2877
Sök

Aerox VÄGRAR starta

4 Inlägg
fredag 01:39
Trådstartare
#1
Hej på er
snälla HJÄLP MIG med tips för att få motorn att starta.
Jag har en aerox 2008 (2 takt, euro 2) som vägrar starta, och denna motor har jag bråkat med i snart ett år till och från. Jag har nu fin blå gnista, jag tycker jag har kompression och den vägrar starta ens på startgas.

Jag tog mig ann denna moped för ca 1 år sedan, hämtade den av en kille som sålde den för en symbolisk summa då den helt plötsligt dött när han var ute och körde, och därefter har han haft den inne på verkstad för felsökning men de kunde inte hitta felet. Han hade inte kunskap eller pengar till att lösa det själv eller med verkstad längre så därav kom jag in i bilden och hämtade hem mopeden.

Det första jag kollade var givetvis kombinationen kompression, gnista, bränsle/luft. Jag gick igenom hela motorn och tyckte kolven såg risig ut (ytliga repor), tändstiftsgängorna i toppen var slitna och jag tyckte veven glappade något. Jag klöv motorn och bytte vevparti, packboxar och ramlager. Monterade så som jag alltid gjort på mina tidigare aeroxar. Jag bytte även nållager och krysskil i samband med detta (krysskilen var i två bitar såg jag när svänghjulet togs bort) Köpte ny kolv och topplock med (Kolv monterad korrekt med pil mot avgasrör självklart, frågan kommer säkert upp). Ingen skillnad alls efter jag bytt detta, motorn vägrar starta.
Reeds är kontrollerade och ser ok ut. Insug är bytt då jag såg att det var en liten spricka.

Jag har gnista men tyckte den hoppade lite runt elektroden på tändstiftet (slår inte på exakt samma ställe varje gång) så jag bytte tändspole, tändkabel och tändhatt (hade liggande från gamla aerox projekt). Jag har mätt mellan pickupen och har då 276 ohm vilket ska vara ok enligt många för just min tändplatta. Över ljus/laddkablarna från tändplattan mäter jag 0,3 ohm. Jag har även en gammal aerox CDI (exakt likadan) jag testat koppla in och jämföra - men inget resultat alls, mopeden vägrar starta eller tända ens på startgas oavsett och trots nya delar.

Jag chansade och tänkte att det kanske var dålig jord, testade dra en kraftig kabel mellan motorblock och ram - och efter detta så tycker jag gnistan slår bättre och jag har en fin blå gnista. Kanske inbillade mig i rent hopp? Har även testat byta tändstift såklart (BR8HS) men ingen skillnad.
Varje gång jag kickar igenom så smäller det en gång i avgasröret, men endast på startgas. Testat spruta in startgas rätt i tändstiftshålet men utan resultat.

Tändningen jag har är en 12-spolig stator/tändplatta euro 2 (5BM02). Jag har kollat tändläget och gnistan kommer precis innan kolven är längst utfälld (strax innan ÖD), vilket ska vara ok enligt Google. Inget tydligt fel vid tändplattan heller, krysskilen är hel och ny, pickupen sitter fast där den ska vara skruvad i fästet.

Lite fakta på saker jag lagt märke till/bra att veta:

- Gnistan på tändstiftet hoppar runt på elektroden, har blivit bättre både när jag testat flytta tändspole till att skruva i en gänga i blocket, och även i sitt vanliga fäste i ramen efter jag drog extra jordkabel - MEN gnistan slår alltså inte på exakt samma ställe på elektroden i stiftet hela tiden (vandrar runt elektroden). Jag tänker att detta inte är normalt - MEN jag har kontrollerat hela tändningen efter fel, och den borde väll ändå starta trots detta? Kanske gå kasst i värsta fall?

- Automatchoken har tidigare ägaren klippt sladdarna på,
Vet ej varför men tror ej detta påverkar så mycket i start med startgas dock. Choken sitter i förgasaren men de två sladdarna är klippta och hänger i luften.

