6921
Sök

ID4 GTX ostabil...

5 Inlägg
Igår 18:35
Trådstartare
#1
Hej!
Jag är tacksam för era erfarenheter och tips! Jag har en ID 4 GTX 2022 som jag upplever är lite ostabil på vägen. Märks bara i hastighet över 70.
Bilen "dansar" lite över t.ex ojämnheter på vägen och känns som att den letar efter rätt spår igen. Kör jag på motorväg så upplever jag bilen rätt ostadig. Det är kanske jag som är ovan och lite ängslig men är orolig över att köra i halt väglag när bilen inte känns helt stabil. Har rätt stora däck och har gjort hjulinställning och balansering.

Är jag bara orolig i onödan, ovan?
Vad säger ni andra som har erfarenhet av ID4?

Tack på förhand!

Fri fart för ett fritt folk!
14 809 Inlägg
Igår 18:55
#2
LM73 skrev:
Hej!
Jag är tacksam för era erfarenheter och tips! Jag har en ID 4 GTX 2022 som jag upplever är lite ostabil på vägen. Märks bara i hastighet över 70.
Bilen "dansar" lite över t.ex ojämnheter på vägen och känns som att den letar efter rätt spår igen. Kör jag på motorväg så upplever jag bilen rätt ostadig. Det är kanske jag som är ovan och lite ängslig men är orolig över att köra i halt väglag när bilen inte känns helt stabil. Har rätt stora däck och har gjort hjulinställning och balansering.

Är jag bara orolig i onödan, ovan?
Vad säger ni andra som har erfarenhet av ID4?

Tack på förhand!

vem har gjort 4hjulsinställningen och har du nya däck efter inställningen?

många som gör 4hjulsinställningar har noll koll vad dom gör.   dom kollar blint på sifforna i datorn är det godkänt så är det bra.. men det är ALDRIG bra
dom som är riktigt duktiga löser ett sånt där problem men puckon gör bara bilen ännu sämre.

du får gärna posta en bild på inställningarna    jag är ingen kung på sånt men finns säkert några här inne som jobbat med sånt.

önskar att min inställare fortfarande var aktiv..  gubben var gammal men jävlar va duktig han var..  var inne med min söndersänkta Arosa..  den går än i dag 10år senare att köra med 1finger i 170blås fast bilen väger under 900kg  och är hur stadig och fin som helst påvägen. 

han gjorde flera provkörnigar innan han var nöjd..     men kunniga börjar bli svåra att få tag på..  jag skulle söka mig så långt från märkesverkstäder det bara går och stora däckfirmor.   och försöka hitta någon gammal gubbe som har en liten gömd verksdag i skogen.. dom brukar veta vad dom gör.

Kör fort så hinner inget hända...

6 535 Inlägg
5 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Hur stora fälgar har du? Ju större dessto sämre!

21 tum

3 111 Inlägg
för 23 timmar sedan
#5
Använder du lane assist och sånt?
Om ja - provat stänga av de systemen?

Annars så är detta något jag också märker av i större elbilar med stora breda hjul.

Vad gäller hjulinställning så ger samtliga system jag arbetat med inget ordentligt resultat, utan samtliga resultat blir ?bra? nog.
Man kan alltså få allting prick på spec, rulla bilen en meter bakåt, och sedan göra en ny fyrhjulsmätning och få hälften av alla värden utanför spec.
Alltså de som var bang-on för 5 minuter sedan.
Bilen går däremot som på räls efteråt så.. ja.. bra nog.


5 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Använder du lane assist och sånt?
Om ja - provat stänga av de systemen?

Annars så är detta något jag också märker av i större elbilar med stora breda hjul.

Vad gäller hjulinställning så ger samtliga system jag arbetat med inget ordentligt resultat, utan samtliga resultat blir ?bra? nog.
Man kan alltså få allting prick på spec, rulla bilen en meter bakåt, och sedan göra en ny fyrhjulsmätning och få hälften av alla värden utanför spec.
Alltså de som var bang-on för 5 minuter sedan.
Bilen går däremot som på räls efteråt så.. ja.. bra nog.

Jag förstår! Jag stänger alltid av lane assist. Störigt dock att man måste göra det varje gång.

* Voff voff *
11 008 Inlägg
för 13 timmar sedan
#7
Gör en ny hjulinställning på ett annat ställe. Lyssna runt efter någon som är duktig.

Hade exakt samma problem med min V70, bytte styrleder och gjorde hjulinställning på verkstad #1. Bilen kändes hemsk bak när man körde över tex broskarvar osv. Åkte till verkstad #2 och gjorde en till hjulinställning och bilen känns perfekt och som den gjorde innan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 809 Inlägg
för 11 timmar sedan
#8
Jesper328 skrev:
Använder du lane assist och sånt?
Om ja - provat stänga av de systemen?

Annars så är detta något jag också märker av i större elbilar med stora breda hjul.

