3065
Sök

Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)

219 469 Visningar
Uppdaterades senast idag 01:33
90 Inlägg
28 april
#421
Så rambenen har blivit ihop svetsade sedan bilden ovan när du plockade ur motorn?
Har ni gjort klart alla tryckrör och IC fästen på plats?

Är olja och vatten slangar till/från turbos klara?

Glöm inte värme skydd över styrväxeln.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

388 Inlägg
28 april
Trådstartare
#422
RS8 skrev:
Så rambenen har blivit ihop svetsade sedan bilden ovan när du plockade ur motorn?
Har ni gjort klart alla tryckrör och IC fästen på plats?

Är olja och vatten slangar till/från turbos klara?

Glöm inte värme skydd över styrväxeln.

Rambenen svetsas när motorn är ihop igen med grenrör på så vi vet att allt går fritt, men det är relativt snabbt gjort.
Tryckrör och IC-fästen är redan klart, det gjordes innan motorn åkte ur nu senast, och olje/vattenslangar ingår under "Slangar/Sladdar" jag nämnde i föregående inlägg.


90 Inlägg
28 april
#423
Då finns det ju flera saker du kan visa bilder på, så ser fram mot kontinuerliga uppdateringar......

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

388 Inlägg
28 april
Trådstartare
#424
RS8 skrev:
Då finns det ju flera saker du kan visa bilder på, så ser fram mot kontinuerliga uppdateringar......

Jag uppdaterar ju i alla fall sånt som är aktuellt precis nu, inte sånt som hände för flera år sen.. wink


90 Inlägg
28 april
#425
Om Tryckrör och IC-fästen är klart så vill vi ju se detta även om det gjordes för länge sedan wink

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

388 Inlägg
28 april
Trådstartare
#426
Har inget färskt när det är komplett, svetsat och klart, men lite bilder från när det byggts, om än lite otydliga kan jag bjuda på.

Y-rör in the making
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-816249dbe598e2aa8824c10fd48d5d89.jpg

Tryckrör framdraget mot fronten
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e039d3d70cbdfee2821e560ab24a6e33.jpg

Trycktestat
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-f55eca89c1a2663cc5fdac5239f21b32.jpg


90 Inlägg
1 maj
#427
Ser fram emot fler bilder hur rören är dragna och hur IC sitter osv.....

Är Coilovers monterade ? vart hamnade dumpventil?

Fota Posta, Fota Posta, Fota Posta..

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

388 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#428
RS8 skrev:
Ser fram emot fler bilder hur rören är dragna och hur IC sitter osv.....

Är Coilovers monterade ? vart hamnade dumpventil?

Fota Posta, Fota Posta, Fota Posta..

Bakre länkarmarna är svetsade och sitter i fräsen just nu för att moddas så dom kan hålla nya coilsen till bakvagnen.
Dumpen sitter inte på ännu, kommer kommer på tryckröret från IC till insug.


388 Inlägg
2 maj
Trådstartare
#429
Passade på att knäppa en bild på ena länkarmen som sitter i fräsen när jag var i garaget igår, såklart är den inte klar alls men på god väg smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a71b7f82f05d9eb8c4977fe471deb4a7.jpg


388 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#430
Vart en liten paus i byggandet i några veckor men var igång i helgen igen.

Ramöverfallen behövde fräsas av lite för stödgördelmonteringen så det var på dagens agenda:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-f7ac7e54cf28d8e4c0da2f9485f124c9.jpg

Fick bryta lagom när allt maskinande var klart för att fira morsan, förhoppningsvis börjar jag i helgen med pillerjobbet att fila in kolvringar och mäta upp alla lagerspel, sen ska vevpartiet iväg på balansering innan sista monteringen av blocket görs.


388 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#431
Vart lite finlir i helgen, vissa skulle nog kalla det terapimeck..

Gjorde rent blocket ordentligt efter bearbetningen, spolat igenom alla vatten och oljekanaler, torkat rent och oljat in dom få ytor som eventuellt skulle kunna rosta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-8d52fbdd7a2e712d7d1fdcce30b72ee6.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-45e349f5171b27b5865fb4c58946e704.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-1bf22a9b41a979a947294a106f7fc505.jpg


Sen har vi mätt upp spel mellan block och gördel för att se till så vi har bra med tryck över ramlager, sen åkte plastigaugen fram och lagerspelen för ramlager mättes in och till sist slutmonterats i maskin välsmorda:


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-68a75c13ecc9a0ca953b44b302b29f32.jpg

Stödgördel är tillfälligt monterad för att kunna vända på blocket och börja slipa in kolvringar och kontrollmäta vevstakslager, just det blir dock nästa helg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0e58b291c4a982644f835b96722faff1.jpg


388 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#432
Pillrandet fortsätter!
Idag var det dags att slipa in kolvringar, para ihop kolvar med stakar och till sist mäta in vevstakslager. Såklart inte helt smärtfritt!

Armén uppraddad innan ihopmontering, det tog lite klurande innan det gick att sätta ihop allt dock, det var inte väldokumenterat alls gällande kolvbultsoffset och därmed åt vilket håll kolven ska sitta åt, fick gräva fram originalkolvarna och ta fram skjutmåttet, men till sist så!
Stakarna var lasergraverade från tillverkaren, kolvarna fick jag numrera och märka upp själv hur dom skulle monteras.


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-018cde91fd92c2780069f49ce4ce9ccc.jpg

Kolvringar slipades in vilket var ett jäkla pyssel, men det blev riktigt bra till sist!



https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-86912bf6c32e2689179ac1fe788824e9.jpg

När alla ringar var inslipade så var det dags att stoppa i kolvar och stakar i maskin, där stötte vi dock på lite patrull. Gördeln har tillverkats i en motor med andra stakar än dom jag kör med vilket vi märkte redan när vi fått i 1an och 5an och försökte vrida på veven och det sa "klonk"... Dock inget större bekymmer, gördeln ska av ändå i morgon, veven ska ur och iväg på balansering med svänghjul och koppling, då passar jag på att sätta gördeln i fräsen och göra plats för staken smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-074d34f4412534730caedbbebb23b35e.jpg

Kolvar och stakar sitter i alla fall på plats med alla ringgap och lager uppmätta och justerade vilket känns riktigt bra!



https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7a109d5c41cabc8343dcbea96fc7a722.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-b74fe5e4a77d4789a98233daf6ec2baa.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-77e57ff23928a442c13566695f6a4ad0.jpg


Ja just det, jag har fått hem lite kopplingsdelar och två nya toppar med... Men det visar jag en annan gång smile



Sök