3012
Sök

Grumligt xenonljus

5 Inlägg
Igår 13:18
Trådstartare
Xenon ljuset på min bil har varit lite grumligt, jag testade byta till en ny lampa men det lyser fortfarande grumligt lr spretigt med NY LAMPA, lite svårt förklara hur det lyser men nån som vet vad det kan vara för fel? Är det ballastern eller nån styrenhet kanske?

Lägger upp en bild på hur det ser ut när jag lyser mot en vägg
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251836/251836-547a12f497ed25f477888e5168d48fef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251836/251836-1e684fe4c931048c747e2b86a49a458c.jpg
Senast redigerat av Valmetfresen (Igår 13:22)

1 Inlägg
Igår 15:05
Det är sannolikt reflektorn som är bränd tyvärr

2 067 Inlägg
Igår 15:23
Vad är det för bil?

Är väl antingen som OskarA skriver att reflektorn är bränd, eller så har reflektor ytan börjat bubbla upp/spruckit med tanke på hur ljuset har starkare och svagare områden.

Och du är säker på att lampan sitter som den ska mot reflektorn?

7 636 Inlägg
Igår 15:32
MammDiin skrev:
Vad är det för bil?

Är väl antingen som OskarA skriver att reflektorn är bränd, eller så har reflektor ytan börjat bubbla upp/spruckit med tanke på hur ljuset har starkare och svagare områden.

Och du är säker på att lampan sitter som den ska mot reflektorn?

Av samma åsikt, utan att ha sett reflektorn.
Plastreflektor där "silverfolien" släppt och bubblor uppstått?

Hur gammal är bilen = finns det garanti?
Om bilen är servad hos märkesrepresentanten och alla servisear är gjorda och dokumenterade finns det kanske chans till goodwillåtgärd?

5 Inlägg
Igår 18:52
Trådstartare
Det är en Lexus is250 2006, det är Projektorstrålkastare i den men kan det ändå vara reflektorn som är dålig?

Sitter det nån sådan reflektor i Projektorstrålkastare?
eller är det bara  om det hade varit reflektorstrålkastare som det hade kunna vara den som är felet

2 067 Inlägg
för 21 timmar sedan
Ja de har en reflektor för att få ljuset att riktas mot/genom linsen. Sen har du även en avskärmning nertill i projektorn som blockerar övre delen av ljusbilden för halvljuset.

Det är original xenonstrålkastare du har och inte några eftermarknads eller ombyggda halogenstrålkastare?

5 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
MammDiin skrev:
Ja de har en reflektor för att få ljuset att riktas mot/genom linsen. Sen har du även en avskärmning nertill i projektorn som blockerar övre delen av ljusbilden för halvljuset.

Det är original xenonstrålkastare du har och inte några eftermarknads eller ombyggda halogenstrålkastare?

Det är original xenonstrålkastare , tänkte att det skulle gå till sig när ja bytte lampan så det var lite tråkigt
Men ja får väll kolla på skroten och köpa en helt ny strålkastare då om ni inte tror att det kommer lösa sig med att testa köpa en ny ballast?

2 067 Inlägg
för 20 timmar sedan
Ballasten påverkar inte ljusbilden.

Lite konstigt att högra sidan inte verkar ha några problem alls med ljusbilden.
Har vänster sida lyst ''dåligt'' en längre tid?

3 604 Inlägg
för 10 timmar sedan
Det är väl framförallt projektorstrålkastare som drabbas av sådant här.  Man ser dom inte utifrån för att kunna bedömma heller.
Det kan man bättre med en reflektorstrålkastare.

Begagnade är lite högrisk. 
Vanligt fel, ändå svindyra och inget syns utifrån för bedömning av status.

Drabbar både halogen, xenon och faktiskt också LED projektorer.
Senast redigerat av Mossan1 (för 10 timmar sedan)

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hur brukar det gå på besiktningen med en lykta som har ett sånt problem? Tror ni att det går att besikta bilen eller är det nått dom kommer anmärka och underkänna den eller kan den bli godkänd ändå om det ser ut som det gör nu på bilden jag la upp, det syns typ bara om man kör nära en vägg annars har jag inte märkte av det

7 469 Inlägg
för 1 timme sedan
Valmetfresen skrev:
Hur brukar det gå på besiktningen med en lykta som har ett sånt problem? Tror ni att det går att besikta bilen eller är det nått dom kommer anmärka och underkänna den eller kan den bli godkänd ändå om det ser ut som det gör nu på bilden jag la upp, det syns typ bara om man kör nära en vägg annars har jag inte märkte av det

brukar bli nerslag

Sök