3789
Sök

Bortprogrammerad AdBlue

för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Jag har en 2018 mercedes diesel som har fått sin Adblue bortprogrammerad av tidigare ägare. Jag har nu bokat en service på Hedin då det är dags att byta olja m.m.
Det jag undrar är ifall det finns någon risk att dem ser att AdBluen är bortprogrammerad och programmerar in den igen, vill ju givetvis inte ha AdBlue. Finns det tex något regelverk kring AdBlue bilar att dem måste ha det eller är det helt ok att plocka bort skiten? Jag har begränsad kunskap när det kommer till AdBlue och dieselbilar överlag så ber om ursäkt ifall detta är en dum fråga.
Har någon tidigare erfarenhet av liknande situationer, antingen som kund/bilägare eller som mekaniker?

6 242 Inlägg
för 2 timmar sedan
Säg till att du inte vill ha någon uppgraderad mjukvara så fattar dom vad det handlar om och låter bli att ändra på något

3 712 Inlägg
för 1 timme sedan
Hur vågar man ha bortkopplad AD blue?
Jag vet att många "löser" problemen så, men ett tu tre ska det kontrolleras på bilprovningen och att då väcka upp ett AD  blue system som stått i åratal kommer inte att bli kul.

6 242 Inlägg
för 1 timme sedan
Ja, avgasmätningar för dieselbilar är ju på gång att införas så reningssystemen lär behövas inom något år

Fri fart för ett fritt folk!
14 763 Inlägg
för 1 timme sedan
Mossan1 skrev:
Hur vågar man ha bortkopplad AD blue?
Jag vet att många "löser" problemen så, men ett tu tre ska det kontrolleras på bilprovningen och att då väcka upp ett AD  blue system som stått i åratal kommer inte att bli kul.

klart det är en risk.. så är det.  men som det är just nu har dom ingen möjlighet att kontrollera systemet.. men klart får man fel snubbe så är man rökt.. dom mesta som jobbar på bilprovingen har noll koll..     polarn såg hur dom släppte igenom mängder med gamla pappersbytta volvo 745or som bevsisligen var 945or
han har full koll på gamla volvosar men dom mesta har ju inte den expertisen att dom direkt kan avgöra om det verkligen är en 945a som står framför dom..  istället för den där 745an från 1990.. smile

samma med olika moddningar av styrsystem..  vet man var man ska kolla så ser man det.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 763 Inlägg
för 1 timme sedan
se till att du får det på skrit att dom INTE får uppdatera bilen.     gör dom endå det får dom stå för ny programvara.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

för 52 minuter sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Säg till att du inte vill ha någon uppgraderad mjukvara så fattar dom vad det handlar om och låter bli att ändra på något

Ok, tack för alla svar! ska göra det tydligt för dem när jag lämnar bilen att dem INTE ska röra någon mjukvara så får vi se vad som händer, uppdaterar er alla när jag vet mer och har fått tillbaka den. Fortsätt gärna att komma med era egna erfarenheter, tankar och idéer. Alltid kul att läsa själv eller potentiellt kunna hjälpa någon annan i samma situation.

Sök