2449
Sök

Besiktning - felkoder på elektroniksystemet, hur agerar man?

165 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Hej, var precis inne och besiktigade vår Volkswagen UP som vi köpte förra året. Eftersom det var första besiktningen så valde jag till att Bilprovningen också skulle besiktiga el-systemet. Vi fick här tre nedslag: Bromsystemet, El/El-hybrid (detta är dock enbart bensindriven bil) och på Motorstyrningen. Besiktningsmannen sa att detta är inget något de underkänner en besiktningen på men det kan vara bra att kolla upp felkoden på speciellt Motorstyrningen. Jag har försökt söka på detta men det är ganska svårt att tyda vad felkoderna egentligen betyder. Vad jag förstår så betyder ?Intermittent? iallfall att ?Felet som felkoden avser kommer och går eller har registrerat fel men fungerar för stunden utan problem?. Jag bifogar här en bild på pappret med de funna nedslagen på elektroniksystemet och skulle gärna vilja ha hjälp kring hur man skall tänka och agera här. Borde vi lämna in bilen och få samtliga felkoder åtgärdade en efter en eller är det mer en fråga om att ha is i magen och vänta och se. Ni som är lite mer kunniga och vana, hur gör ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142373/142373-119c00a09aeba10837dc8aac84562957.jpg

3 596 Inlägg
för 18 timmar sedan
Njaaa, jag hade utan tvekan bara raderat dom koderna.

Att den dyker upp på två ställen är bara en protokolltolkning av systemet.

Finns inga problem med bilen är det att tuta och köra.

Skulle systemreläet lägga av märker du det. Visst, kostar det inte skjortan så går det väl att byta, men felet kan lika gärna vara i något styrdon, tändkontakten, osv.
Finns inga upplevda fel jagar man spöken, och då blir det snabbt dyrt som skrutt. Hitta pågående fel är enklare.

165 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Njaaa, jag hade utan tvekan bara raderat dom koderna.

Att den dyker upp på två ställen är bara en protokolltolkning av systemet.

Finns inga problem med bilen är det att tuta och köra.

Skulle systemreläet lägga av märker du det. Visst, kostar det inte skjortan så går det väl att byta, men felet kan lika gärna vara i något styrdon, tändkontakten, osv.
Finns inga upplevda fel jagar man spöken, och då blir det snabbt dyrt som skrutt. Hitta pågående fel är enklare.

Ok, tack, så vad jag förstår så behöver vi inte lämna in den på verkstaden bara för de här felkoderna? När du vidare skriver ?radera koderna?,  är det något vi skall göra själva och isåfall hur?
Senast redigerat av Flamslag (för 15 timmar sedan)

3 009 Inlägg
för 14 timmar sedan
Har du några varningslampor som lyser under färd utöver däcktrycksövervakningen?

Om nej - bara att köra.
Finns flertalet orsaker till såna där felkoder, och jag skulle tippa på att ditt startbatteri är lite halvdåligt.
Men som sagt - upplever du inga fel på bilen så finns det inga fel. smile

Forummoderator
18 270 Inlägg
för 12 timmar sedan
Stämmer in i kören: Kööör!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

165 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Har du några varningslampor som lyser under färd utöver däcktrycksövervakningen?

Om nej - bara att köra.
Finns flertalet orsaker till såna där felkoder, och jag skulle tippa på att ditt startbatteri är lite halvdåligt.

Nej, inga varningslampor lyser förutom däcktrycksvarnaren (betydligt mindre dock efter att vi bytt tillbaka till sommardäcken igen). Kan mycket väl vara startbatteriet som är dåligt. Glömde på billjusen när vi precis hade köpt den och laddade helt ur batteriet. Var tvungen att låna en batteriladdare och ladda upp det igen. Kan det vara värt att köpa ett nytt bilbatteri?

Forummoderator
18 270 Inlägg
för 10 timmar sedan
Flamslag skrev:
Jesper328 skrev:

Om nej - bara att köra.

Nej, inga varningslampor lyser förutom däcktrycksvarnaren (betydligt mindre dock efter att vi bytt tillbaka till sommardäcken igen). Kan mycket väl vara startbatteriet som är dåligt. Glömde på billjusen när vi precis hade köpt den och laddade helt ur batteriet. Var tvungen att låna en batteriladdare och ladda upp det igen. Kan det vara värt att köpa ett nytt bilbatteri?

Har batteriet varit helt urladdat kan det vara läge att byta. Jag jobbar med just batterier av olika slag och om något dragit ner sig till 9-10 volt så byts detta ut. Det kan klara sig under sommaren nu men en kall och fin oktoberdag kan bilen vara stendöd... Den kostnad som då uppstår pga av starthjälp, frånvaro från jobb osv motiverar inte att snåla in på ett nytt batteri.

EDIT: Mitt jobb...
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8cc4542efc00a8a4b8c3565d9b2c6463.jpg
Senast redigerat av Hybrid_ (för 10 timmar sedan)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök