torsdag 15:24
Trådstartare
Den här tråden är hur rörig som helst.
Jag tappade orken rätt ordentligt och Polon blev ståendes.
Nu har det gått några månader, och det lutar åt att jag säljer den i dagarna.
Det är för mycket bra delar på den för att skrotas kan jag tycka, så jag tänker att jag försöker sälja den i första hand.
Men innan jag kommer dit så vill jag bara uppdatera och försöka klargöra lite vad som alltså har hänt, och se en sista gång om det finns någon som kan skänka lite klarhet.
Det som har hänt är alltså att bilen ryckte till kraftigt under bilfärd och oljetryckslampan började lysa.
Så jag stängde av bilen och bogserade hem den.
Väl hemma så startade vi bilen och den fick stå lite.
Först så var den igång 5-10 minuter, men så började oljetryckslampan lysa, så jag stängde av den.
Efter att ha startat upp den några gånger till så var det precis som att batteriet tog slut.
Jag försökte med flera olika batterier, men med samma resultat.
Försökte då att dra runt svänghjulet men gick riktigt tungt.
I samband med detta så kollade jag kamremmen, och upptäckte då att spännaren var kass, och efter att ha kollat nollningen så tyckte jag att den stod fel.
Bytte då kamrem, spännaren, motorolja, bränslefilter samt nollade motorn.
Nu gick det att starta bilen.
Men efter några minuter igång så dör den, och svarar inte på gasreglage, för att sen dö fortare och fortare, i blir tyngre och tyngre att starta.
Precis som att den kväver sig eller att kompet inte orkar mer, för att sen bete sig som att batteriet är slut.
Och ja, jag har provat med ett dussin olika batterier vid det här laget, men det gör ingen skillnad.
Jag tror att kompet gör att den inte orkar dra runt, för svänghjulet är riktigt jobbig att dra runt för hand på sina ställen.
Jag försökte i samband med detta kolla EGR, och försökte även med en EGR delete, som jag sen undeletade, då resultat uteblev.
Vet inte om länken under fungerar, men såhär beter den sig:
[youtube]https://youtube.com/shorts/tgrYYIi6V8k?si=aB0VF9OVhcPkyXuG[/youtube]
Nu sitter jag här och funderar på hur jag ska göra med allt.
Jag uppskattar som fan all hjälp, tips och ideer jag fått här i tråden.
Att dom som skrivit har försökt att hänga med, även om det varit stökigt och rörigt och jag dumpat all min lessamhet och frustration här.
Finns det någon som har mer input, ideer eller lösningar så skulle jag dyrka det så in i helvete.
Jag behöver en bil innan sommaren är slut så jag är idel öra.
Fridens liljor / Kattkatt
Senast redigerat av Kattkatt (torsdag 15:32)