2702
Sök

ID4 GTX ostabil...

3 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!
Jag är tacksam för era erfarenheter och tips! Jag har en ID 4 GTX 2022 som jag upplever är lite ostabil på vägen. Märks bara i hastighet över 70.
Bilen "dansar" lite över t.ex ojämnheter på vägen och känns som att den letar efter rätt spår igen. Kör jag på motorväg så upplever jag bilen rätt ostadig. Det är kanske jag som är ovan och lite ängslig men är orolig över att köra i halt väglag när bilen inte känns helt stabil. Har rätt stora däck och har gjort hjulinställning och balansering.

Är jag bara orolig i onödan, ovan?
Vad säger ni andra som har erfarenhet av ID4?

Tack på förhand!

Fri fart för ett fritt folk!
14 808 Inlägg
för 16 timmar sedan
#2
LM73 skrev:
Hej!
Jag är tacksam för era erfarenheter och tips! Jag har en ID 4 GTX 2022 som jag upplever är lite ostabil på vägen. Märks bara i hastighet över 70.
Bilen "dansar" lite över t.ex ojämnheter på vägen och känns som att den letar efter rätt spår igen. Kör jag på motorväg så upplever jag bilen rätt ostadig. Det är kanske jag som är ovan och lite ängslig men är orolig över att köra i halt väglag när bilen inte känns helt stabil. Har rätt stora däck och har gjort hjulinställning och balansering.

Är jag bara orolig i onödan, ovan?
Vad säger ni andra som har erfarenhet av ID4?

Tack på förhand!

vem har gjort 4hjulsinställningen och har du nya däck efter inställningen?

många som gör 4hjulsinställningar har noll koll vad dom gör.   dom kollar blint på sifforna i datorn är det godkänt så är det bra.. men det är ALDRIG bra
dom som är riktigt duktiga löser ett sånt där problem men puckon gör bara bilen ännu sämre.

du får gärna posta en bild på inställningarna    jag är ingen kung på sånt men finns säkert några här inne som jobbat med sånt.

önskar att min inställare fortfarande var aktiv..  gubben var gammal men jävlar va duktig han var..  var inne med min söndersänkta Arosa..  den går än i dag 10år senare att köra med 1finger i 170blås fast bilen väger under 900kg  och är hur stadig och fin som helst påvägen. 

han gjorde flera provkörnigar innan han var nöjd..     men kunniga börjar bli svåra att få tag på..  jag skulle söka mig så långt från märkesverkstäder det bara går och stora däckfirmor.   och försöka hitta någon gammal gubbe som har en liten gömd verksdag i skogen.. dom brukar veta vad dom gör.

Kör fort så hinner inget hända...

6 534 Inlägg
för 14 timmar sedan
#3
Hur stora fälgar har du? Ju större dessto sämre!


3 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Hur stora fälgar har du? Ju större dessto sämre!

21 tum

3 110 Inlägg
för 13 timmar sedan
#5
Använder du lane assist och sånt?
Om ja - provat stänga av de systemen?

Annars så är detta något jag också märker av i större elbilar med stora breda hjul.

Vad gäller hjulinställning så ger samtliga system jag arbetat med inget ordentligt resultat, utan samtliga resultat blir ?bra? nog.
Man kan alltså få allting prick på spec, rulla bilen en meter bakåt, och sedan göra en ny fyrhjulsmätning och få hälften av alla värden utanför spec.
Alltså de som var bang-on för 5 minuter sedan.
Bilen går däremot som på räls efteråt så.. ja.. bra nog.


3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Använder du lane assist och sånt?
Om ja - provat stänga av de systemen?

Annars så är detta något jag också märker av i större elbilar med stora breda hjul.

Vad gäller hjulinställning så ger samtliga system jag arbetat med inget ordentligt resultat, utan samtliga resultat blir ?bra? nog.
Man kan alltså få allting prick på spec, rulla bilen en meter bakåt, och sedan göra en ny fyrhjulsmätning och få hälften av alla värden utanför spec.
Alltså de som var bang-on för 5 minuter sedan.
Bilen går däremot som på räls efteråt så.. ja.. bra nog.

Jag förstår! Jag stänger alltid av lane assist. Störigt dock att man måste göra det varje gång.

* Voff voff *
11 008 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Gör en ny hjulinställning på ett annat ställe. Lyssna runt efter någon som är duktig.

Hade exakt samma problem med min V70, bytte styrleder och gjorde hjulinställning på verkstad #1. Bilen kändes hemsk bak när man körde över tex broskarvar osv. Åkte till verkstad #2 och gjorde en till hjulinställning och bilen känns perfekt och som den gjorde innan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 808 Inlägg
för 2 timmar sedan
#8
Jesper328 skrev:
Använder du lane assist och sånt?
Om ja - provat stänga av de systemen?

Annars så är detta något jag också märker av i större elbilar med stora breda hjul.

Vad gäller hjulinställning så ger samtliga system jag arbetat med inget ordentligt resultat, utan samtliga resultat blir ?bra? nog.
Man kan alltså få allting prick på spec, rulla bilen en meter bakåt, och sedan göra en ny fyrhjulsmätning och få hälften av alla värden utanför spec.
Alltså de som var bang-on för 5 minuter sedan.
Bilen går däremot som på räls efteråt så.. ja.. bra nog.

vadå inte se värdena?!    så när du skriver ut en rapport över före och efter ser du inte värdena eller var inom spec man hamnar?

låter märkligt.      han som gjort mina bilar förr hade en gamal hedlig maskin inget digitalts skräp.. sen gjorde han provkörningar ett par stycka för att få bilen perfekt.

han gjorde alla ambulanser i karlskoga tex.   så ingen amatör utan raka motsatsen.

så lätt att få en nervös bil om man inte gör rätt..    om man ställer dom inom spec men maxar ut marginalerna åt alla jävla håll och kanter för det ska gå fort så får man en hemsk bil.   det är ju rätt stora marginaler vad jag sätt på olika papper efter inställingar.     

m

Kör fort så hinner inget hända...


Sök