291c4a982644f835b96722faff1.jpg



Sök