- Upptäckt småskit i vevhuset
Något jag såg vid kontroll i vevhus idag var en liten liten röd packningsbit som var från ihopmonteringen av motorblocken efter vev-bytet. Jag använde lite mycket packningspasta kanske och därav har det pressats in lite grann mot vevhuset. Detta har jag dock skjutit bort med tryckluft.

- Vev går trögt när jag drar åt svänghjul och variatormuttrarna
När jag drar åt svänghjulsmuttern på ena sidan av veven och sedan drar åt variatormuttern på vevens andra sida, så går veven otroligt trögt och är svår att dra runt. DOCK är detta vanligt förekommande vet jag efter vevbyte då jag varit med om det tidigare, och det släpper när motorn startat igen, men jag vill nämna det ändå. Skruvar jag fast variatorn med mindre moment så går veven fint igen. Jag har bra kompression.

* Lista på saker jag bytt ut
- Tändspole (testat 3 olika), tändkabel, tändhatt, tändstift
- CDI boxen
- Vevparti inkl krysskil, nållager, ramlager & packboxar
- topplock inkl de 2 topp-packningarna
- Insug samt två nya packningar ovan/under reeds

Jag stör mig lite grann på gnistan då jag tycker mig veta att den brukar studsa på ett exakt ställe på tändstiftets elektrod när jag kollat detta i tidigare projekt, och nu vandrar den lite. Jag har också fått för mig att det kan vara tjuvluft någonstans, men kan inte komma på vart då jag gått igenom allt jag kan tänka.

Alltså, jag har gnista, jag tycker jag har kompression - men den vägrar starta ens på startgas. Den puffar då och då när jag kickar med startgas, men knappt så det märks. Jag vet inte vad jag ska göra som nästa steg - ALDRIG varit med om detta tidigare när jag gått igenom till synes allt jag kan komma på men jag kommer inte vidare?.

jag kunde aldrig tro att jag skulle lägga såhär mycket tid och energi på en ända maskin utan minsta framgång. Jag har inte superbra koll på tändsystem, men i övrigt tycker jag att jag kan dessa motorer.  :?
Jag är helt mör i huvudet av detta och kan inte fatta vad det mer kan vara  sad - därav reggade jag konto här för att få tips och idéer av er. Vad ska jag testa eller kolla härnäst?
Säkert ett litet fel någonstans som spökar men jag kan inte komma på vad det kan vara.

Tack på förhand, låt oss knäcka nöten ihop

/Fotsulan

251 Inlägg
fredag 11:17
#2
Har du fått ihop blockhalvorna korrekt? Verkar packboxarna till vevhuset hela? Du sa att det var nya, men om dessa skadats kan den bli svårstartad. Om du har gnista så borde den starta, men kolla packboxarna och att reedsen är hela.

Du säger att du kollat tändläget och om det är enligt spec så skulle jag fortsätta felsöka resten och bortse från gnistan just nu.

En motor behöver ju inte mer än kompression, tändning och en bränsleblandning för att gå. Uppenbarligen är det något av dessa som felar, det är bara att fortsätta felsöka.


4 Inlägg
lördag 10:39
Trådstartare
#3
Tack. Ja, kanske inte ska hänga upp mig på tändningen mer. Ska undersöka packboxarna igen!

6 424 Inlägg
lördag 12:21
#4
Du säger att vevaxeln går mycket trögt! -Jag kan aldrig tänka mig att en vevaxel ska gå trögt! åtminstone inte om cylindern/topplock är borttagna.


3 606 Inlägg
Igår 13:25
#5
Jag hänger också upp mig på "går tungt".
Du SKA ha ett visst axiellt vevaxelglapp även på spiller ny motor.
Nu är det ofta helkass passform på billiga kinadelar, men något stämmer inte.  Kan absolut hindra start, men om du testat med den oåtdragen borde den ha knattrat igång då.

Startgas använder jag ENDAST till att starta urgamla slitna dieselmotorer i typ traktorer när dom stått i åratal och segat ihop.  Annat duger det inte till. Då ska man ha riktig Eter isf.

