1636
Sök

Svårt att byta växellådsolja på en VW Passat 1.8T -99?

177 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Hej alla bilkunniga.

Är det svårt att byta växellådsolja på en passat 1.8 T 1999? Hur går man till väga? Vilken olja ska man köpa?
Senast redigerat av chrizz (28 mars 2009)

Bil och MC guru
272 Inlägg
28 mars 2009
Audi/VW rekommenderar "bara" Castrol TAF-X. Så här:

"Castrol TAF-X 75W-90
Helsyntetisk transmissionsolja till växellådor med transaxel där en olja med API GL 4/5 föreskrivs"

Bytet e inte så svårt men lite kladdigt.

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

Bil och MC guru
272 Inlägg
28 mars 2009
Antar att det va på en manuell låda du menade??

177 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Karlzzon skrev:

"Castrol TAF-X 75W-90
Helsyntetisk transmissionsolja till växellådor med transaxel där en olja med API GL 4/5 föreskrivs"

ja en manuell låda. Är det bara att krya under och låssa på muttern närmast lådan och hålla i? känner att backen går trögt i, därför funderar ja på oljebyte i lådan.

Bil och MC guru
272 Inlägg
28 mars 2009
Ett byte kan göra underverk.

Bottenpluggen sitter på lägsta punkten under lådan och nivå pluggen sitter på förarsidan vid drivaxelns inre drivknut.

Så det e bara att krypa, men det finns vissa lådor som inte har insexplugg utan en special så kolla det först.

177 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Karlzzon skrev:
Ett byte kan göra underverk.

Bottenpluggen sitter på lägsta punkten under lådan och nivå pluggen sitter på förarsidan vid drivaxelns inre drivknut.

Så det e bara att krypa, men det finns vissa lådor som inte har insexplugg utan en special så kolla det först.

Ok. Så man tar bort bottenpluggen och fyller på, sedan håller man koll på nivåpluggen? Hur mkt går det i? Jag tror att de finns för lite olja i lådan nu. går det bra att bara fylla på? När vet man att man har fyllt på tillräckligt?

Bil och MC guru
272 Inlägg
28 mars 2009
Här e  arbetsbeskrivningen:

1. skruva bort bottenpluggen och låt all olja rinna ur....
2. montera tillbaka bottenpluggen
3. öppna nivåpluggen
4. fyll på olja tills det rinner över
5. snurra på framhjulen ett par varv
6. fyll på lite till
7 montera tillbaka nivå pluggen
8. Klart!

177 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Karlzzon skrev:
Här e  arbetsbeskrivningen:

1. skruva bort bottenpluggen och låt all olja rinna ur....
2. montera tillbaka bottenpluggen
3. öppna nivåpluggen
4. fyll på olja tills det rinner över
5. snurra på framhjulen ett par varv
6. fyll på lite till
7 montera tillbaka nivå pluggen
8. Klart!

oki. tack för hjälpen. så man fyller på, på nivåpluggen?

Bil och MC guru
272 Inlägg
28 mars 2009
Japp, helt korrekt! När du lossat nivåpluggen så fyller du på där tills nivån kommer upp till nivåpluggen...det e därför den kallas nivåplugg.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
28 mars 2009
Karlzzon skrev:
Japp, helt korrekt! När du lossat nivåpluggen så fyller du på där tills nivån kommer upp till nivåpluggen...det e därför den kallas nivåplugg.

Man bör även kanske tänka lite på hur man har lyft bilen? då? För beroende på hur snett bilen står så bör det ju rinna över olika? Eller är jag ute och cyklar? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

177 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
rickylicious skrev:
Karlzzon skrev:

Man bör även kanske tänka lite på hur man har lyft bilen? då? För beroende på hur snett bilen står så bör det ju rinna över olika? Eller är jag ute och cyklar? smile

ska tänka på det. tack.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
28 mars 2009
mensi skrev:
rickylicious skrev:
Karlzzon skrev:

ska tänka på det. tack.

Jag är inte säker på att man behöver tänka på det... Mitt inlägg var mer en tanke och en fråga OM man behöver tänka på det (eftersom jag själv ska byta olja snart) smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

177 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
rickylicious skrev:
mensi skrev:
rickylicious skrev:

ska tänka på det. tack.

Jag är inte säker på att man behöver tänka på det... Mitt inlägg var mer en tanke och en fråga OM man behöver tänka på det (eftersom jag själv ska byta olja snart) smile

`
hehe oki. man bör nog tänka på det. lycka till.

Bil och MC guru
272 Inlägg
28 mars 2009
Oja, det e sant att man får tänka på det men jag antar att han inte skall hissa den på endast en sida....känns lite som om att om jag skulle beskriva ALLT som att han måste palla upp bilen med pallbockar, säkra så den inte rullar osv....osv... så kanske han borde inse sina egna begränsningar å inte ge sej på oljebytet...vem vet, han kanske lyfter den i dragkroken med en kranbil? Å då kan det rinna olja lite varstans....haha...nä, skämt å sido...jag tror att vi har koll på läget. smile

112 Inlägg
6 april 2009
kolla oxå växelspaksinställningen, jag hade problem att få i tvåan i min passat men efter justering av växelspaken så går d mkt lättare nu, d diffade 1cm mot fabriksinställningarna.förmodligen på slitage. mvh:Pasi

2 Inlägg
för 20 timmar sedan
peugeotpasi skrev:
kolla oxå växelspaksinställningen, jag hade problem att få i tvåan i min passat men efter justering av växelspaken så går d mkt lättare nu, d diffade 1cm mot fabriksinställningarna.förmodligen på slitage. mvh:Pasi

Tjena ca 16 år senare! Min passat känns också lite små klurig att få i tvåan på och det tar extra tid innan den ?klickar in? och kan skrapa om man drar i den för snabbt ibland. Funderade på om det kan vara samma orsak som för dig, hur gick du tillväga för att justera växelspaken? Hoppas du hittar hit igen XD

2 Inlägg
för 20 timmar sedan
mensi skrev:
Karlzzon skrev:

"Castrol TAF-X 75W-90

ja en manuell låda. Är det bara att krya under och låssa på muttern närmast lådan och hålla i? känner att backen går trögt i, därför funderar ja på oljebyte i lådan.

Blev det något bättre efter bytet? Om du minns såklart, de va ju ett tag sen så att säga? Ha det gött!

Sök