4167
Sök

Min Skoda Fabia -06

6 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Hej är det någon som har varit med om att en bil bara slutat driva under färd? Felorsak?????

4 558 Inlägg
för 19 timmar sedan
Koppling,drivaxel , växellåda. Något av det.

6 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Ok men brukar det inte låta ur lådan om den är kass? Kopplingen brukar väl inte bara sluta under färd?

Fri fart för ett fritt folk!
14 718 Inlägg
för 19 timmar sedan
mest troligen en drivaxel..  men som sagt det kan vara lite saker.

men drivaxel är det första stället jag skulle kolla. 

1.2 gissar jag på?! 
det är rätt beprövade grejer som inte speciellt ofta bara tokrasar. 
har du haft något klapprande när du svängt i skarpa böjar innan?

Kör fort så hinner inget hända...

6 495 Inlägg
för 17 timmar sedan
Vad menar du med "slutat driva"?? Stannade bilen bara eller vad? Och om den nu stannade vad gjorde du då? Undersökte du inte varför den stannade? Gick inte motorn? Eller vad? Kan vara många orsaker till att en bil "stannar" . Slut på soppa! Fel på soppa pump!Startmotor som ligger på!  Drivaxel som lossat eller gått av (inte troligt). Tändningsfel! Fel på tändningslåset! Generator som inte laddar batteriet! Batteri som är dåligt med generator som inte laddar batteriet! Fel på växellådan (mindre troligt). Gasreglkage som lossat! Så undersök vad som har hänt! -Tämligen enkelt att utesluta sakerna bara du kollar!

Forummoderator
18 306 Inlägg
för 15 timmar sedan
jaka54 skrev:
Vad menar du med "slutat driva"?? Stannade bilen bara eller vad? Och om den nu stannade vad gjorde du då? Undersökte du inte varför den stannade? Gick inte motorn? Eller vad? Kan vara många orsaker till att en bil "stannar" . Slut på soppa! Fel på soppa pump!Startmotor som ligger på!  Drivaxel som lossat eller gått av (inte troligt). Tändningsfel! Fel på tändningslåset! Generator som inte laddar batteriet! Batteri som är dåligt med generator som inte laddar batteriet! Fel på växellådan (mindre troligt). Gasreglkage som lossat! Så undersök vad som har hänt! -Tämligen enkelt att utesluta sakerna bara du kollar!

Slutat driva betyder nog i detta fallet att motorn fungerar men den vill inte gå vare sig framåt eller bakåt längre.
Gasreglage som lossat? Nja... gaspedalen är elektronisk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 688 Inlägg
för 14 timmar sedan
Manuell eller automat är en bra sak att nämna här, och jag håller med om att felet bör beskrivas bättre.
Har kollat på en bil med exakt den beskrivningen, och felet var rasad kamkedja som slagit sönder precis hela motorn.  Givetvis fungerande inte motorn öht efter det raset, men den fortsatte ju rulla av farten den hade. Att då trycka på gasen i det läget ger ju inget alls.

Närmare beskrivet av just den bilägaren blev det " bilen bara saktade in till den stannade, trots att jag gasade".

Är det däremot som man skulle kunna tro på beskrivningen är det troligaste felet en drivknut följt av kopplingen som gissning nr2.
Båda kan ge sig utan förvarning även om absolut vanligast är ett klickande/klappade ljud vis sväng från en dålig drivknut och att kopplingen slirar mer och mer.
Automater kan drabbas av mycket mer.
Givetvis kan växellänkage hoppa ur, osv, men då känns spaken annorlunda också.

Så en lite mer ingående problem och bilbeskrivnng tack!
Senast redigerat av Mossan1 (för 14 timmar sedan)

6 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:

Slutat driva betyder nog i detta fallet att motorn fungerar men den vill inte gå vare sig framåt eller bakåt längre.
Gasreglage som lossat? Nja... gaspedalen är elektronisk.

6 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:

6 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:

6 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Motorn fungerar som en klocka. Men den driver inte på växlarna. När jag fick hem den så kunde jag starta motorn och lägger i en växel så går den varken framåt eller bakåt. Har hissat upp den och haft den igång och lagt i en växel så går inte drivaxel.runt ( rör sig inte).
Det känns okej när jag trampar ner kopplingen och det känns ok att lägga i växellägena.

Fri fart för ett fritt folk!
14 718 Inlägg
för 12 timmar sedan
Pillen67 skrev:
Motorn fungerar som en klocka. Men den driver inte på växlarna. När jag fick hem den så kunde jag starta motorn och lägger i en växel så går den varken framåt eller bakåt. Har hissat upp den och haft den igång och lagt i en växel så går inte drivaxel.runt ( rör sig inte).
Det känns okej när jag trampar ner kopplingen och det känns ok att lägga i växellägena.

kolla in mot växelådan om det roterar där..   nu var det länge sen jag stog under en sån där bil men har för mig att den är skruvad så man bör se om medbringaren mot lådan rör sig eller inte..   

normalt sätt slutar inte kopplingen att fungera helt utan förvarning men jag har varit med om att det bokstavligen från att fungera til att inte fungera gått på en nedtryckning av kopplingen..   

men tror mest på drivaxeln som sagt

Kör fort så hinner inget hända...

3 688 Inlägg
för 10 timmar sedan
Kolla som sagt drivaxlarna på BÅDA sidorna. Går ena driver ingen. Bara den trasiga spinner.
Att en manuell låda tappar ALLA växlar utan oväsen är mindre troligt.

Kopplingen är fullt möjligt som sagt.

Dubbelmassesvänghjul där fjädern helt pulvriserats har jag hört om. Då överför den inget till svänghjulshalvan med kopplingen.

Sök