2222
Sök

Tillfällig värmelösning till kupén

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Det här kanske hamnade under fel kategori, men tror det passar sig bäst här. Söker potentiellt en temporär lösning på ett problem, om det finns någon.
Kupéfläkten i min bil har börjat ge med sig och startar väldigt sällan, placeringen för fläkten i just denna bilmodellen är så jäkla illa att man behöver riva halva bilen och ha ett speciellt verktyg för att byta den, något jag varken har tid eller möjlighet till just nu.
Den lägsta kostnaden jag fått offert på är mellan 6000-7000 kronor för bytet, pengar jag inte har just nu om jag inte absolut måste lägga dom.

I vinter lär det bli tråkiga mornar när jag ska pendla till jobbet om jag inte får åtminstone lite värme som tar bort frosten på rutan. Jag har en 12v fläkt som inte ger någon värme, bara lite rörelse på luften. Jag förstår att jag inte kan ersätta kupéfläkten med något på 12v, och jag förstår att ingen tillfällig värmefläkt som går på 12v kommer att prestera så bra så att bilen blir helt varm, men då jag har sätesvärme och kan klä på mig så är problemet tills jag får ihop pengarna att byta bilens fläkt att bara ha något som bidrar till sikten genom framtutorna egentligen, miserabelt som det än må vara ibland med kall bil smile
Har någon tips på en 12v värmefläkt som är nåt att ha alls? Är det värt att köpa en 12v-230v omvandlare och köra 230 kupévärmaren genom den? Som sagt, förstår att den inte presterar på samma nivå då, men är det ens värt att försöka eller är det helt bortkastade pengar? Har googlat lite, men recensioner är svåra att läsa ut då det verkar som att vissa förväntar sig full värme från ex. 12v-fläktar och sen tycker dom är kass när det inte är fallet, blir svårt att veta om fläktarna verkligen är dåliga då, eller ifall det är köparens förväntningar som är fel.
Något annat tips hur man kan få upp värmen i bilen? Har tyvärr inte tillgång till 230V fram till bilen, annars hade jag kört kupévärmaren via timer. Kanske finns någon rolig gasolvärmare som inte sätter eld på inredningen? big_smile

MvH,
Henke

116 Inlägg
för 64 sekunder sedan
Det finns billiga kina-dieselkanoner att montera.
Om dom är särskilt bra eller lämpliga är en annan sak.

Gamla MB 115 och Volvo 200-modeller exempelvis är onödigt inbyggda men inte särskilt svåra, vilken bilmodell har konstruktörerna misslyckas med för dig?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök