3103
Sök

1989 VW Corrado G60

2 623 Visningar
Uppdaterades senast idag 13:09
32 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#21
I vintras renoverade jag även bromsarna runt om. De såg inte jätteroliga ut med all rost och minst tre lager färg i olika nyanser. Vänster bakbroms låg på lite emellanåt också och det vill man ju inte ha.
Vi börjar med frambromsarna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-420f5d22a2ffd674329f1119f25e8be1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ec96b56494def338c9b887817acfd4a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-7b6ae501868151e651dad466bac7a1a4.jpg

Blästrade oken och hållarna och lackade i Biltemas svarta bromsoksfärg. Valde svart då jag vill ha ett mörkt och neutralt hjulhus, dessutom ser man inte smuts och damm lika bra då. Delar och reparationssatser beställdes från Trodo.
Väldigt tillfredsställande att jobba med rena och nymålade prylar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-b3a4d7fcabb2afbd3d319ffba2991a4c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-d603fa759623ef1487d7b7e35ca73a5a.jpg

Lackade även naven på de nya bromsskivorna i samma färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-a8c34b505ee6c8afb6cbe115e7e17c96.jpg

Nav, bromssköld och stötdämpare m.m fick också en omgång färg. Hyfsat skick på grejerna så de får hänga med ett tag till men lite färg skadar ju aldrig. Nya bromsslangar satte jag också dit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-e78e011f801fe94ca3a6db6e896235b1.jpg

Vänster sida monterat och klart. Bromsbelägg från Biltema. Har läst att de kan damma en del men det återstår att se...
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-53260c752a0f3bc00e2ca29f67b0816c.jpg

Höger sida monterat och klart
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ed36db4060ed37a0c762f3437928d735.jpg
Senast redigerat av denriktigehenrik (26 juni )

32 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#22
Bakbromsarna såg inte heller särskilt roliga ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-2e035902bd16bba681917f2fc563c11c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-fec3275a85f51a204c32cbc6998f09e3.jpg

Nylackade ok och hållare. Tyvärr mötte jag min överman när jag skulle sätta ihop oken. Det var helt omöjligt att få i seeger-säkringen samtidigt som jag pressade ner fjädern till handbromsmekaniken. Man verkar behöva något specialverktyg för det.  Inte konstigt att jag inte hittade några guider på Youtube med tanke hur omöjligt det var...
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-45df5bed366a1314a7b04872c1a82315.jpg

Jag fick en släng av lättja och lät de gamla skivorna sitta kvar, orkade inte stöka med lagren och det där. Snyggade till skivorna och gav nav, stötdmpare, bromssköld m.m. lite färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-cab2f04665203337fa78aeb7fccbd902.jpg

Höger sida monterad och klart med nya belägg och ny bromslang. I och med att jag inte fick ihop oken och var oerhört sugen på att ut och köra så köpte jag ett par rimligt prissatta ok på nätet och lackade dem lite snabbt. Inte helt nöjd då stoltheten fick sig en törn men jag tror jag kommer överleva det...
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ebcf785e8cd54d711ae2313aa5570d85.jpg

Höger sida monterad och klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-b0ee8fd8c2b5de076aa1179cf84be10f.jpg


Det blev naturligtvis en rejäl genomspolning och luftning när allt var monterat. Intressant procedur då det sitter en regleringsventil till bakbromsarna som man behöver manövrera för att få ut all luft. Bytte även vätskan i kopplingskretsen så den skulle bli fräsch.
Senast redigerat av denriktigehenrik (26 juni )

351 Inlägg
26 juni
#23
typiskt, trodde du satt på svaret hur man får i seeger säkringen i oket igen, samma konstruktion på min mustang, fick glatt beställa nya

32 Inlägg
27 juni
Trådstartare
#24
Richard-R skrev:
typiskt, trodde du satt på svaret hur man får i seeger säkringen i oket igen, samma konstruktion på min mustang, fick glatt beställa nya

Ja, den där konstruktionen var oväntat knepig. Jag lyckades nästan genom att pressa ihop fjädern i ett skruvstäd med hjälp av en hylsa över fjädern och hållaren. Lite dålig precision i skruvstädet så det var lätt att böja flänsarna på hållaren. Att sen få seeger-säkringen att hamna rätt var ju helt omöjligt...

32 Inlägg
27 juni
Trådstartare
#25
För ett tag sedan gav jag mig på att byta växellådsfästet. Det var det enda fästet kvar då jag bytt båda motorfästena förra vintern (utan att ta några bilder).
Inte helt lätt att komma åt men det gick med lite tålamod. Det gäller att ha en domkraft under växellådan, dels för att avlasta fästet men också för att sänka växellådan för att kunna få ur det gamla fästet och i med det nya. Det sitter liksom nedsänkt i ett rör och är sedan fäst i en aluminiumhållare som är skruvad i växellådan och via en bit som är skruvad på ovansidan av växellådan. Hållaren går inte att få ur utan att ta bort drivaxeln och det orkade jag inte. Det gick bra ändå med lite svett och tålamod.
Ovanifrån räckte det att lossa och vika undan kylarvätskekärlet och slangarna till servot.

