3816
Sök

VW Polo TDI 2009 9N motor dör vid start *Uppdatering och klargörning längst bak i tråden 10/7*

5 832 Inlägg
4 februari
Man måste skjuta på vevaxellåsningen för annars hamnar det som på bilden och det blir inte helt 100% rätt.
Går alltså inte att bara lägga verktyget ovanpå kuggarna och trycka ner det utan måste skjutas på från framsidan.

Så länge pilarna stämmer mot varandra är det rätt låsverktyg.
Finns två olika, på ena sitter pilen i botten på kuggen och på andra i toppen av kuggen.

6 469 Inlägg
4 februari
Har ingen aning hur man tar bort och kollar turbon på din motor men... Det är mycket som är konstigt, t,ex att du säger att batteriet drar ur lätt när du försöker dra runt motorn!- Lösningen på det är att ladda batteriet! För du har väl batteriladdare? Och Multimeter så att du åtminstone kan kolla batterispänningen, och gör det under belastning (alltså när du vrider om tändningsnyckeln)...så att du åtminstone har koll på att batteriet är skapligt.

Som "Simlar" säger... det där tandade verktyget du köpt för att ställa vevaxeln...det verkar inte vara avsett för din bilmodell!

101 Inlägg
4 februari
Trådstartare
simlar skrev:
Man måste skjuta på vevaxellåsningen för annars hamnar det som på bilden och det blir inte helt 100% rätt.
Går alltså inte att bara lägga verktyget ovanpå kuggarna och trycka ner det utan måste skjutas på från framsidan.

Finns två olika, på ena sitter pilen i botten på kuggen och på andra i toppen av kuggen.

jaka54 skrev:
Har ingen aning hur man tar bort och kollar turbon på din motor men... Det är mycket som är konstigt, t,ex att du säger att batteriet drar ur lätt när du försöker dra runt motorn!- Lösningen på det är att ladda batteriet! För du har väl batteriladdare? Och Multimeter så att du åtminstone kan kolla batterispänningen, och gör det under belastning (alltså när du vrider om tändningsnyckeln)...så att du åtminstone har koll på att batteriet är skapligt.

Som "Simlar" säger... det där tandade verktyget du köpt för att ställa vevaxeln...det verkar inte vara avsett för din bilmodell!

Batteriet är fulladdat, och det jag tror är att det blir för tungt för motorn för att den ska orka dra runt.
Att det blir för mycket komp tillslut. Därför går den att starta lätt i början och blir svårare och svårare för varje gång den dör och jag behöver starta den igen.
Därav att batteriet verkar tomt.
Det kanske är som så att jag är dålig på att förklara.
Men det är också därför jag vänt mig hit för att få hjälp.
Jag är fast besluten att gå till botten med detta och har startat säkert 7 trådar på olika forum.
Men det är bara här som jag fått feedback.
Det är som du säger mycket som inte stämmer, och när jag googlar på problemet så blir jag inte mycket klokare då symptomen pekar på problem med bränsle tillförsel.
Men här sägs det att det inte kan vara det.

Men är det alltså fel verktyg jag beställt?
Jag förstår inte?
Har jag satt i den fel?
Jag har skjutit i den framifrån.
Och så som jag visat och förklarat är väll rätt väg att gå?

Jag börjar bli inne på att det är krökt ventil, medans en vän till mig tror det är topppackningen.

101 Inlägg
4 februari
Trådstartare
simlar skrev:

Pilarna stämmer mot spetsarna, men står "tjugo i elva" Vilket jag tycker ser konstigt, men är lixom ända sättet jag får det till att passa

6 469 Inlägg
5 februari
Om jag förstår dig rätt så ska man på din motor skjuta in en stång med rund kula i hålet övre kamremshjulet och samtidigt ha det  tandade/kronliknande urtaget uppåt på kamremshjulet...samtidigt ska det nedre tandade hjulet på vevaxeln stå så att man kan skjuta in det tandade verktyget framifrån så alla tänderna passar in i vevaxelhjulets tandade urtag.
-Stämmer det???
Om det är så så verkar du ha fått fel verktyg för på bilderna så får du inte in det tandade verktyget i alla urtag på nedre vevaxelhjulet!

Hur är det ...kan du vrida runt motorn för hand utan problem (med en 30-40cm hävstång)?? Naturligtvis ska det gå lite trögt men det ska ju inte vara helt stumt!
En annan sak! Jag har tidigare frågat dig om batteriet är ok...hur vet du det i så fall? Att bara mäta spänningen (ska helst vara 12,6 V eller mer) säger inte så mycket. Man måste mäta spänningen under belastning eller kolla med en belastningsmätare.

101 Inlägg
torsdag 15:24
Trådstartare
Den här tråden är hur rörig som helst.
Jag tappade orken rätt ordentligt och Polon blev ståendes.
Nu har det gått några månader, och det lutar åt att jag säljer den i dagarna.
Det är för mycket bra delar på den för att skrotas kan jag tycka, så jag tänker att jag försöker sälja den i första hand.
Men innan jag kommer dit så vill jag bara uppdatera och försöka klargöra lite vad som alltså har hänt, och se en sista gång om det finns någon som kan skänka lite klarhet.

