2085
Sök

Volvo s70 1999 rycker vid gaspådrag

3 Inlägg
6 augusti
Trådstartare
#1
Hej! Jag har sen en tid tillbaka haft problem med att min s70 rycker vid kraftigare gaspådrag. Det börjar dock inte förräns bilen gått i ca 20 min och sålänge man bara gasar lätt så klarar man sig en bra bit utan ryckningar. Den beter sig nästan som en epa som spärrar, och ju mer den rycker under färden, desto lägre hastigheter sker det i. Fram tills att den inte går att köra alls. Startar man om den går den en bit sen börjar det igen.

Har felsökt den med en Autel dator, även kollat livedata, inga felkoder och ingen livedata som påvisar nåt problem över huvud taget. Ända som syns är att bränsleförbrukningen går upp typ tre liter milen när ryckningen sker. Har bytt gasspjället hemma nyligen och programmerat det på verkstad. Bytte packningen till spjället också när jag ändå höll på. Sen har jag bytt alla tändstift och även lmm. Inget hjälper?. Jag har även skannat varje forum och varje tråd i hopp om att hitta nån som vart med om nåt liknande men det jag fått till svar är typ lmm.

Tänkte kolla så katten är okej idag och eventuellt byta tändspolar om jag hittar några liggandes, men är inte jättesugen på att köpa nya ifall att det inte är det som är problemet. Så med det så undrar jag finns det nån som har haft samma problem eller har en blekaste aning om vad det kan va??
Senast redigerat av Edieot (6 augusti )

3 711 Inlägg
6 augusti
#2
Tändspolarna kan ibland likväl som tändkablarna brukar få sprickor i glasfiberröret i tändstiftbrunnen. Då slår del av gnistan ut i toppen, motorn missar, främst på lågvarv och belastning med varm motor.

Man kan i felsökningssyfte linda lite eltejp på nämnda röret och se om det blir bättre.
Ja = felet funnet.  Nej = annat fel.  Detta då främst med kablarna, för spolen kan få fel i elektroniken också.  Men det är enkelt och nästan gratis test.

Katalysatorn påverkar motorgång endast om den smällt samman. Då är det konsekvent. Inte bara varm.

Gasspjällen ger tvekande orolig gång.
Ryck är misständningar och då gnista eller spridare.

3 Inlägg
fredag 18:10
Trådstartare
#3
Spolarna är bytta, och det sker både på höga och låg varv, men nu har vi upptäckt att den misständer på alla cylindrar när den rycker. Inte samtidigt men några åt gången varje gång. Vilket vi inte sätt när vi kollat livedatan dom andra gångerna. Svartryker förövrigt när den rycker. hmm

3 711 Inlägg
lördag 09:09
#4
Hade nog kollat bränsletrycket.
Kolla iaf så vakuumslangen till reglulatorn är hel.  Höjer trycket utan vakuum. För accelerationer mm.

Fri fart för ett fritt folk!
14 759 Inlägg
lördag 10:34
#5
spontant låter det som en dålig soppa pump..   den orkar nog inte med.. så gör som ovanstånde ger som förslag mät soppatrycket.. 

då blir dom konstiga när dom belastas hårt och soppan inte räcker till  då börjar dom rycka torrskjuta och mycket sånna konstigheter..


skulle även kunna vara tempgivaren..  antar att du läst felkoder eftersom du skriver att livedatan visar på misständning.. 

Missade nämligen först att du skrev att den rök när den missade..   
men kan endå vara bränslebrist den tappar trycket försöker feta på   och då får den kort tillbaka bränsletrycket osv..
och att misständningarna hoppar runt tyder oxå på något bränslerelaterat..  tändnings fel brukar vara relaterat till tempratur fuktighet och sånna grejer och hålla sig till samma cyl hela tiden.
och framför allt inte fungera kall..
Senast redigerat av Growe (lördag 10:47)

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#6
Bytt vakumslangar och insugspackning nu, samt kollat bränsletrycket, tempgivaren och soppa relät vilket såg bra ut.

Den verkar gå liite bättre nu, dog till slut efter ca tre mil men gick relativt bra största delen av vägen sålänge jag stannade och stog på tomgång i nån minut när den börja rycka.

Men det är som att när det stått i nån dag så ?mår den plötsligt bättre? ett tag. när jag bytt diverse grejer så går den hur fint som helst några mil sen börjar det igen. Typ som att den funderar på om det va lösningen och sen inser att det va faktiskt inte det? Jätte skumt??

Vet inte om jag nämnt det men har även bytt vevaxelgivaren.

Hade det möjligtvis kunnat vara lambdan som krånglar? Eller nått annat relä? ECU?


Sök