Testa med flaskmatning istället, dvs ta bort förgasaren och skvätta lite bensin rakt i gapet och testa. Då ska du få en liten vrooom!  Kanske ett kryddmått eller så till en 50cc
Händer inget så testa då samma sak u tändstifthålet. Då har bypass'at hela insuget inkl vevhuset. Går den då, kan du ha stor läcka på insugsidan eller förgasare med jättefel tex. Även fel kolv och liknande så öppningarna blir fel...

Får berikningskretsen ingen ström kommer den aldrig att stänga.
Bimetallfjäder som värms upp och ändrar form så den stänger i en uträknad takt.  Ingen ström = full berikning hela tiden. Då går den surt som...  Så testa utan förgasaren när den är väl utvädrad all bensin innuti.

Biltemas batterivattenflaska är utmärkt för ändamålet.  Jag har startat alla möjliga bensinmotorer med den.
Bilar, snöskotrar, gräsklippare, osv ,osv.
Alltid 2t bensin.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 14:06)

4 Inlägg
Igår 15:49
Trådstartare
#6
Tack för era svar. Jag har mätt upp tändpunkt till 14 grader före ÖD, vilket är inom spannet för OK på denna motor. Kan nog helt bortse från tändningen nu då jag uteslutit allt.

Okej, ska absolut undersöka om något gått snett vid montering av vev eller om det är någon skada i godset på blocken kanske. Men som sagt, har jag ej dragit åt variatorn utan endast svänghjulet på andra sidan så går allt fint och jag tycker kompet är bra, tänker att det ändå borde puttra igång mer än det gör i detta läge?

Testar med eter! Tänker du rätt in i insuget efter jag skruvat bort förgasaren?

Ska även säga att jag missat byta cylinderfotspackning, alla andra packningar är nya. Beställt ny sådan nu, men den som sitter på ser okej ut och återigen - den borde visa mer tecken på liv trots detta? sad riktigt frustrerande

3 606 Inlägg
för 23 timmar sedan
#7
Så enkelt att spraya lite bensin rakt I insuget.  Eller lite i tändstifthålet.

Sprayerna oavsett typ är borta på en gång. Kan man inte spraya typ medan den suger in är majoriteten borta på sekunder. Och ska det igenom luftburkar och annat så....nä.

Förr (inte sett någon på +20år) fanns Eter man kunde få som en stråle och inte en dimma.  Den var grejer det.
Men har inte sett sådan på oerhört länge.  Var en svart och ljusblå flaska, men minns inte vad den hette. Typ Hessa...nånting nånting.
Kanske hände någon olycka vid nån baktändning...

4 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#8
Köpte en komptestare precis, mäter upp 7 bar. Enligt vissa är mellan 7-9 ok och vissa sidor säger 10-12. Står inget i instruktionsboken. Det är som sagt en 2 takt Yamaha aerox 2008. Vad tror ni om kompressionen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
för 18 timmar sedan
#9
2takt motorer är lite specella  är det dålig täthet i motorn kommer dom aldrig gå  tex en dålig packbox på veven och man får ALDRIG i hela helvete igång dom hur man än gör..

saker som bara stannar under gång och inte startar på startgas så är det inte ovanligt att tex insug är dålig trasiga reed ventiler dåliga lager och packboxar och sånna saker som stoppar dom från att gå. 

utan undertryck i vevhuset får man aldrig upp bränslet på ovansidan av kolven

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
för 18 timmar sedan
#10
Fotsula skrev:
Köpte en komptestare precis, mäter upp 7 bar. Enligt vissa är mellan 7-9 ok och vissa sidor säger 10-12. Står inget i instruktionsboken. Det är som sagt en 2 takt Yamaha aerox 2008. Vad tror ni om kompressionen?

säger inget igentligen det beror på mer hur bra snurr man har på motorn och vad man har för mätare.  mer för att se att man har normal komprision över flera cyl  så man bör nog testa den på en fungerande motor för att få en bra referens..   eftersom ingen mätare är den andra lik smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 606 Inlägg
för 18 timmar sedan
#11
Den borde starta på 7bar.

Men med lite bensin i tändstifthålet och se om den startar till Då.
Då är allt bypassat nästan.
Vakuumläckor kvittar, förgasare eller ej kvittar.  Kan ta några kick till den tänder.  Elstart får bättre snurr.


Sök