Det som har hänt är alltså att bilen ryckte till kraftigt under bilfärd och oljetryckslampan började lysa.
Så jag stängde av bilen och bogserade hem den.
Väl hemma så startade vi bilen och den fick stå lite.
Först så var den igång 5-10 minuter, men så började oljetryckslampan lysa, så jag stängde av den.
Efter att ha startat upp den några gånger till så var det precis som att batteriet tog slut.
Jag försökte med flera olika batterier, men med samma resultat.
Försökte då att dra runt svänghjulet men gick riktigt tungt.
I samband med detta så kollade jag kamremmen, och upptäckte då att spännaren var kass, och efter att ha kollat nollningen så tyckte jag att den stod fel.
Bytte då kamrem, spännaren, motorolja, bränslefilter samt nollade motorn.
Nu gick det att starta bilen.
Men efter några minuter igång så dör den, och svarar inte på gasreglage, för att sen dö fortare och fortare, i blir tyngre och tyngre att starta.
Precis som att den kväver sig eller att kompet inte orkar mer, för att sen bete sig som att batteriet är slut.
Och ja, jag har provat med ett dussin olika batterier vid det här laget, men det gör ingen skillnad.
Jag tror att kompet gör att den inte orkar dra runt, för svänghjulet är riktigt jobbig att dra runt för hand på sina ställen.
Jag försökte i samband med detta kolla EGR, och försökte även med en EGR delete, som jag sen undeletade, då resultat uteblev.

Vet inte om länken under fungerar, men såhär beter den sig:

[youtube]https://youtube.com/shorts/tgrYYIi6V8k?si=aB0VF9OVhcPkyXuG[/youtube]

Nu sitter jag här och funderar på hur jag ska göra med allt.
Jag uppskattar som fan all hjälp, tips och ideer jag fått här i tråden.
Att dom som skrivit har försökt att hänga med, även om det varit stökigt och rörigt och jag dumpat all min lessamhet och frustration här.
Finns det någon som har mer input, ideer eller lösningar så skulle jag dyrka det så in i helvete.
Jag behöver en bil innan sommaren är slut så jag är idel öra.

Fridens liljor / Kattkatt
Senast redigerat av Kattkatt (torsdag 15:32)

6 469 Inlägg
torsdag 16:10
Du säger motorn går tyngre och tyngre alltefter som du försöker starta motorn och att flera batterier har använts men du säger inte om du har laddat batterierna och hur konditionen är på batterierna , alltså vilken spänning de har eller om du mätt vilken kapacitet de har (det finns såna mätare).
Om nu motorn "går trögt" som du säger så skulle jag undersöka VARFÖR?
Det innebär att jag skulle kolla ta loss kamremskåpan och kolla hur kammen står och står den rätt skulle jag ta bort ventilkåpan och kolla  kamen. Sen kolla ventilerna vilket innebär att ta av toppen och efter det ta loss oljetråget för att kolla vevstak och vevaxel lager. Jag bytte både både vevaxel och vevstakslager på min Audi 100 förra sommaren genom att bara ta loss oljetråget så det borde vara lika enkelt på din Polo!

101 Inlägg
torsdag 16:19
Trådstartare
jaka54 skrev:
Du säger motorn går tyngre och tyngre alltefter som du försöker starta motorn och att flera batterier har använts men du säger inte om du har laddat batterierna och hur konditionen är på batterierna , alltså vilken spänning de har eller om du mätt vilken kapacitet de har (det finns såna mätare).
Om nu motorn "går trögt" som du säger så skulle jag undersöka VARFÖR?
Det innebär att jag skulle kolla ta loss kamremskåpan och kolla hur kammen står och står den rätt skulle jag ta bort ventilkåpan och kolla  kamen. Sen kolla ventilerna vilket innebär att ta av toppen och efter det ta loss oljetråget för att kolla vevstak och vevaxel lager. Jag bytte både både vevaxel och vevstakslager på min Audi 100 förra sommaren genom att bara ta loss oljetråget så det borde vara lika enkelt på din Polo!

Tack för svar!
Batterierna är okey, jag har kollat dom.
Är det mycket jobb att ta bort toppen?
Du tror inte att det har något att göra med DPF att den beter sig såhär?
Jag är orolig för att skruva med turbon, DPF eller något där grenröret behöver tas bort, för det är så jävla trångt och jag vet inte hur jag ska komma åt.

6 469 Inlägg
torsdag 21:54
Att det går trögt att vrida runt motorn måste ju bero på något eller hur (om det nu är så att det går trögt)?! Det troligaste är då att antingen är något vevaxel eller vevstakslager som har fastnat eller att en eller flera ventiler som böj sig då de slagit i kolvtoppen.
Jag kan undra vad du menar med att "det går trögt att vrida om motorn"!? Vad vrider du med ??? Inget ska ju ta emot om du sätter en hylsa på vevaxelmuttern och vrider runt med en 25-40 centimeter långt hävarm!
Senast redigerat av jaka54 (fredag 12:39)

Sök