4054
Sök

Saab 95 2008 2.3. Hackar och rycker endast när man lägger full gas, funderingar?

1 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Funderar om någon har något tips om vad jag kan kolla efter. Har ett väldigt skumt fel då man lägger full gas så hackar motorn till rejält, men det verkar endast vara när turbon hoppar igång.
Så om jag endast gasar utan att lägga full gas då turbon hoppar i så kan jag varva hur mycket som helst utan att den tappar kraft? men om jag lägger full gas och turbon laddar då ska den hålla på. Känns lite som om den misständer, men jag är inte helt säker.

Jag kan också säga att det inte händer varje gång, så när motorn nyss blivit varm då funkar det helt felfritt, men efter jag kört säg 4 mil (varm motor) då kan jag inte längre lägga full gas utan att den ska hacka till. Det verkar inte heller bero på varvtalet/växel då det händer även om jag lägger full gas i 4ans växel och kör 100kmh eller om jag är i 2ans växel och kör 25kmh.

Jag har kollat lite överallt och kollar in på några andra trådar o så, ofta verkar det vara tändkassesten, men denna är bytt sen innan. Jag har nyss köpt bilen någon månad sen, så det var inte jag.
Jag vet också att Magnetventilen är bytt strax innan jag köpte bilen.

Jag har bytt tändstift och det var ingen skillnad, såg dock att på den 4de cylindern var tändstiftet lite svart på ena sidan, ytterst lite. Något som dom andra inte hade, det var det ändå jag märkte. Det var NGK BCPR7ES-11 stift

Så det är en Saab 95 2008 Sedan med 2.3L motorn och har hela 15000 mil på nacken.
Senast redigerat av Rico123 (för 14 timmar sedan)

Sök