3120
Sök

Koppling på Volvo V70 (2012)

115 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Jag tänkte höra om kopplingen till min Volvo V70 DrivE från 2012.

Imorse när jag kom ut, så låg pedalen närmare golvet. Det gick fortfarande att köra med dem och åkte till jobbet. Jag drog sedan upp den med foten och då kändes den som början som vanligt. Men sedan har det liksom blivit en puckel en bit upp och sedan "flapp" så kommer pedalen upp.

Jag bytte koppling för kanske fyra år sedan och då var det ett tickande ljud i motorn. Det blev riktigt dyrt - kanske 18000kr.
Och jag kör bra med kopplingen - släpper den helt och har inte kört tunga släp eller så, sedan dess.

Nu har jag inne hos en enklare verkstad, och han trodde att man behövde byta kopplingen. Han tyckte det var lite bränd lukt, men jag kände den inte riktigt själv. Så jag är osäker på om han kan ha rätt och är väldigt o-pepp på att lägga ut så mycket pengar.

Så jag undrar om han har rätt och hur jag ska gå vidare?
Är det farligt att köra med den?
Och om det nu är kopplingen som rasat igen - då borde det väl vara något annat som är fel i bilen som sliter på kopplingen? De ska väl inte rasa alls...
Och - tänker jag fel om jag tänker att om det nu luktar bränt - gör det inte det om inte kopplingen går ihop ordentligt? Om nu felet sitter någon annanstans..

Jag kan tillägga att jag inte är någon van bilmeckare själv.

6 420 Inlägg
för 21 timmar sedan
Om det luktar bränd koppling så beror det på att du har foten på kopplingspedalen under körning! Kopplingen slirar då lite hela tiden

115 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Om det luktar bränd koppling så beror det på att du har foten på kopplingspedalen under körning! Kopplingen slirar då lite hela tiden

Tack för svar! :-)
Det har jag inte, men kanske blir det samma effekt om kopplingen inte riktigt ligger på som den ska?
Senast redigerat av Orfeus (för 21 timmar sedan)

3 006 Inlägg
för 20 timmar sedan
Låter snarare som hydrauliken om pedalen sackar ihop.
Kan givetvis bero på tryckplattan, men jag tror snarare på det förstnämnda.

Tämligen enkelt att felsöka;
Nyp slangen mellan huvud- och slavcylinder med exempelvis en svetstång (bit trasa över slangen först för att undvika skador).
Brukar vara rör > slang > rör.
Känn på kopplingapedalen med slang nypt;
Kan du med lagom handkraft trycka ned pedalen så är huvudcylindern kass.

Skulle huvudcyl visa sig vara bra så går misstankarna mot slavcylindern.
Jag vet inte om den är utanpå växellådan eller ej på dessa, sitter den inuti så måste ju lådan ner oavsett.

115 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:

Nyp slangen mellan huvud- och slavcylinder med exempelvis en svetstång (bit trasa över slangen först för att undvika skador).

Jag vet inte om den är utanpå växellådan eller ej på dessa, sitter den inuti så måste ju lådan ner oavsett.

Stort tack för ett jättebra svar! :-)
Som jag tolkar dig så är det osannolikt att det är kopplingen som har rasat igen. Men möjligen kan det gå åt en del arbetstimmar om slavcylindern är dålig (?).
Jag fick tips om att börja med en luftning, så det ska jag få till om några veckor.

3 006 Inlägg
för 15 timmar sedan
Orfeus skrev:
Jesper328 skrev:

Stort tack för ett jättebra svar! :-)
Som jag tolkar dig så är det osannolikt att det är kopplingen som har rasat igen. Men möjligen kan det gå åt en del arbetstimmar om slavcylindern är dålig (?).
Jag fick tips om att börja med en luftning, så det ska jag få till om några veckor.

Du tolkar mig rätt, ja.
Med det sagt så är det alltid svårt när man inte har bilen framför sig, så allt som jag skrivit bör tas med en nypa salt. smile

Hur som, om pedalen har fått spunk men det fortfarande går att köra med bilen så är det 99 gånger av 100 att felet ligger i kopplingshydrauliken.
Tipset du fått angående luftning är ett bra tips, däremot så kommer det ej att åtgärda felet på sikt då luft ej skall förekomma i systemet.

Edit: kolla även så att kopplingspedalen och dens fäste ser bra ut.
Hade en Mazda för ett tag sen med symptom på huvud/slavcylinder vilket visade sig bero på att fästet till pedalen hade spruckit vilket ledde till att axeln in i huvudcylindern löpte snett. smile
Senast redigerat av Jesper328 (för 15 timmar sedan)

Sök