Tillpassning av det nya fästet. Klackarna ska passa in i spåret i aluminiumhållaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-488e2b2895aa54f8b831fd7eaaa52d3c.jpg

På plats men utan att ha dragit fast allt. Passade såklart även på att rengöra där jag kom åt och även lacka biten som går från ovansidan av växellådan och till fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-4c3544c84a5b2d10ce153b9b1241190d.jpg

Draget och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-0c2acd64f637c8789a2e06c91b3b2439.jpg

Det gamla fästet var torrt och sprucket. Efter bytet känner jag skillnad i bilen. Mycket jämnare och inte lika ryckigt om man är lite vårdslös med kopplingen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ae0a686c8b916097231516515bab7154.jpg

32 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#26
Under sommaren har jag gått till botten med det otroligt irriterande missljudet på tomgång. Slutligen visade det sig vara skyddsplåten vid vattenpumpen och även nedre plastkåpan för kamremmen som låg emot både drev och kamrem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-b4b018c9d71d4eee4625a436ec503c42.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-98f4a3e4a2990d70f64602ddbdb01a17.jpg

Märkena syns tydligt i den nya kåpan som låg väldigt tajt emot drev och kamrem. Syntes väldigt lite i den gamla och var svårt att se hur och var det skavde.
Använde dremel för att slipa ner ställena där det skavde. Monterade även ett par distansbrickor för att få ut kåpan lite grann.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-40f62a7d36445319018aaa3c80bd3712.jpg

Plåten hade i alla fall tydliga skavmärken där drevet gått emot (nederkant av plåten). Jag justerade (böjde) tillbaka plåten så att det blev tillräckligt spel till drevet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-1955aa847d81bf239787644c34c55695.jpg

Missljudet är numera helt borta!
Det blev även ny spännrulle och ny kamrem, multirem och vattenpump/servorem

32 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#27
Av en slump när det pratades bil på jobbet så kom det fram att en kollega (viGGe-s pappa för övrigt) hade ett G60-emblem liggande. Snäll som han är så fick jag lägga vantarna på det och är oerhört tacksam!
Jag lackade även Corrado-emblemet i samma färg som karossen (som det ska vara) och kom ännu ett steg närmare originalutförande!

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-efbd67f4932c6946152a31a00d65a52e.jpg

32 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#28
Trippmätaren slutade funka och klickade bara när den skulle räkna upp kloimetrarna. Jag fick ta isär instrumentklustret för att komma åt att felsöka. Det visade sig att nollställningspinnen hade hoppat ur och hamnat snett. Det har troligtvis hänt om jag kanske varit lite vårdslös när jag hade isär hastighetsmätare i våras och krånglade in klustret i bilen igen.

Man ser att pinnen ligger fel i förhållande till fasningen som den ska ligga i.
För de som inte vet så är den lilla markeringen i kanten mellan 20km/h-strecket och pinnen en indikering på läget hastighetsnålen ska ha när man trycker tillbaka den på plats igen så att den ska visa någorlunda rätt hastighet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-fce39be28fe8408f3307bc210abeddad.jpg

När mätartavlan var borta kunde jag komma åt att se vad som var fel och hur trippmätaren fungerar. Den inre delen av pinnen sitter ihop med en plastbit som trycker på nollställningsmekaniken till sifferhjulen. Den hade hamnat snett så att hjulen tog i och inte kunde snurra i takt med uppräkningen. Klicket uppstod när den försökte men kuggade över. När jag satt tillbaka plastbiten och pinnen som det skulle vara så funkade räknaren igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-25670a530a7862b9edc1630e5aa2c49b.jpg

Tillbaka i bilen med putsat glas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-d5b73d9d404266e953a48080819e7fae.jpg

32 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#29
Handbromsen hade jag inte justerat riktigt efter att jag bytt bromsoken bak. Inför stundande besiktning känns det som att den behöver ta jämnt och bra.
Det mest tålamodsprövande var att få av handtaget på handbromsspaken. Man ska trycka uppåt underifrån på den lilla plastbiten i bakkanten av handtaget. Jag misslyckades och hade till slut av plastbiten - väldigt störande!

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-48333bb87d8d0499541055a3f4a5c623.jpg

Innan justering
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-630179820c17033d98f795c81ba8f6aa.jpg

Det var lite pyssel men när jag läst på om proceduren så tycker jag att det blev ganska bra till slut. Vid ett hack börjar den ta och vid tre hack är hjulen låsta. Det borde räcka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-7dcb728053db7b5c01f7c96483506af9.jpg


Sök