4264
Sök

B230fk 200-350hk

för 16 timmar sedan
Trådstartare
Jag har en volvo 945 1997 med b230fk

Det sitter lite trim på den:
t3t4 turbo
gröna R spridare
DW-chip

Det är även uppgraderad koppling.

Förra ägaren sprängde motorn när den gick på för högt varv, han sa att om jag skulle köra fort så får jag nog vara beredd på att motorn sprängs, finns det några uppgraderingar som inte är allt för dyra som jag kan göra på motorn för att vara säker och kunna bränna på ordentligt då jag funderar på att trimma lite lite mer, vill försöka få upp den i ca 300-350hk. Är inte så kunnig så måste man införskaffa tåligare packningar eller sånt som kan förhindra att motorn sprängs?

5 867 Inlägg
för 12 timmar sedan
Det fösta du måste göra är att montera en bredbandslambdamätare och se så den får bränsle som den ska.

Är den rätt mappad och bränslesystemet är friskt så ska motorn inte sprängas av "för höga varv".

Fri fart för ett fritt folk!
14 806 Inlägg
för 10 timmar sedan
simlar skrev:
Det fösta du måste göra är att montera en bredbandslambdamätare och se så den får bränsle som den ska.

Är den rätt mappad och bränslesystemet är friskt så ska motorn inte sprängas av "för höga varv".

haha näe snacka om sämsta ursäkten jag hört..  kör inte fort motorn sprängs då.. smile

något har gått fel helt klart.. skulle vara intresant att veta vad som hände med gamla maskinen..

Kör fort så hinner inget hända...

3 109 Inlägg
för 6 timmar sedan
Har sett ett par exempel på b230 med standardbotten som lämnar 450-500hk på veven.

Skall bilen mappas för MBT så rekommenderas det väl att plocka i smidda stakar när man närmar sig 300hk.
Sedan så skippar du att åka med chip från lagerhyllan.
Även om det är ?anpassat? för t3t4 och gröna spridare så finns det ingen som vet hur kompressormappen ser ut för just din turbo, samt om dina sprajders faktist flödar angiven volym eller ej.
Är det begagnade spridare så kan jag nästan garantera att dom ej flödar angiven volym, eller ens jämnt.

Och så klart som ovan - BREDBANDSLAMBDA.

Sök