2208
Sök

Volvo 940 turbo startar inte, startspärr?

3 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej, jag har en Volvo 940 turbo -98 som inte startar hur jag än försöker, har bytt nästan allt man kan tänka sig i bränsle/tändningssystem. Nu har jag kommit fram till att min startspärr är troligen problemet eftersom den tänder och får bränsle fram till fuelrailen men ändå inte startar. Så nu söker jag någon som är mer kunnig på startspärren på 940 och som kanske vet ifall man kan koppla förbi/stänga av den så jag får ingång bilen. Har kollat på andra forum men har inte hittat nån lösning ännu.

Fri fart för ett fritt folk!
14 831 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
om den inte ens startar så är det inte immon   om den strular startar bilen och går typ 2sec innan den stänger av sig igen.. 
men utifrån din beskriving är detta inte problemet..    för då startar den endå..

skulle mer titta på spridarrelät om verkligen allt är rätt.. 

har du bra komp?  så inte kamremmen kuggat och haft sig..  hamnar den fel får man aldrig bilen..
Senast redigerat av Growe (för 2 timmar sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#3
Growe skrev:
om den inte ens startar så är det inte immon   om den strular startar bilen och går typ 2sec innan den stänger av sig igen.. 
men utifrån din beskriving är detta inte problemet..    för då startar den endå..

skulle mer titta på spridarrelät om verkligen allt är rätt.. 

har du bra komp?  så inte kamremmen kuggat och haft sig..  hamnar den fel får man aldrig bilen..

Har inte testat kompression men den har haft problem förut att om jag kör i en brant uppförsbacke i låg hastighet så orkar den inte riktigt och sen om den dör så tog det länge före den ville komma igång igen men nu har den helt dött. Det kändes liksom som att det inte fanns nått vrid i maskinen för den orkar knappt börna heller fast den funka hur bra som helst vid högre varv. Ska kolla det där med kamremmen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 831 Inlägg
för 1 timme sedan
#4
ValkeapaaDennis skrev:
Growe skrev:
om den inte ens startar så är det inte immon   om den strular startar bilen och går typ 2sec innan den stänger av sig igen.. 
men utifrån din beskriving är detta inte problemet..    för då startar den endå..

skulle mer titta på spridarrelät om verkligen allt är rätt.. 

har du bra komp?  så inte kamremmen kuggat och haft sig..  hamnar den fel får man aldrig bilen..

Har inte testat kompression men den har haft problem förut att om jag kör i en brant uppförsbacke i låg hastighet så orkar den inte riktigt och sen om den dör så tog det länge före den ville komma igång igen men nu har den helt dött. Det kändes liksom som att det inte fanns nått vrid i maskinen för den orkar knappt börna heller fast den funka hur bra som helst vid högre varv. Ska kolla det där med kamremmen.

om den strulat under en lång tid kan du ju verkligen utesluta startspärren..

när du säger att du har bränsle hur mycket bränsletryck har du?  en dålig bränslepump kan ställa till det ganska rejält.. 

du kan verka ha soppa fram men väldigt lågt tryck..    kan flöda okej utan motstånd men när man ska upp i 3bar så kanske den inte orkar med..

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#5
Growe skrev:
ValkeapaaDennis skrev:
Growe skrev:
om den inte ens startar så är det inte immon   om den strular startar bilen och går typ 2sec innan den stänger av sig igen.. 
men utifrån din beskriving är detta inte problemet..    för då startar den endå..

skulle mer titta på spridarrelät om verkligen allt är rätt.. 

har du bra komp?  så inte kamremmen kuggat och haft sig..  hamnar den fel får man aldrig bilen..

Har inte testat kompression men den har haft problem förut att om jag kör i en brant uppförsbacke i låg hastighet så orkar den inte riktigt och sen om den dör så tog det länge före den ville komma igång igen men nu har den helt dött. Det kändes liksom som att det inte fanns nått vrid i maskinen för den orkar knappt börna heller fast den funka hur bra som helst vid högre varv. Ska kolla det där med kamremmen.

om den strulat under en lång tid kan du ju verkligen utesluta startspärren..

när du säger att du har bränsle hur mycket bränsletryck har du?  en dålig bränslepump kan ställa till det ganska rejält.. 

du kan verka ha soppa fram men väldigt lågt tryck..    kan flöda okej utan motstånd men när man ska upp i 3bar så kanske den inte orkar med..

Det är nog bra med tryck i fuelrailen, har dock inte testat att det är exakt 3bar men har nyss bytt pumpen i tanken och den hör man att funkar, har också bytt bränslefilter förra veckan.


Sök