2413
Sök

Att tänka på SEAT Leon Cupra

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Jag är ute efter en ny bil och har kikat på SEAT Leon Cupra ST 300 hk från 2019. Många har avrått mig från den av olika anledningar, men jag har mest hört gott om den när jag läst runt från folk som faktiskt har erfarenhet från bilen.

Bilen jag specifikt kollat på har knappt 10k mil på mätaren med få ägare. Givetvis är servicehistoriken väldigt viktig och specifikt vill jag att DSG-lådan och Haldex-systemet ska vara bra servat (oftare än rekommenderat från SEAT), men utöver detta?

En sak jag både läst lite om och hört från folk jag pratat med är carbon build-up. Som jag förstår det brukar detta visa sig efter ca. 8-12k mil. Är detta så farligt som det låter? Går detta att förebygga genom att ibland köra längre sträckor på höga varv (låt säga 10+ mil på motorväg en gång i månaden)? Eller är det en s.k. walnut blasting som gäller? Som jag förstår kostar det ca. 5-10k. Det tycker jag inte är någon större fara då jag kör ca. 2500 mil per år. Såklart tråkigt att behöva göra när man precis köpt bilen dock.

Jag har drygt 3 mil till jobbet enkel väg som jag kör varje dag. På hemvägen brukar det vara en hel del sittandes i kö, men blir såklart en hel del turer utöver det.

Vad kan man räkna med för servicekostnader ca. och t.ex. bromsbyte?

Finns det andra saker som är extra viktigt att kolla upp/tänka på innan köp?

Sök