Growe skrev:
man behöver ALDRIG säga vem som kört.. dom skriver brevet som om det gör det.. men inget olagligt att bara kasta brevet.
man får några påminnelser men inget händer..
Men det är några faktorer som spelar in hurvida dom hittar vem som kört..
väldigt många bilder blir för dåliga tex pga smuts på kameran osv..
Men låt säga att man får en bra bild på individen jämför man med bilder på ägaren till bilen stämmer inte det så går man till nästa grej. Hittar man någon i hushållet som liknar föraren. och jag antar att du bor hemma hos dina föräldrar. då är det där dom hittar dig.. din pappa kommer inte ens få en förfrågan vem som kört utan det går direkt till dig.
nästa är om dom inte vet vem dom är skickar dom en förfrågan till bilägaren om vem som körde bilen vid ett visst datum
sen har dom 2år på sig att delge dig misstanken. tex genom att du skriver under och godkänner pappret du fick hem.
om du inte får brevet eller glömmer bort det så skickar dom några påminnelser.
efter det så kommer polisen besöka din bostad arbetsplats osv.
dock har dom ingen rätt att gå in hemma hos dig eller på något annat sätt försöka hitta dig mer än att ringa på och försöka delge dig misstanken. även där har du möjlighet att erkänna brottet eller dra det till tingsrätten.
Detta måste göras inom 2års tid då trafikbrott preskiberas efter 2år.
Chansen att fotot ens gick att använda är nog 50/50 sen har dom ganska mycket fortkörningar att utreda så ibland hinner dom inte ens med. men ju lättare det är att binda personen till bilen ju större är chansen.
min Sambo har åkt förbi minst 10kameror som tagit kort på henne en gång fick jag hem ett brev då bilen stog på mig.
där dom frågade hem som kört. skickade aldrig in det brevet och fick en påminnelse efter någon månad men sket i det oxå.. inget hände.
så det är INGET krav och det är inte olagligt eller ens något som kan ses som något konstigt att inte skicka in vem som kört.
Det är nämligen så att jag är inte avlönad av polisen mitt jobb är inte att utreda fortkörningar och vem som kört ett fordon.
så vill dom veta vem som kört får dom utreda det utan min hjälp. så länge jag inte får betalat för att göra deras jobb.
finns inget omoraliskt med det i huvudtaget.