Vad gäller hjulinställning så ger samtliga system jag arbetat med inget ordentligt resultat, utan samtliga resultat blir ?bra? nog.
Man kan alltså få allting prick på spec, rulla bilen en meter bakåt, och sedan göra en ny fyrhjulsmätning och få hälften av alla värden utanför spec.
Alltså de som var bang-on för 5 minuter sedan.
Bilen går däremot som på räls efteråt så.. ja.. bra nog.

vadå inte se värdena?!    så när du skriver ut en rapport över före och efter ser du inte värdena eller var inom spec man hamnar?

låter märkligt.      han som gjort mina bilar förr hade en gamal hedlig maskin inget digitalts skräp.. sen gjorde han provkörningar ett par stycka för att få bilen perfekt.

han gjorde alla ambulanser i karlskoga tex.   så ingen amatör utan raka motsatsen.

så lätt att få en nervös bil om man inte gör rätt..    om man ställer dom inom spec men maxar ut marginalerna åt alla jävla håll och kanter för det ska gå fort så får man en hemsk bil.   det är ju rätt stora marginaler vad jag sätt på olika papper efter inställingar.     

m

Kör fort så hinner inget hända...

6 535 Inlägg
3 111 Inlägg
för 8 timmar sedan
#10
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Använder du lane assist och sånt?
Om ja - provat stänga av de systemen?

Annars så är detta något jag också märker av i större elbilar med stora breda hjul.

Vad gäller hjulinställning så ger samtliga system jag arbetat med inget ordentligt resultat, utan samtliga resultat blir ?bra? nog.
Man kan alltså få allting prick på spec, rulla bilen en meter bakåt, och sedan göra en ny fyrhjulsmätning och få hälften av alla värden utanför spec.
Alltså de som var bang-on för 5 minuter sedan.
Bilen går däremot som på räls efteråt så.. ja.. bra nog.

vadå inte se värdena?!    så när du skriver ut en rapport över före och efter ser du inte värdena eller var inom spec man hamnar?

låter märkligt.      han som gjort mina bilar förr hade en gamal hedlig maskin inget digitalts skräp.. sen gjorde han provkörningar ett par stycka för att få bilen perfekt.

han gjorde alla ambulanser i karlskoga tex.   så ingen amatör utan raka motsatsen.

så lätt att få en nervös bil om man inte gör rätt..    om man ställer dom inom spec men maxar ut marginalerna åt alla jävla håll och kanter för det ska gå fort så får man en hemsk bil.   det är ju rätt stora marginaler vad jag sätt på olika papper efter inställingar.     

m

Inte se värdena?
Jo då, det gör man ju så klart.
Jag menar att man kan göra en hjulinställning och få alla värden där man vill ha dem > sänka ned lyften och rulla av bilen från vridplattorna > rulla tillbaka bilen och göra en ny mätning och få helt andra värden.

Bilen har alltså knappt rört sig och värdena blir helt andra mot vad man precis ställt när man gör en ny mätning. smile
Detta främst på de olika Hunter-maskinerna jag använt.

Men jag är fortfarande en glad amatör i ämnet.
Fick en timmas upplärning för typ 8 år sedan och har sedan dess kanske gjort en 250-300 hjulinställningar, så det är inget jag gör varje dag direkt. smile
Skulle vara kul att få gå bredvid en sån där gammal räv som du har varit hos och få lära sig ordentligt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 809 Inlägg
för 8 timmar sedan
#11
Jesper328 skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Använder du lane assist och sånt?
Om ja - provat stänga av de systemen?

Annars så är detta något jag också märker av i större elbilar med stora breda hjul.

Vad gäller hjulinställning så ger samtliga system jag arbetat med inget ordentligt resultat, utan samtliga resultat blir ?bra? nog.
Man kan alltså få allting prick på spec, rulla bilen en meter bakåt, och sedan göra en ny fyrhjulsmätning och få hälften av alla värden utanför spec.
Alltså de som var bang-on för 5 minuter sedan.
Bilen går däremot som på räls efteråt så.. ja.. bra nog.

vadå inte se värdena?!    så när du skriver ut en rapport över före och efter ser du inte värdena eller var inom spec man hamnar?

låter märkligt.      han som gjort mina bilar förr hade en gamal hedlig maskin inget digitalts skräp.. sen gjorde han provkörningar ett par stycka för att få bilen perfekt.

han gjorde alla ambulanser i karlskoga tex.   så ingen amatör utan raka motsatsen.

så lätt att få en nervös bil om man inte gör rätt..    om man ställer dom inom spec men maxar ut marginalerna åt alla jävla håll och kanter för det ska gå fort så får man en hemsk bil.   det är ju rätt stora marginaler vad jag sätt på olika papper efter inställingar.     

m

Inte se värdena?
Jo då, det gör man ju så klart.
Jag menar att man kan göra en hjulinställning och få alla värden där man vill ha dem > sänka ned lyften och rulla av bilen från vridplattorna > rulla tillbaka bilen och göra en ny mätning och få helt andra värden.

Bilen har alltså knappt rört sig och värdena blir helt andra mot vad man precis ställt när man gör en ny mätning. smile
Detta främst på de olika Hunter-maskinerna jag använt.

