4453
Sök

Samlingstråd för bil fel som uppstår, och fix som lagade det.

605 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Jag har ju haft problem med min 940 turbo, ett nytt fel som tog tid att fastställa vad det var. Och som jag aldrig tidigare stött på!

Med det, så inkluderade det mycket internet sökning, som oftast inte ledde nån vart. Utöver mina egna felsöknings knep o tricks.
Så då tänkte jag att jag kan skapa en tråd här, med en mall, om vad som var fel, och vad som fixade det.

Så att ifall det händer nån annan, så skulle denna tråden kanske innehåll ett möjligt fix för den som har samma problem.

Mall att använda i denna tråd vid skapandet av ny kommentar, bara att fylla i med egen information;

[-b]Bil modell:[/b] Märke-Modell-Årsmodell (Annan relevant info)

[-b]Symptom;[/b]
---

[-b]Felsöknings metod;[/b]
---

[-b]Slutligt fix för problemet;[/b]
---

[-b]Länkar till mer info;[/b]
--- Video klipp om bil symptomet, annan beskrivning av symptom, etc, etc

Ta bort - tecknet i början av alla b bokstäver för att få fet text aktiverat

Länkar till guider o annat bra att ha, kommer fylla på listan eftersom;
Felsöknings information om Volvo 240/740 o 940 generellt;
https://www.volvoclub.org.uk/faq/FAQSummary1.html

Om nu forum moderatorer tycker denna tråd är illa passande, så är det bara att ta bort i sådana fall.
Men kan, om den används väl o på rätt sätt. Vara en värdefull info källa med lösningar och kan i så fall klistras. I mitt tycke i alla fall.

605 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Bil modell: Volvo 940 Turbo LTT -97

Symptom;
- Hackande gång i alla varvtal
- Går snålt
- När gasen hålls jämnt med foten vid 2000 rpm, så gick motorn ner sakta i varv kort efter att jag "låst foten" vid ett läge. Hände samma sak oavsett varvtal.

Felsöknings metod;
- Utesluttit alla givare och sensorer som fel, snål gång ledde mig till LMM men var ok även fast den hade alagringar på sig som inte gick bort efter tvätt.
- Kan kännas som tändnings fel, känslan var likvärdig en misständning, men tändstiften blev ju då vita av detonation på grund av för lite bränsle.
- Flödestesta bränslesystemet, med att fylla en behållare med bränsle från returen vid spridarröret. Räknade ut volym flödet och det visade inte på en dålig pump eller restriktioner i ledningar
- Motstånd mätte bränslepump, inga fel där.
- Bytte bränsle filtret, ingen förbättring.
- Skulle ha mät kabelhärva efter kabelbrott lr annat fel, men hann kolla boxarna och visade sig att en av dem var orsaken. Så slapp det.

Slutligt fix för problemet;
- Ny bränsle box, min var en -984 box.
Har ej suttit ner o gått igenom vad i boxen som gått sönder. Men kan till 99% utesluta det utbytbara chippet. För det gav ingen skillnad när jag bytte mellan olika typer.

Länkar till mer info;
Ingen releveant länk, eftersom de flesta källor påpeka att om det är fel med bränsle boxen, lr tändning för den delen. Så går inte motorn och köra med. Vilket jag nu har motbevis för!
Senast redigerat av P--JawZ--K (för 22 timmar sedan)

691 Inlägg
för 21 timmar sedan
Tänker på ett grundläggande fel som jag hjälpt några epa-raggare med:
Bil: Volvo 240, 740, 940.

Symptom:

Orolig tomgång
Hackig vid gaspådrag
Svår att starta

Felsökningsmetod:

Utbyte av LLM,
Startgas runt vakuumslangar
Koll av kontakter

Slutlig fix:
Tändstift och tändkablar som inte var monterade korrekt big_smile

Kommentar:

Lätt att överse det uppenbara som nybörjare. Börjar direkt anta att felet är större än vad det är. Börja med grunderna.
Senast redigerat av Blanke (för 21 timmar sedan)

Professionell hatare

256 Inlägg
för 19 timmar sedan
Bilinfo: volvo 740 -86 med b230fk motor.
R-spridare, 19t turbo , v-kam, chip för setupen.

Symptom: vandrande tomgång och svarar dåligt efter växling .
Gick snålt och dålig effekt.

Felsökningsmetod:
Testat med andra givare och letat fakta om mätvärden över alla komponenter i insprutet.
Byte lmm och kollat kontakter till alla komponenter.

Slutlig fix:
Visade sig att chipet var gjort till orginal lmm och inte 3" som väntat.
Samt att ett stift I kontakten till lmm hade bockat ut sig så fick ingen kontakt.

Sök