4215
Sök

Polo 6N2 överhettning

10 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Hej, har en Polo 6N2 2001 som överhettas. Verkar inte vara luft i slangarna provat trycka dem och det känns som att det är vätska i dessa.
Vid öppnat lock till expansionskärlet rinner det kylarvätska i inkommande ledning till expansionskärlet. Tolkar det som att vattenpumpen fungerar som den ska, hoppas att det är korrekt.
Vid start av motorn så efter ett tag värms kylarvätskeslangen till kylaren upp. Skulle den kunna göra det om det är fel på termostaten och att den inte öppnar som den ska?
Det som jag reflekterat över är att trots det värms kylaren och utgående slang från kylaren inte upp utan enbart inkommande slang till kylaren.
Är det i så fall stopp i kylaren eller kan det vara något annat.
Provade påbörja demontering av termostathuset igår kväll men var inte samma termostathus som det skulle vara enligt Haynes rephandbok så blev försent för att slutföra så monterade ihop det igen för fortsatt felsökning vid senare tillfälle. Tänkte bara höra mig för här om det skulle kunna vara termostaten trots att kylarvätskeslangen efter termostaten värms upp och blir ordentligt varm eller om det är klokast att fokusera på kylaren.

Tack på förhand.

6 473 Inlägg
för 9 timmar sedan
1990 köpte jag en begagnad Volvo 245:a , av 1984 års modell. Märkte genast att motortemperaturen gick upp över 100 grader när jag körde korta sträckor. Misstänkte kylaren då den på utsidan var grönärgad. Bytte kylare och allt blev normalt (90grader).

3 665 Inlägg
för 5 timmar sedan
Blir det värme ifrån elementet?
Om ja fungerar vattenpumpen.
Till kärlet och kylare kan det vara skaplig självcirkulation.

Är termostaten nybytt?
Nu vet jag inte exakt vilken motor den har, men VAG har på många modeller termostaten vid inkommande från kylaren (nedre slang) och jag har själv sett felvänd termostat på sådan. Då med känselkropppen ut mot slangen.
Ska vara in mot motorn som vanligt.
Annars överhettar den.

Nedre slangen ska inte bli het som övre. Men varm.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

10 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
1990 köpte jag en begagnad Volvo 245:a , av 1984 års modell. Märkte genast att motortemperaturen gick upp över 100 grader när jag körde korta sträckor. Misstänkte kylaren då den på utsidan var grönärgad. Bytte kylare och allt blev normalt (90grader).

Tack, tänkte ta och spola igenom kylaren och se om det är bra flöde igenom kylaren. Om inte annat går det snabbare att prova det än att lossa på termostat huset.

10 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Blir det värme ifrån elementet?
Om ja fungerar vattenpumpen.
Till kärlet och kylare kan det vara skaplig självcirkulation.

Är termostaten nybytt?
Nu vet jag inte exakt vilken motor den har, men VAG har på många modeller termostaten vid inkommande från kylaren (nedre slang) och jag har själv sett felvänd termostat på sådan. Då med känselkropppen ut mot slangen.
Ska vara in mot motorn som vanligt.
Annars överhettar den.

Nedre slangen ska inte bli het som övre. Men varm.

Det blir värme från elementet när jag vrider på värmen in till kupén.

Termostaten är inte nybytt utan den är från 2001. Det är en 1.4 DOHC motor i min bil. Efter att ha kollat på Youtube får jag erkänna att jag mest troligt har fel och att termostaten sitter på ingående mot motorn. Ber om ursäkt för fel tidigare Utgående från kylare och kylare känner jag inte någon värme i. Det är det som känns konstigt när inkommande till kylaren, är ordentligt varm.
Tack för tipsen får återkomma när jag kopplat ur kylaren och kört med vattenslang och spolat igenom den.
Köpt kylarrengöring också om det skulle vara dåligt flöde genom kylaren förhoppningsvis är det kylaren och att det blir bättre efter att ha spolat igenom kylaren.
Senast redigerat av Polo_6N2 (för 3 timmar sedan)

Sök