3089
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

8 420 Visningar
Uppdaterades senast idag 10:40
654 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Klipp upp en bild på tändmappen.
Gärna en bild på 3d-skalan av tändningen också.

Hur spikar den?
Är det när du kliver på gasen eller är det hela tiden på de växlarna?
Över hela registret eller endast vissa belastningar?
Misstänker att det är hela tiden, och då får du gärna bifoga en logg på just när detta händer med samma parametrar som tidigare logg du lagt upp här.

Nu är det ju en sugis, men du skulle kunna feta på blandningen mer för att få lite kylning.

Har fettat upp den. Problemet är att bilen är så risig att det är så mycket som vibrerar. Osäker på vad som är vad. Jag har ju också ett hål i brandväggen bredvid grenröret så jag hör väldigt tydligt vad som händer i motorn när jag kör.

Kollat på några videos för att försöka särskilja ljuden jag hör iallafall och det här är vad jag hör hela tiden https://youtu.be/66okwgg6Rrw?t=143 Alltså "engine background noise". Ventiler som klickar, förbränning, kammen, vibrationer osv. När jag först körde så antog jag att detta var spikningar också, men efter att ha kört runt i andra 240in med samma kompression vill jag säga att det inte är spikningar konstant. Mycket av vad jag hör är normalt motorljud. Om det inte vore normalt så betyder det att motorn spikar 24-7 oavsett växel/hastighet.

Men i samma video visar han också då det spikar, och varje gång jag hört detta ljud så har jag direkt släppt gasen. Händer WOT, 4/5e växeln. Då jag dippar ned tårna för att öka i hastighet. Men jag har lyckats ta mig till 170km/h i femmans växel utan att den spikar. Kan också hända om jag kör maxvarv i 2an/3an men i absolut slutet av växlarna kring 5000-6000 varv.

Lägger upp bilder senare. Men än så länge har jag ej kunnat gå högre än 29 graders förtändning med 12.2 AFR.
Senast redigerat av Blanke (för 9 timmar sedan)

Professionell hatare

654 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Ska också prova justera det ställbara drevet! Förskjuta det lite och se om spikningarna blir värre/sämre. Sedan ska jag mäta fjärde insugsventilen i tdc och se om den är kvar på 2.40 så som jag ställde den. Finns risk att den kuggade över vid installation av topplocket på blocket. Kanske är på 1.4 eller 3.4mm.

Professionell hatare

Sök