4413
Sök

Lossa hjulbultar som sitter fast ?

5 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Skulle byta stötdämpare förra helgen , men fick avbryta då jag inte fick loss hjulbultarna!

Det är bara en Däckverktad som har satt på fälgarna vid däckbyte innan för 3 sässonger sedan , då bilen inte körts på vintern!

Har ingen Luft i garaget där bilen står!

Började med en större Makita Elekriskt Mutterdagare 1/2´´ men fick avbryta , krafthylsa blev alldeles varm efter en stund och den orkade inte!

Provade även med en lite Större starkare elektriskt 1/2´´med mer vrid , lika dant där !

Fälgkors med stöd funkade ine heller!

Lite Penetrerade olja WD 40.

Fälg kors med rör på , det böjde sig!!!!

Lite mer WD 40.

Fick fart på en 60 cm lång kraftigare stång  med 1/2´´ fäste och efter mycket gungande lossnade 4 av 5 bultar på en eftermiddag!!!!

En fälg bara hitills!! och Låsmuttern vet jag inte om jag vågar mig på?

Hur fasiken kan det sitta så !!!!!!!!!!!

324 Inlägg
för 17 timmar sedan
Buenavista skrev:
Skulle byta stötdämpare förra helgen , men fick avbryta då jag inte fick loss hjulbultarna!

Det är bara en Däckverktad som har satt på fälgarna vid däckbyte innan för 3 sässonger sedan , då bilen inte körts på vintern!

Började med en större Makita Elekriskt Mutterdagare 1/2´´ men fick avbryta , krafthylsa blev alldeles varm efter en stund och den orkade inte!

Provade även med en lite Större starkare elektriskt 1/2´´med mer vrid , lika dant där !

Lite mer WD 40.

Fick fart på en 60 cm lång kraftigare stång  med 1/2´´ fäste och efter mycket gungande lossnade 4 av 5 bultar på en eftermiddag!!!!

Ett längre stålrör att trä utanpå, alltså typ 1,5-2m långt, så du får riktig kraft? 1/2" kan man iof knäcka, du skulle nästan ha tag på 3/4" (finns bra på Biltema billigt) och en 3/4 krafthylsa. Annars löser värme det mesta, men var försiktig med hjullager, bromsok mm.
Senast redigerat av JN1975 (för 17 timmar sedan)

3 424 Inlägg
för 15 timmar sedan
Ryobi 1600nm mutterdragare brukar lösa det mesta? de brukar gå av, på olika sett

6 230 Inlägg
för 15 timmar sedan
Beroende på hur låsmuttern är utformad så kan det vara lönlöst. Vissa är sådana att de går sönder om man drar för mycket i dom. Sedan har du ett helvete att få bort resterna. Men ett långt krafthandtag är att föredra, då får man mer känsla än med en stor mutterknack.

Fri fart för ett fritt folk!
14 713 Inlägg
för 15 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:
Beroende på hur låsmuttern är utformad så kan det vara lönlöst. Vissa är sådana att de går sönder om man drar för mycket i dom. Sedan har du ett helvete att få bort resterna. Men ett långt krafthandtag är att föredra, då får man mer känsla än med en stor mutterknack.

derför jag handdrar låsmuttern och inte drar den hårt alls.. lösare än vad man ska för att skiten inte ska sitta som fan sen.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:

derför jag handdrar låsmuttern och inte drar den hårt alls.. lösare än vad man ska för att skiten inte ska sitta som fan sen.. smile

Nu har jag fått tag i (På tidigare rekommendation ) ett stålskaft på strax över 1 meter , 2,5 cm i  diameter. med en 3/4 tum fäste och en 17mm krafthylsa till , så nu har vi lite mer "Hävstång" att ta i!

324 Inlägg
för 5 timmar sedan
Buenavista skrev:
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Nu har jag fått tag i (På tidigare rekommendation ) ett stålskaft på strax över 1 meter , 2,5 cm i  diameter. med en 3/4 tum fäste och en 17mm krafthylsa till , så nu har vi lite mer "Hävstång" att ta i!

Nu är det nog mer aktuellt när man ska dra loss en centrummutter som sitter med 2-300Nm, men kan vara bra att ha en kompis som sitter och bromsar när man tar i med förlängare. Inte säkert att växel eller handbroms (om det är bak) kan hålla emot den kraften, samt bra att ha hjulet på backen när man tar i (dvs alla muttrarna på när man lossar det första lilla innan det släpper, sen kan man hissa upp och skruva av med mutterdragare).

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 361 Inlägg
för 4 timmar sedan
Buenavista skrev:

Lite mer WD 40.

Åk till en däckverkstad och låt dom lossa hjulskruvarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 713 Inlägg
för 3 timmar sedan
JN1975 skrev:
Buenavista skrev:
Growe skrev:

Nu är det nog mer aktuellt när man ska dra loss en centrummutter som sitter med 2-300Nm, men kan vara bra att ha en kompis som sitter och bromsar när man tar i med förlängare. Inte säkert att växel eller handbroms (om det är bak) kan hålla emot den kraften, samt bra att ha hjulet på backen när man tar i (dvs alla muttrarna på när man lossar det första lilla innan det släpper, sen kan man hissa upp och skruva av med mutterdragare).

det problemet har jag med min arosa ibland.. den väger noll och inget bak.. så där vrider man ju loss hjulet när den står på marken om inte handbromsen är i dragen men normalt sätt ska man behöva ta i rätt mycket även om den bara står på marken utan handbroms och växel i smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök