2596
Sök

Larm VVT ventil Volvo v70 2002

5 Inlägg
torsdag 16:14
Trådstartare
#1
Söker någon som varit ute för detta problemet.

Efter över 35 år som mekaniker och bilmek . numera hobbybilmek med över 60 bilar jag ägt har jag kört fast.

Köpte en V70 2002 140hk lågmilare som gick som en påse s--t. Tänkte tändspolar men slutade med en kass VVt ventil som byttes mot begagnad och
bilen funkade perfekt.......ett tag.
Felkod ECM 6400 camshaft reset valve dök upp. Köpte splitt ny ventil med samma problem som följd.
Märkesverkstad får samma felkod.

Bilen går och funkar som den ska förutom larmet ,men hur lösa detta problemet??

Vet att detta ämnet cirkulerar på forumet men tyvärr ej med någon lösning som passar mig.

Tacksam för svar

3 759 Inlägg
torsdag 17:22
#2
Kablaget till den kanske?

En 140hk har i alla fall bara EN VVT.

Turbo (tidiga) har VVT på avgas, medan sugisar på insug.
Har du rätt ventil?

Det är (var?) en sil i dess packning.
Är den tät av sludge, eller rent av ventilen som korkat igen?  Även drevet i sig

Å andra sidan pekar felkoden mer på ett elektriskt fel (som brott/motstånd) mer än ett mekaniskt fel. Som tex tät eller trasig VVT.

Den borde inte gå superdåligt med tossig sådan, men inte ha sin kraft rätt i vissa lägen.
(Där den skulle ha reglerat VVT ur bottenläget)
Senast redigerat av Mossan1 (torsdag 17:27)

8 270 Inlägg
torsdag 18:03
#3
Hur ser oljan ut? VVT kan strula om har lite lågt oljetryck, låg oljenivå eller väldigt gammal olja. Den lilla silen i packningen till ventilen kan sätta igen.


5 Inlägg
torsdag 18:04
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Kablaget till den kanske?

En 140hk har i alla fall bara EN VVT.

Turbo (tidiga) har VVT på avgas, medan sugisar på insug.
Har du rätt ventil?

Det är (var?) en sil i dess packning.
Är den tät av sludge, eller rent av ventilen som korkat igen?  Även drevet i sig

Å andra sidan pekar felkoden mer på ett elektriskt fel (som brott/motstånd) mer än ett mekaniskt fel. Som tex tät eller trasig VVT.

Den borde inte gå superdåligt med tossig sådan, men inte ha sin kraft rätt i vissa lägen.
(Där den skulle ha reglerat VVT ur bottenläget)

Håller med dig till fullo! Och allt det du skriver är kollat. Även uppmätt så att vvt får den krämen den ska ha.
Gick från just turbomodellen för att få en driftsäkrare maskin wink
Funderar i nuläget på om kanalerna ner från vvt kan va fulla med skit och koks att de e det som strular och begränsar ventilens funktion.
Oljebytena på denna kansske missköttes innan jag köpte denna.

3 759 Inlägg
för 23 timmar sedan
#5
Jag förtydligar:

Felkoden avser problem med avkänningen från ECM till till ventilen. 
Dvs den har för högt eller lågt motstånd I sin manöverspole.

Det skapas INTE av mekaniska fel som blockerade kanaler, mm.

Så är felkoden rätt, fokusera på el/kontakt problem.

5 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#6
Masterofmuppets skrev:
Mossan1 skrev:
Kablaget till den kanske?

En 140hk har i alla fall bara EN VVT.

Turbo (tidiga) har VVT på avgas, medan sugisar på insug.
Har du rätt ventil?

Det är (var?) en sil i dess packning.
Är den tät av sludge, eller rent av ventilen som korkat igen?  Även drevet i sig

Å andra sidan pekar felkoden mer på ett elektriskt fel (som brott/motstånd) mer än ett mekaniskt fel. Som tex tät eller trasig VVT.

Den borde inte gå superdåligt med tossig sådan, men inte ha sin kraft rätt i vissa lägen.
(Där den skulle ha reglerat VVT ur bottenläget)

Håller med dig till fullo! Och allt det du skriver är kollat. Även uppmätt så att vvt får den krämen den ska ha.
Gick från just turbomodellen för att få en driftsäkrare maskin wink
Funderar i nuläget på om kanalerna ner från vvt kan va fulla med skit och koks att de e det som strular och begränsar ventilens funktion.
Oljebytena på denna kansske missköttes innan jag köpte denna.

