2353
Sök

Glappt tändningslås eller tändningsbrytare - vilken är trolig och hur byta?

Inte Feltema
159 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Tjena!

Har en Ford Focus -09 som antingen tändningslåset eller tändningsbrytaren har börjat glappa på. Har ingen erfarenhet av varken eller så jag vet inte vilken av dom som är mest trolig.

Låset/vredet känns "slappt" och glappt i alla fall, känns som att det går att rucka runt nyckeln mer än normalt och tändningslägena är inte så distinkta som de borde ska vara. T.ex. stannar nyckeln inte alltid kvar på tändning utan kan slå av direkt efter start eller när man kör i t.ex. ett gupp eller liknande. Håller man nyckeln "på plats" går det bra. Gissar att det inte är problem med avkodningen eller den delen iaf, känns mer som ett mekaniskt slitage. Men vad vet jag.

Antar att det är en mer komplicerad och mycket dyrare operation att byta själva låset? Behövs det slipning och kodning av nycklar? Vad kan det tänkas kosta i så fall?

Tändningsbrytaren verkar däremot lätt att byta och kostar från 200 kr har jag sett, så det är ju ingenting.

Går det att ha en kvalificerad gissning om vilket som är mest troligt eller är det bara att prova att byta?

Tack på förhand.
Senast redigerat av DiskBengt (för 5 timmar sedan)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

6 546 Inlägg
för 5 timmar sedan
De gånger jag har bytt på min Audi 100 (en gång) och på min brors Audi 100 Turbo (Tre gånger) så har det alltid varit själva tändningskontakten som sitter baktill på tändningslåset som gått sönder. I tändningskontakten sitter det en fjäder som gör att tändningsnyckeln fäjdrar tillbaka. Själva tändningskontakten är billig ,runt 150:- på ex Autodoc.

Inte Feltema
159 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
De gånger jag har bytt på min Audi 100 (en gång) och på min brors Audi 100 Turbo (Tre gånger) så har det alltid varit själva tändningskontakten som sitter baktill på tändningslåset som gått sönder. I tändningskontakten sitter det en fjäder som gör att tändningsnyckeln fäjdrar tillbaka. Själva tändningskontakten är billig ,runt 150:- på ex Autodoc.

Tack för svaret. Det låter lovande i så fall. Har fått uppfattningen när jag sökt runt att det nog är vanligare med den snarare än själva låset/låskolven. Men kan det kännas "slapp" ändå trots att det är tändningskontakten som är problemet?

Mvh // DiskBengt aka GRDL

Sök