2639
Sök

Lackering M-front E46?

2 Inlägg
16 juni
Trådstartare
Halloj! Jag tänker beställa M-front till min E46a men funderar på hur man bäst gör med lackering för den?
(Stötfångare Fram M3-Design - BMW E46 Sedan (1998-2001) Från Mrtuning.)

Bör man lämna in den för lackering? Pris? Eller köpa rätt färgkod från Biltema, göra de billigt med sprayburk?
Har ni någon erfarenhet av detta? Även fastsättning mm. Har pre facelift sedan.

Tack på förhand! smile
Senast redigerat av Lukke12345 (16 juni )

7 661 Inlägg
16 juni
Mitt råd är att uppsöka en färgaffär som har "färgbar" = kan blanda till önskad kulör.
Du låter färghandelsbiträdet på plats analysera kulören på din gamla begagnade och solblekta bil.
Sedan kan du alternativt köpa färg för pensling/sprutmålning eller fylld på sprejburk.
Jag har anlitat Barkmans i Eskilstuna, men det finns säkert färgaffär även på din ort, eller i närheten.
De sprejburkar som Barkmans tillhandahåller har munstycke som ger en mycket bättre och bredare färgstråle än vad t ex Biltemas dito har.

Ett tips är att låta sprejburkarna stå framme i solen så att de blir varma, då höjs även trycket i burkarna, vilket gör det lättare att få ett bra resultat.

Om du köper front av plast är det mycket viktigt hur du grundar ytan först.
Jobbade själv med SAAB 97 och dess plastkaross.
Stora problem innan danska Sadolins lärde oss hur man lackar en plastkaross.
Hög temperatur på grundfärgen så den tränger in i plastens mikroskopiska håligheter.
Svårt för en amatör att uppnå, och även för en äldre stelbenta billackerare att ta till sig.
Om man inte grundar med hög temperatur kommer håligheterna i plasten att utvidga sig och gör att lacken spricker efter ett tag.
Finns säkert ägare till bl a Corvetter som har samma erfarenheter av grundning av plastkarosser.

2 Inlägg
16 juni
Trådstartare
Okej är nog smartast att lämna in den, har ingen erfarenhet av något proffsigare målarjobb. Vad kan det kosta att få stöten lackerad?

Sök