Men jag är fortfarande en glad amatör i ämnet.
Fick en timmas upplärning för typ 8 år sedan och har sedan dess kanske gjort en 250-300 hjulinställningar, så det är inget jag gör varje dag direkt. smile
Skulle vara kul att få gå bredvid en sån där gammal räv som du har varit hos och få lära sig ordentligt.

ja dom där gamla rävarna är ju extrema..    idag blir det som för dig man får en kurs lite snabbt och hålls man inte varje dag med det så finns det inte en chans att förstå exakt vad varje inställning gör i skillnaden på hur ett fordon uppträder. 

men det jag märkt att väldigt många gör inställningen och ställer ut den på parkeringen och säger färdig!     utan att ens provköra bilen ens runt parkeringen.    jag tror provkörningen är det mest nödvändiga eftersom man aldrig vet exakt hur bilen svarar för ändringarna..  väldigt lätt att få en nervös bil helt i onödan av ren okunskap och lathet.           jag behöver göra inställning på min a2 men drar mig för det för jag vet att det mest troligen inte blir bra..  men efter länkarmsbyte så äter den insidorna av däcken så det är dags smile

Kör fort så hinner inget hända...

879 Inlägg
för 4 timmar sedan
#12
jaka54 skrev:
21" ! Är det verkligen originaldimension???

19-21" är originaldimension på ID4 och ID5. 235/55-19 fram och 255/50-19 bak är det minsta du kan köra på dom, helt galet stort egentligen..

Que Sera, Sera

5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#13
Growe skrev:
LM73 skrev:
Hej!
Jag är tacksam för era erfarenheter och tips! Jag har en ID 4 GTX 2022 som jag upplever är lite ostabil på vägen. Märks bara i hastighet över 70.
Bilen "dansar" lite över t.ex ojämnheter på vägen och känns som att den letar efter rätt spår igen. Kör jag på motorväg så upplever jag bilen rätt ostadig. Det är kanske jag som är ovan och lite ängslig men är orolig över att köra i halt väglag när bilen inte känns helt stabil. Har rätt stora däck och har gjort hjulinställning och balansering.

Är jag bara orolig i onödan, ovan?
Vad säger ni andra som har erfarenhet av ID4?

Tack på förhand!

vem har gjort 4hjulsinställningen och har du nya däck efter inställningen?

många som gör 4hjulsinställningar har noll koll vad dom gör.   dom kollar blint på sifforna i datorn är det godkänt så är det bra.. men det är ALDRIG bra
dom som är riktigt duktiga löser ett sånt där problem men puckon gör bara bilen ännu sämre.

du får gärna posta en bild på inställningarna    jag är ingen kung på sånt men finns säkert några här inne som jobbat med sånt.

önskar att min inställare fortfarande var aktiv..  gubben var gammal men jävlar va duktig han var..  var inne med min söndersänkta Arosa..  den går än i dag 10år senare att köra med 1finger i 170blås fast bilen väger under 900kg  och är hur stadig och fin som helst påvägen. 

han gjorde flera provkörnigar innan han var nöjd..     men kunniga börjar bli svåra att få tag på..  jag skulle söka mig så långt från märkesverkstäder det bara går och stora däckfirmor.   och försöka hitta någon gammal gubbe som har en liten gömd verksdag i skogen.. dom brukar veta vad dom gör.

Däckfirman där mina däck förvaras har gjort hjulinställningen. Känns lite svårt som kund och veta vad som är bra och dåligt. Förutom känslan i bilen så klart.

5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Gör en ny hjulinställning på ett annat ställe. Lyssna runt efter någon som är duktig.

Hade exakt samma problem med min V70, bytte styrleder och gjorde hjulinställning på verkstad #1. Bilen kändes hemsk bak när man körde över tex broskarvar osv. Åkte till verkstad #2 och gjorde en till hjulinställning och bilen känns perfekt och som den gjorde innan.

Ja, det låter som det enda rätta att göra! Funderar på att kolla med VW där jag köpte bilen, och höra med deras egen verkstad.

879 Inlägg
för 1 timme sedan
#15
LM73 skrev:
Brådhis skrev:
Gör en ny hjulinställning på ett annat ställe. Lyssna runt efter någon som är duktig.

Hade exakt samma problem med min V70, bytte styrleder och gjorde hjulinställning på verkstad #1. Bilen kändes hemsk bak när man körde över tex broskarvar osv. Åkte till verkstad #2 och gjorde en till hjulinställning och bilen känns perfekt och som den gjorde innan.

Ja, det låter som det enda rätta att göra! Funderar på att kolla med VW där jag köpte bilen, och höra med deras egen verkstad.

Det skulle jag rekommendera dig att göra, när jag jobbade på Audi så fick verkstaden korrigera en hel del bilar som blivit fel på andra firmor. Såklart kan en oberoende vara oerhört skicklig och göra ett kanonjobb, men dom som jobbar med bilarna till vardags vet rätt bra hur dom funkar också.. smile

Que Sera, Sera


Sök