Marlboroman skrev:
Hur ser oljan ut? VVT kan strula om har lite lågt oljetryck, låg oljenivå eller väldigt gammal olja. Den lilla silen i packningen till ventilen kan sätta igen.

[quote="Mossan1"]Jag förtydligar:

Felkoden avser problem med avkänningen från ECM till till ventilen. 
Dvs den har för högt eller lågt motstånd I sin manöverspole.

Det skapas INTE av mekaniska fel som blockerade kanaler, mm.

Så är felkoden rätt, fokusera på el/kontakt problem.[/q

Får kolla detta. Ganska troligt med glapp då felkoden ej kommer direkt utan kan dröja ett par starter.
Hur är det med kamaxelgivaren på denna?   " Pratar" den med VVT solenoiden ?

Lite märkligt med att jag ej fick felkod då jag startade bilen med VVT urkopplad!

Dock var nya VVT med ny kontakt som skarvades ihop. detta är uppmätt så att det ska vara riktigt. Dock börjar jag fundera på om
kopplingarna i nya kontakten verkligen får kontakt med stiften i ventilen.

5 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#7
Får kolla detta. Ganska troligt med glapp då felkoden ej kommer direkt utan kan dröja ett par starter.
Hur är det med kamaxelgivaren på denna?   " Pratar" den med VVT solenoiden ?

Lite märkligt med att jag ej fick felkod då jag startade bilen med VVT urkopplad!

Dock var nya VVT med ny kontakt som skarvades ihop. detta är uppmätt så att det ska vara riktigt. Dock börjar jag fundera på om
kopplingarna i nya kontakten verkligen får kontakt med stiften i ventilen.

3 759 Inlägg
för 7 timmar sedan
#8
Du får inte tillägg i felkoden om det är hög eller låg signal?

Hög skulle kunna betyda kortslutning mellan kablar, (i synnerhet med hemgjord koppling) låg skulle indikera brott eller  dålig kontakt. 
Felet kan vara intermittent, (=ibland) både mekaniskt och elektriskt.

Kamaxelsensorn ger bara signal om när kamaxeln passerar visst läge. Det är allt den gör.
ECM tolkar sen vevaxel och kamaxel och bedömmer om förhållandet är vad det borde. (Bland annat)

Därför BORDE felkoden tala om kamaxelLÄGET i förhållande till vevaxeln om något mekaniskt fel vore med VVT systemet.

Men, vad läses felkoder med?
Jag tänker om det är ett tolkningsfel i protokollen, men inte särskilt sannolikt eftersom det inte är en P-kod (ISO9121) utan en direkt från Volvos egna där koden börjar med styrdonsförkortningen.

Edit: Glöm det sista då "märkesverkstad fick samma felkod"
Senast redigerat av Mossan1 (för 7 timmar sedan)

5 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#9
Tyvärr inget om hög eller låg signal. endast felkoden.
När man tagit bort felkoden och endast startar stannar motorn på tomgång dyker den ej upp, ej heller under vanlig körning.
Dock när bilen startas efter man kört ett par mil.
Framkallade detta även genom att starta bilen och låta den gå någon minut på 2500rpm , stängde av och direkt på uppstart dök larmet upp.
Verkstaden hade en tanke om att kamremsbyte skulle eventuellt lösa problemet??? skeptisk till detta.

Ska testa att koppla kablar direkt på solenoiden och slopa kontaktstycket som följde, börjar smått tröttna på volvos felkoder som ibland dyker upp bara man nyser hårt i bilen smile

3 759 Inlägg
för 3 timmar sedan
#10
Har du en scanner som kan läsa generiskt också vore det spännande att se hur den tolkar koden mot ISO protokollet.

Kanske kan ge info om signal hög, låg eller saknas.

Eller rent av på läget, och då kan det vara tätt i kanaler, ventil eller kass VVT enhet.

Överhoppad kamrem, nja.
Felmonterad är vanligt bland gör-det-självare som bara går efter markeringarna på kamdreven.  Det kan man inte på Volvos Vitblockare.

Kanske förra ägaren bytte kamrem på tattarvis och fått det galet....
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)


Sök